skriv utLyssnaTranslate För dig som har egen dricksvattenbrunnEftersom dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel, är det viktigt att du ser över din dricksvattenbrunn med jämna mellanrum, exempelvis genom vattenprovtagning. Vattenkvalitén i enskilda brunnar skiftar ofta olika tider på året. Det är du som brunnsägare som har ansvaret för driften, skötseln och för att kontrollera dricksvattenkvalitén i din brunn. Livsmedelsverket rekommenderar att du tar prover för analys minst vart tredje år. Läs fler råd om enskild dricksvattenförsörjning på Livsmedelsverkets webbplats Att borra efter eget dricksvatten är varken anmälnings- eller tillståndspliktigt så länge du inte bor inom ett vattenskyddsområde. Då krävs tillstånd från Gävle kommun. Läs mer om anläggning av brunnar på Sveriges geologiska undersöknings (SGU) webbplats En dricksvattenbrunn kan sina vid torrperioder under sommaren, tidigt på hösten eller när vattenanvändningen ökar. Vattenkvaliteten och tillgången kan också påverkas av varierande grundvattennivåer. Det är därför viktigt att hushålla med vatten och hålla koll på vattentillgången, speciellt i grävda brunnar Kontrollera ditt dricksvatten Om du vill kontrollera kvaliteten på ditt dricksvatten vänder du dig till ett ackrediterat laboratorium som kan analysera ditt dricksvatten och ge dig svar om dricksvattnet är tjänligt, tjänligt med anmärkning eller otjänligt. Laboratoriet kan ge dig information om vattnet innehåller för höga halter av något kemiskt ämne. Har du borrad brunn bör du även be om kontroll av radonhalten. Bedömningen tjänligt innebär att dricksvattnet är lämpligt att användas som dricksvatten. Tjänligt med anmärkning innebär att vattnet har en eller flera avvikelser inom riktvärdena för dricksvatten. Avvikelserna har ingen risk för att bidra till olägenheter för människors hälsa. Notera att människor inom riskklasser, som spädbarn och äldre, kan behöva vidta åtgärder. Dricksvatten som är otjänligt bedöms inte lämpligt att användas som dricksvatten då det ligger stor risk att olägenhet för mänsklig hälsa kan uppstå. Om resultatet av provet visar på brister är du välkommen att kontakta Gävle kommun för att få råd kring hur allvarliga bristerna är och vilka hälsorisker de kan medföra. Du kan även skriva in Gävle kommuns e-postadress som kopiamottagare till ert laboratorium så kontaktar en handläggare er om provresultatet är tjänligt med anmärkningar eller otjänligt. Adress:Drottninggatan 22, 803 11 GävleTelefon:026-17 80 00E-post:gavle.kommun@gavle.seÖppettider:Söndag:StängtMåndag:08:00–17:00Tisdag:08:00–17:00Onsdag:08:00–17:00Torsdag:08:00–17:00Fredag:08:00–17:00Lördag:Stängt