Trygghetslarm utan prövning
Du som inte har några övriga insatser (exempelvis hemtjänst) eller är i behov av insatser, kan beställa ett trygghetslarm genom vår e-tjänst eller genom att kontakta kundtjänst.
Du ska vara över 67 år och folkbokförd i Gävle kommun för att få trygghetslarm. Vi tar hand om din beställning skyndsamt om du uppfyller de krav som ställs.
Beställ trygghetslarm
Du kan också kontakta kundtjänst.
Om du vill säga upp ditt trygghetslarm kontaktar du Gävle kommuns kundtjänst, telefon 026-17 80 00.
Så här fungerar ett trygghetslarm
När du larmar går en signal till en larmcentral och en larmoperatör svarar. Det är viktigt att berätta vad som har hänt så att operatören kan avgöra vilken hjälp du behöver. Operatören meddelar sedan kommunens larmorganisation som i sin tur hjälper dig. Kommunens larmorganisation hanterar larm i hela kommunen vilket kan innebära väntetid.
Du väljer själv om du vill ha larmknappen som ett armband eller halsband. Om du lämnar din bostad längre än 48 timmar behöver du lämna din larmknapp kvar i hemmet.
För att kunna installera trygghetslarm i ditt hem behöver du lämna nycklar till din bostad och port. Du som bor i Gävle kommun och har trygghetslarm, kommunal hemtjänst eller hemsjukvård erbjuds att få ett nyckelfritt lås monterat på din dörr.
Det nyckelfria låset är tryggare för dig och underlättar för personalen, som inte behöver hantera en stor mängd nycklar. Larmenheten kan dessutom komma snabbare på plats då de inte behöver åka till en lokal för att hämta upp din nyckel. En annan fördel är att det är tryggt och säkert för dig då systemet registrerar vem som har låst upp din dörr.
Så mycket kostar det
Här kan du läsa om de avgifter som gäller.
Om du är missnöjd
Om du inte är nöjd med ditt trygghetslarm är det bra om du berättar om det. Här kan du läsa hur du gör om du har synpunkter eller klagomål.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det. Här kan du läsa mer om hur du gör för att överklaga ett beslut.
Tystnadsplikt
Alla som arbetar inom våra verksamheter för äldre och personer med funktionsnedsättning har tystnadsplikt. Det innebär att de inte får föra vidare sådant de får veta som rör dig och de insatser du får utan att först ha fått ditt samtycke.