Raoudha har utvecklats på jobbet

Det började med sommarvikariat på ett vård- och omsorgsboende. Redan efter två dagar kände Raoudha att hon hittat rätt. Idag är hon utbildad undersköterska, reflektionsledare och aktivitetssamordnare.

Undersköterska hjälper en patient.

”Jag tyckte att det var så underbart med kunderna”

Jag var blyg i början och hade ingen erfarenhet av äldre i så stort behov av hjälp med hygien eller hjälpmedel. Men redan efter två dagars introduktion kände jag ”Här vill jag vara med!” Min chef uppmuntrade mig mycket och det kändes tryggt. I slutet av vikariatet sa hon att jag var duktig och då bestämde jag mig för att plugga till undersköterska. Det blev jättefint. Jag ångrar inte att jag har valt den här branschen.

”Mitt jobb är en verklig konst”

Om man ska jobba inom vården ska man tänka: ”jag blir också gammal en dag”. Då vill man bli bemött som jag bemöter kunderna nu. Jobbet är med sjuka, ofta äldre människor och det här är deras sista steg. Jag vill ge dem glädje.

Bemötandet ska alltid vara bra oavsett var du jobbar som undersköterska, men på vård- och omsorgsboenden har vi ett speciellt ansvar eftersom vi är med kunderna flera timmar om dagen och möter dem i olika situationer. Jag måste till exempel veta hur jag ska bemöta varje kund på morgonen så att jag gör det på ett sätt som passar dem och ger dem en bra start på dagen.

”Mina chefer har alltid stöttat mig”

Jag har fått utvecklas mycket i jobbet, till exempel genom att bli aktivitetssamordnare. Vi har ett möte varje månad där jag får in förslag från kunderna på vad de vill göra. Sedan kommer jag och våra två aktivitetsansvariga också på saker och lägger upp aktivitetsprogram varje vecka. Vi anordnar till exempel grillfest, sittgympa och musikträffar för kunderna.

För mig är aktiviteterna den största delen av omvårdnaden. En del kunder mår så bra av att få delta i olika aktiviteter att de inte behöver ta sin lugnande medicin.

”Jag lär mig något nytt varje dag och för varje ny kund”

Ibland kan det bli tuffa situationer och då gäller det att veta hur man ska agera. Det gäller att ta det lugnt så att jag inte stressar upp mig själv eller kunden som behöver hjälp. Man måste också veta att man inte är ensam, det finns andra personer som jobbar. De finns kanske inte precis där jag står men de finns på våningarna ovanför och nedanför. Vi har byggt upp ett jättefint samarbete där vi byter av och hjälper varandra både på vår avdelning och mellan avdelningarna.

Utbildad reflektionsledare

Jag leder en reflektionstid på alla våra arbetsplatsträffar där vi pratar om arbetet och om något behöver förbättras. Vi följer upp hur det har blivit och om vi behöver ändra på något. Vi kan också prata om svåra situationer och stötta och peppa varandra.

Jobbet är som bäst när jag ser att både kunderna och arbetsgruppen mår bra. Då brukar vi medarbetare säga ”nu har vi gjort det bra och lite till.”  Det är känslan av trygghet som gör oss glada och nöjda.


Namn: Raoudha

Arbetsplats: Vård- och omsorgsboende

Uppvuxen i: Tunisien

Drivkraft: Att kunderna glädje

Fritidsintressen: Umgås med familj och vänner, promenader, bakning och fika. Tittar mycket på mode.


Bli en av oss