Gävle kommuns logotyp
Gävle kommuns logotyp
Länk till webbplatsens startsida.
  • Kommunens service
    • Utbildning & barnomsorg
    • Omsorg & stöd
    • Bygga, trafik & miljö
    • Kultur & fritid
    • Företagare & etablering
    • Kommun & politik
  • Tyck till & påverka
    • Lämna in ditt förslag till Gävle kommun
    • Följ och rösta på inlämnade förslag
    • Tyck till om kommunens projekt och satsningar
    • Fel du kan anmäla till Gävle kommun
    • Kommunal anslagstavla
  • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • För dig som studerar
    • Vi erbjuder dig
    • Utmärkelser och priser
    • För medarbetare
  • Bo & uppleva
    • Hitta en bostad
    • Visit Gävle
    • Evenemangskalender
    • Student i Gävle
  • personInvånare
  • workMedarbetare
  • Ankaret

Gävle kommun - För dig som har egen dricksvattenbrunn


  •  Utbildning & barnomsorg
  •  Omsorg & stöd
  • location_city Bygga, trafik & miljö
  •  Kultur & fritid
  •  Företagare & etablering
  •  Kommun & politik



Coronapandemin: Information som rör kommunens verksamheter och dig som invånare eller företagare hittar du här.

  • Kommunens service
  • Bygga, trafik & miljö
  • Miljön utomhus och inomhus
  • Vatten och avlopp
  • Egen dricksvattenbrunn
skriv ut
Lyssna
Translate

För dig som har egen dricksvattenbrunn

Eftersom dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel, är det viktigt att du ser över din dricksvattenbrunn med jämna mellanrum, exempelvis genom vattenprovtagning. Vattenkvalitén i enskilda brunnar skiftar ofta olika tider på året.

Det är du som brunnsägare som har ansvaret för driften, skötseln och för att kontrollera dricksvattenkvalitén i din brunn. Livsmedelsverket rekommenderar att du tar prover för analys minst vart tredje år.

Läs fler råd om enskild dricksvattenförsörjning på Livsmedelsverkets webbplats

Att borra efter eget dricksvatten är varken anmälnings- eller tillståndspliktigt så länge du inte bor inom ett vattenskyddsområde. Då krävs tillstånd från Gävle kommun.

Läs mer om anläggning av brunnar på Sveriges geologiska undersöknings (SGU) webbplats

En dricksvattenbrunn kan sina vid torrperioder under sommaren, tidigt på hösten eller när vattenanvändningen ökar. Vattenkvaliteten och tillgången kan också påverkas av varierande grundvattennivåer. Det är därför viktigt att hushålla med vatten och hålla koll på vattentillgången, speciellt i grävda brunnar

Kontrollera ditt dricksvatten

Om du vill kontrollera kvaliteten på ditt dricksvatten vänder du dig till ett ackrediterat laboratorium som kan analysera ditt dricksvatten och ge dig svar om dricksvattnet är tjänligt, tjänligt med anmärkning eller otjänligt. Laboratoriet kan ge dig information om vattnet innehåller för höga halter av något kemiskt ämne. Har du borrad brunn bör du även be om kontroll av radonhalten.

Bedömningen tjänligt innebär att dricksvattnet är lämpligt att användas som dricksvatten.

Tjänligt med anmärkning innebär att vattnet har en eller flera avvikelser inom riktvärdena för dricksvatten. Avvikelserna har ingen risk för att bidra till olägenheter för människors hälsa. Notera att människor inom riskklasser, som spädbarn och äldre, kan behöva vidta åtgärder.

Dricksvatten som är otjänligt bedöms inte lämpligt att användas som dricksvatten då det ligger stor risk att olägenhet för mänsklig hälsa kan uppstå.

Om resultatet av provet visar på brister är du välkommen att kontakta Gävle kommun för att få råd kring hur allvarliga bristerna är och vilka hälsorisker de kan medföra. Du kan även skriva in Gävle kommuns e-postadress som kopiamottagare till ert laboratorium så kontaktar en handläggare er om provresultatet är tjänligt med anmärkningar eller otjänligt.

  • Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • Telefon:
    026-17 80 00
  • E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Hittade du det du sökte?

Ja Nej
Skicka

Hjälp att komma vidare

Vi vill gärna hjälpa dig att lösa ditt ärende. Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst på något av följande sätt:

Kontakta kundtjänst direkt

  • Telefon:
    026-17 80 00
  • E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Besök oss

  • Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt
  • Kontaktuppgifter till kundtjänst

    • Adress:
      Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
    • Telefon:
      026-17 80 00
    • E-post:
      gavle.kommun@gavle.se
    • Öppettider:
      Söndag:Stängt
      Måndag:08:00–17:00
      Tisdag:08:00–17:00
      Onsdag:08:00–17:00
      Torsdag:08:00–17:00
      Fredag:08:00–17:00
      Lördag:Stängt
  • Postadress

    Gävle kommun
    801 84 Gävle

    Övrig information

    Organisationsnummer: 212000-2338

    Plusgironummer: 14808-0

  • Länkar

    • Medarbetare
    • Om webbplatsen
    • Personuppgifter och dataskydd
    • Sociala medier
    • Gävlekalendern
    • Suomeksi

Copyright © 2021 Gävle kommun