Riktlinjer för ambulerande röstmottagning vid valet 2022 

1 §

Den som vill rösta med en ambulerande röstmottagare ska ha ett hälsotillstånd (sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder) som medför att väljaren är direkt förhindrad att fysiskt ta sig till ett röstmottagningsställe.

2 §

Om det är möjligt ska en väljare i första hand försöka rösta med hjälp av bud. För det fall att väljaren inte kan rösta genom bud ska kommunen kunna erbjuda väljaren att rösta med hjälp av en ambulerande röstmottagare. En väljare som inte har ett sådant hälsotillstånd att denne på grund därav är förhindrad att ta sig till ett röstmottagningsställe kan nekas möjligheten att rösta med hjälp av en ambulerande röstmottagare.

3 §

En väljare ska tidigast anmäla behov av ambulerande röstmottagare 24 timmar innan väljaren önskar få avlägga sin röst. Anmälan ska göras skriftligen till valnämndens e-post eller via telefon. Valnämndens kansli ska kunna erbjuda en ambulerande röstmottagare inom 3 dagar. Under en lördag eller söndag som inte är valdag måste anmälan om behov av ambulerande röstmottagare ha inkommit till valnämnden senast fredag klockan 09:00.

4 §

På valdagen kan en väljare kontakta valnämnden direkt och begära en ambulerande röstmottagare samma dag. Sista tidpunkt för väljare att anmäla behov av ambulerande röstmottagare på valdagen är klockan 16:00. Därefter kan inte ambulerande röstmottagning garanteras, det sker i mån av tid.

5 §

Erbjudande om att få rösta med ambulerande röstmottagare prioriteras efter anmälans ankomstdatum. Om det finns särskilda skäl kan en anmälan prioriteras på andra grunder än ankomstdatum.