För dig som har färdtjänst
Så reser du med färdtjänst - allt om bokning, priser och information om resan.
Tänk på att:
- du behöver ha ett giltigt tillstånd för färdtjänst. Ansök om färdtjänst.
- du kan få upp till 300 enkelresor per år. An
- sjuk- och behandlingsresor ingår inte i färdtjänst.
Bokar eller avboka din resa
Du bokar dina resor via mejl, telefon eller smsar: ”Serviceresa [mellanslag] skriv din beställning” till nummer 71370.
Din beställning ska innehålla
- Ditt namn
- Tid för önskad resa
- Varifrån du vill åka och var du ska
- Om du har ledsagare, medresenär eller djur med dig
Du beställer dina arbetsresor på samma sätt som privat färdtjänst.
Vid bokning måste du ange att det gäller arbetsresa – för att de inte ska påverka de 300 resor du har för privata resor.
Så fungerar arbetsresor
Har du behov av färdtjänst till och från ditt arbete behöver du ansöka om det. Arbetsintyg måste bifogas.
- Två enkelresor per dag – till och från arbetet.
- Resan får endast ske från hemadress och arbetsplatsen.
- Gäller inte för resor inom arbetet.
Pris och betalning
Du betalar inte arbetsresor i bilen. Du får en faktura varje månad.
Kostnad motsvarar ett månadskort för buss och tåg för din sträcka (kollektivtrafik).
Du bokar och betalar dina taxiresor på plats.
Vi ersätter dig sedan för halva beloppet av dina resor.
För att få ersättning behöver du:
- Fylla i den blankett du fick tillsammans med ditt beslut och skicka med de originalkvitton du fick från dina resor.
- Posta blankett och kvitton till Livsmiljö Gävle, 801 84 Gävle.
Vi behöver ditt underlag senast fyra veckor efter att du gjorde den sista resan.
Avboka din resa
Avboka din resa senast en timme innan bokad resa, för att undvika eventuell avgift. Du avbokar på samma sätt som du bokat resan. Ange personuppgifter och vilken resa du vill avboka.
Kontakta oss om du inte har behov av arbetsresor.
Det kan vara orsaker som:
- Längre ledighet eller sjukskrivning
- Om du avslutar din anställning.
- Du kan ta dig till och från arbetet utan färdtjänst.
Restider
Dag | Tid |
---|---|
Måndag—torsdag | 5.00—23.30 |
Fredag—lördag och helgaftnar | 5.00—2.30 |
Söndag och helgdagar | 7.00—23.30 |
Priser
Kostnaden för din resa beror på hur långt du ska åka. Länet är indelad i zoner och du betalar utifrån hur många zoner du reser igenom.
- Du betalar din resa i färdtjänstbilen.
- Vill du veta prisuppgifter innan kan du be om det när du bokar din resa.
- Du kan betala med kort eller kontanter.
Om resan – så fungerar det
Du får alltid hjälp av chauffören med att
- bära handbagage, max två kassar och ett hjälpmedel
- öppna bildörren
- stiga i och ur bilen
- transport från och till entrén på din bostad (markplan).
Behöver du hjälp att ta dig upp och ner för trappor i ditt hus i samband med din resa kan du söka om få tillstånd för hjälpmedel som:
- Trappklättrare
- Bärstol
Hjälpmedel finns i våra taxibilar och chauffören gör en bedömning om det är möjligt och säkert.
Tillstånd för bärhjälp
- Tillståndet gäller i sex månader.
- Gäller endast på adressen du är folkbokförd på.
- Vid långvariga svårigheter kan du söka om bostadsanpassning.
Du ansöker om tillstånd samtidigt som du ansöker om färdtjänst.
Kontakta oss om du har ett giltig tillstånd men vill ansöka om bärhjälp.
För att ta med elskoter behöver den vara förskriven av vården. För att sitta på den under resan behöver vi veta om det är tillåtet för just din modell.
Sällskap under resan – de får följa med
Medresenärer över 7 år
- Du får ta med dig en medresenär på din resa.
- Medresenären betalar för sin resa.
- Samma pris som resenären med tillstånd.
- Får ingen service av chauffören.
Barn under 7 år
- Du får ta med dig två barn under 7 år kostnadsfritt.
- Bilkudde finns tillgängligt i våra bilar.
- Du behöver ta med babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol vid behov.
Kontakta oss om du har ett giltigt tillstånd och vill meddela medföljande barn.
Har du behov av hjälp i bilen under din resa kan du ansöka om kostnadsfria resor för ledsagare.
Du ansvarar själv med att lösa en ledsagare när du fått tillstånd.
För att ta med sällskapsdjur på dina resor behöver du meddela oss skriftligt i din ansökan eller via telefon.
Resa med mindre husdjur
Mindre djur ska alltid resa i bur.
Resa med större husdjur
- Personbil – bur är inte nödvändigt i våra personbilar. De är utrustade med galler mellan bagageutrymme och baksäte.
- Specialfordon – bur är ett måste om du reser med specialfordon.
Om ditt tillstånd
Ditt tillstånd har en tidsbegränsning från tre månader upp till tre år.
Om du fortfarande är i behov av färdtjänst behöver du göra en helt ny ansökan. Tänk på att göra det i god tid innan ditt nuvarande tillstånd går ut.
Om du lämnat in ett medicinskt intyg i en tidigare ansökan kan du hänvisa till det. Vi kontaktar dig om vi önskar ett nytt medicinskt utlåtande.
Om dina förutsättningar bli förändrade under tiden du har ett giltigt tillstånd kan du behöva göra en ny ansökan eller kontakta oss. göra en helt ny ansökan.
Förändrade förutsättningar kan exempelvis vara:
- Behov av ledsagare – ny ansökan
- Inte kan sitta i baksätet längre och behöver sitta i fram – kontakta oss
- Inte kan förflytta dig till säte och behöver resa sittande i rullstol – kontakta oss
Kontaktuppgifter till vår kundtjänst.
Lägg till i befintligt tillstånd
Kontakta oss om du har ett giltigt tillstånd men vill ansöka om tillstånd för:
- Hjälpmedel och bärhjälp i trappor mellan hem och transport.
Lämna klagomål
Om man inte är missnöjd med sin resa så ska man kontakta
https://xtrafik.se/synpunkter-pa-serviceresor