skriv utLyssnaTranslate Dispens från sophämtningSom fastighetsägare till permanentbostad eller fritidsbostad är du skyldig att ha ett abonnemang för sophämtning av brännbart hushållsavfall. I vissa undantagsfall kan fastighetsägare få dispens från sophämtning. Ansök om dispens från sophämtning Ansök om dispens från sophämtning via blanketten här nedanför. Ansökan om dispens från sophämtningHär kan du hämta blankett för ansökan om dispens från sophämtning. Avgift för ansökan Ansökan om dispens från sophämtning kostar i normala fall 2 320 kronor oavsett om din ansökan beviljas eller avslås. Förutsättningar för dispens Dispens från sophämtning kan beviljas i vissa undantagsfall, exempelvis i samband med ombyggnation eller rivning av ett fritidshus under kortare period utan övernattning besök till ett fritidshus max en till två gånger per månad utan övernattning svårigheter för den kommunala sophämtningen att komma fram till fastigheten. Tidigare beviljad dispens från sophämtning är ingen garanti för att en ny ansökan beviljas. Beviljad dispens gäller oftast i 5 år. Så här hanterar du ditt hushållsavfall Att bli beviljad dispens är ovanligt, eftersom hushållsavfall uppstår i de allra flesta livssituationer. Därför är det bra att du som fastighetsägare vet hur du ska hantera ditt hushållsavfall. Gästrike återvinnares lokala avfallsföreskrifter (se bilaga B, sidan 25) förbjuder privatpersoner att transportera brännbart hushållsavfall till sin permanentbostad. Brännbart hushållsavfall från fastigheten får heller inte slängas på återvinningscentral eller brännas på den egna fastigheten. Omhändertagandet ska ske på ett korrekt sätt utan risk för människors hälsa eller påverkan på miljön. Vid hantering av hushållsavfall ska du som fastighetsägare därför ha ett giltigt abonnemang för regelbunden sophämtning. Läs mer om abonnemang för sophämtning på Gästrike återvinnares webbplats.