
– Jag arbetar på tre demensavdelningar och utmaningen är att försöka förstå varje enskild kunds behov. De flesta som bor här har problem att uttrycka vad de vill, tänker eller känner.
När Kicki var ung funderade hon på att antingen bli lärare eller att arbeta inom vården. Men när hon kom in på vårdlinjen och så småningom började arbeta som undersköterska, upptäckte hon att det framför allt var att arbeta med äldre som lockade mest.
– Jag har alltid tyckt att geriatriken (läran om åldrandets sjukdomar) har varit det mest intressanta. En period arbetade jag som sjuksköterska på ortopeden – det var inte alls lika intressant, jag tyckte det var tråkigt. I arbetet med kunder som har någon form av demens är ingenting självklart. Jag måste använda mig själv som verktyg. Det händer hela tiden att jag måste gå och klura på varför ”Bertil” inte ser ut att må bra. Han kan ju inte själv uttrycka det. Eller varför ”Rut” plötsligt inte vill duscha?
– Kontakten med anhöriga eller närstående är viktig, den ger mig så mycket både som person och sjuksköterska. De kan ge ledtrådar som gör att jag kan förstå bättre vad som händer. Sen är det även min uppgift att förklara för anhöriga och skapa förståelse för det som händer med den som bor här hos oss. Min uppfattning är att i de allra flesta fall när anhöriga är missnöjda med något i vården så är det brister i kommunikationen som är orsaken. Som sjuksköterska har jag en viktig roll i att hela tiden hålla kollegor och anhöriga informerade.
En ”vanlig” dag finns förstås inte. Det händer hela tiden oförutsedda saker. Men Kicki gör ett försök att beskriva hur det kan se ut:
– Först ser jag till att träffa nattpersonalen som berättar vad som hänt på avdelningen under natten. Den informationen är jätteviktig! Jag sätter mig sedan med rapporterna och planerar vad som ska göras under dagen. Det kan vara ett blodprov som ska tas på någon som är ”svårstucken”, en omläggning av ett sår eller att jag ska bedöma andningen på en kund som har lunginflammation. Eller att hjälpa ”Rut” att komma över sin motvilja mot att duscha.
– Om det är ronddag förbereder jag den genom att kolla vad som behöver tas upp med läkaren. Efter ronden följer jag upp allt som blivit sagt och ska göras. Även där är kontakten med anhöriga och närstående viktig, kunderna kan ju inte själva förmedla vad läkaren sagt på ronden.
Kicki har arbetat som sjuksköterska sedan 1988. Hon hoppas kunna fortsätta att arbeta många år till.
– Det är ett privilegium att få följa kunderna under en längre tid, att döden till slut kommer är inget konstigt när man är gammal. Ibland kan en kund drabbas av ångest, men då kan en kram lika ofta vara det som behövs i stället för att åka in till sjukhuset.
– Man får inte vara rädd för att ta ansvar i det här jobbet. Att handleda övriga medarbetare på avdelningen är en jättestor del av jobbet. Och jag älskar att handleda studenter!
Namn: Kicki
Arbetsplats: Selggrensgårdens vård- och omsorgsboende
Uppvuxen i: Söderhamn
Drivkraft: Vill att kunderna ska ha det bra, får grymt mycket energi av det.
Fritid: Älskar att läsa, växlar mellan deckare och självbiografier. Inte ljudböcker, det måste vara en riktig bok som man kan öppna och kliva in i.
Bli en av oss