Vattenskyddsområden

För att genomföra arbeten och åtgärder inom ett vattenskyddat område måste du som privatperson och företagare ansöka om tillstånd.

Därför finns det skyddade områden

För att kunna säkra att vårt vatten är rent och har en bra kvalitet för att exempelvis kunna dricka, vattna växer och för användning inom industri finns vattenskyddade områden.

Larma vid olycka

Ring 112 om det händer en olycka vid ett vattenskyddsområde.

Räddningstjänsten behöver se till att de skadliga ämnena gör så liten skada som möjligt på området

Då behöver du ansöka om tillstånd

Om du ska utföra ett arbete, starta, ändra, utöka eller ta över en befintlig verksamhet i ett vattenskyddsområde. Det gäller både dig som bor i området och företag.

Områdena är indelade i primära och sekundära vattenskyddszoner. Primära zonerna har hårdare regler än sekundära.

I Länsstyrelsens föreskrifter kan du se hur du får använda mark samt vilka verksamheter som är tillåtna och förbjudna inom ett vattenskyddsområde.

Du behöver tillstånd för följande arbeten och åtgärder

Vill du bygga en pool?

Innan du börjar gräva (schakta) behöver du ansöka om tillstånd för schaktningsarbete.

  • Markarbete – schakta, spränga, påla, borra, tjältina eller muddra.
  • Ställa upp arbetsfordon, maskiner eller bränsle.
  • Anlägga infiltration för dagvatten eller lagring av snö.
  • Anlägga brunn för dricksvatten.
  • Lagra timmer och bark tillfälligt.

Är du osäker om du behöver tillstånd- kontakta oss så hjälper vi dig.

Om du inte söker tillstånd

Att inte söka tillstånd för din verksamhet eller aktivitet som kräver det enligt vattenskyddsföreskrifterna kan det leda till:

  • Böter
  • Allvarliga miljöproblem
  • Juridiska konsekvenser för din verksamhet.

Ansök om tillstånd

Du kan påbörja, spara och ändra i din ansökan fram till du skickat in den. Du kan också:

  • bifoga dokument
  • föra dialog med handläggare.

Saknar du e-legitimation eller har skyddad identitet kan du kontakta eller besöka vår kundtjänst för hjälp med din ansökan.

Handläggningstid och beslut

En handläggningstid tar cirka tre–tolv veckor beroende på vad du ansöker om, eller om vi saknar information.

  • Om din ansökan saknar information kontaktar vi dig inom tio arbetsdagar.
  • Mindre ärenden tar cirka tre–fyra veckor. Saknar vi information kan handläggningstiden bli längre.
  • Större ärenden tar upp till tolv veckor. Saknar vi information kan handläggningstiden bli längre.
  • Godkänd ansökan – här står det när du får börja med arbetet.

Som en del i vår beslut får Gästrike vatten, som är ansvarig för kommunens vattentäkter, lämna synpunkter på din ansökan. Vid behov tar vi också kontakt med andra sakägare som vi anser kan bli berörda vid behov.

Kostnad

Pris: 1 311 kronor per timme.

Efter beslut får du en faktura till den adress du uppgett i ansökan.

Kontakta oss

Om du har frågor eller  hjälp är du välkommen att kontakta oss.

Eller kontakta din handläggare via Mina sidor i e-tjänstportalen, eller via din handläggares e-post.