Distribution av valsedlar till vallokaler

Inför EU-valet kommer Gävle kommun erbjuda samordnad leverans av valsedlar till vallokaler och röstningslokaler för alla politiska partier, under förutsättning att de anmält sitt deltagande i valet.

Valnämndens beslut innebär en ökad service till samtliga partier, under förutsättning att det anmält deltagande i valet. Läs mer om Valnämndens ansvar utifrån vallagen.

För partier som vill få sina valsedlar levererade gäller följande:

Leverans av valsedlar till förtidsröstningen

Leverans av valsedlar till förtidsröstningen sker måndag 13 maj klockan 13.00-15.00 till Gävle kommuns vallager på Södra Kopparslagargatan 50 A, 802 55 Gävle

Information om röstningslokaler samt röstningslokaler med begränsat tillträde under förtidsröstningen.

Leverans av valsedlar till valdagen

Leverans av valsedlar till valdagen sker måndag 27 maj klockan 13.00-15.00 till Gävle kommuns vallager på Södra Kopparslagargatan 50 A, 802 55 Gävle

Information till valdistrikt och vallokaler på valdagen.

Emballage och märkning

Valsedlarna ska vara förpackade i separata omslag per valdistrikt eller röstningslokal och märkta så att det tydligt framgår till vilken röstningslokal eller vilket valdistrikt som respektive omslag ska lämnas. Partierna ansvarar för att antalet valsedlar i respektive omslag är tillräckligt. Valnämnden omfördelar inte inlämnade valsedlar mellan olika lokaler/distrikt. Uppgifter om antal röstberättigade i olika distrikt finns hos Valmyndigheten.

Inlämnade valsedlar som inte är förpackade enligt ovanstående anvisning kommer inte distribueras av valnämnden.

Kontakt

Partiet måste ange en kontaktperson och en ersättare som nämnden kan kommunicera med vid behov.

Ansvaret för leveranserna till Gävle kommuns vallager åvilar partierna. Inlämnade valsedlar förvaras av valnämnden tillsammans med övriga valsedlar från tid för leverans fram till dess att de levereras ut till röstmottagningsställena. Valnämnden friskriver sig från ansvar för eventuell skada om det inte kan visas att nämnden varit försumlig.

Röstmottagarna ansvarar för att fylla på valsedlar på röstmottagningsställena så länge det finns valsedlar kvar att lägga ut. Röstmottagarna eller valnämnden ansvarar inte för att kontakta partierna om valsedlarna tar slut i annat fall än om det finns skäl att misstänka sabotage.

Valsedlar som kommunen ansvarar för utifrån vallagen

Partier som vid något av de två senaste valen till Europaparlamentet fått mer än en procent av rösterna i hela landet kallas inom valadministrationen ”enprocentspartier”. De har rätt att få sina valsedlar utlagda i vallokalen om partiet begär det, vilket oftast sker på central nivå.

Dessa partier räknas som enprocentspartier och kan begära att få sina valsedlar utlagda:

• Arbetarepartiet-Socialdemokraterna
  • Centerpartiet
  • Kristdemokraterna
  • Liberalerna (tidigare Folkpartiet)
  • Miljöpartiet de gröna
  • Moderaterna
  • Piratpartiet
  • Sverigedemokraterna
  • Vänsterpartiet
  • Värdigt liv (tidigare Feministiskt Initiativ)

Partiet ska begära utläggning senast det datum som Valmyndigheten beslutat.

Vid val till Europaparlamentet är hela landet en valkrets, vilket betyder att partierna som regel endast har en lista med kandidater. Därför används inte partivalsedlar i samma utsträckning vid val till Europaparlamentet. Om partiet bara har en kandidatlista trycker Valmyndigheten denna namnvalsedel och distribuerar dessa till kommunerna, som sedan ansvarar för att lägga ut dem. Om partiet mot förmodan skulle vilja ha två eller fler kandidatlistor (det vill säga flera olika namnvalsedlar) trycker Valmyndigheten istället upp partivalsedlar och distribuerar dessa till kommunerna, som sedan ansvarar för att lägga ut dem.