Ny e-tjänst förenklar för dig som ska ansöka om bygglov

Planerar du inför ett kommande bygge? Då har vi en god nyhet. Nu kan du ansöka om bygglov, marklov och rivningslov digitalt!

Vår nya e-tjänst underlättar och sparar tid för dig som ansöker. Här listar vi olika fördelar med att ansöka digitalt jämfört med att skicka in ansökningshandlingar via pappersblankett.

Endast några klick ifrån

E-tjänsten där du loggar in med e-legitimation gör det möjligt för dig att när som helst skicka in din ansökan och relaterade handlingar. Efter får du en omedelbar bekräftelse på att ditt ärende är inskickat. Smidigt och dessutom miljövänligt då digitala ansökningar minskar pappersanvändningen.

Komplett ansökan = snabbare handläggning

För att kunna ta ett beslut krävs ett komplett underlag. En anledning till att ett ärende kan dra ut på tiden kan vara att den sökande behöver komplettera sin ansökan, till exempel om en ritning saknas. Genom att ansöka digitalt minskar risken för fel och misstag i ansökningsprocessen eftersom e-tjänsten signalerar om en obligatorisk fråga inte besvaras. I e-tjänsten finns även hjälptexter och beskrivningar för att underlätta för dig som sökande att skicka in en komplett ansökan.

Spara och håll koll på dina dokument

Efter att du har skickat in din ansökan via e-tjänsten sparas dina handlingar via Mina sidor, en portal på gavle.se där dina digitala ärenden sparas och där din handläggare kan ta del av det material du delar.

Kommunicera direkt med din handläggare

Mina sidor har även en meddelandefunktion som möjliggör enkel och snabb kommunikation mellan den som söker och handläggaren. Eventuella frågor, kompletterande dokument eller beslut kan skickas mellan den sökande och ansvarig handläggare.

Pappersblanketter för den som vill

Det är möjligt att ansöka om bygglov, marklov och rivningslov genom att lämna in eller maila in ifyllda ansökningsblanketter. De ansökningar som redan är inskickade via blankett kommer att handläggas som tidigare.