Dispens från sophämtning

Som fastighetsägare till permanentbostad eller fritidsbostad är du skyldig att ha ett abonnemang för sophämtning av brännbart hushållsavfall. I vissa undantagsfall kan fastighetsägare få dispens från sophämtning.

Ansök om dispens från sophämtning

Ansök om dispens från sophämtning via blanketten här nedanför.

Avgift för ansökan

Ansökan om dispens från sophämtning kostar i normala fall 2 622 kronor oavsett om din ansökan beviljas eller avslås.

Förutsättningar för dispens

Dispens från sophämtning kan beviljas i vissa undantagsfall, exempelvis i samband med

  • ombyggnation eller rivning av ett fritidshus under kortare period utan övernattning
  • besök till ett fritidshus max en till två gånger per månad utan övernattning
  • svårigheter för den kommunala sophämtningen att komma fram till fastigheten.

Tidigare beviljad dispens från sophämtning är ingen garanti för att en ny ansökan beviljas. Beviljad dispens gäller oftast i 5 år.

Så här hanterar du ditt hushållsavfall

Att bli beviljad dispens är ovanligt, eftersom hushållsavfall uppstår i de allra flesta livssituationer. Därför är det bra att du som fastighetsägare vet hur du ska hantera ditt hushållsavfall.

Information om hur avfall ska hanteras finns i Föreskrifter om avfallshantering för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommun, bilaga B. Du hittar föreskrifterna på Gästrike återvinnares webb.

Det är förbjudet att själv transportera brännbart hushållsavfall till till exempel sin permanentbostad. Brännbart hushållsavfall får inte slängas på återvinningscentral eller brännas på den egna fastigheten.
Omhändertagandet ska ske på ett korrekt sätt utan risk för människors hälsa eller påverkan på miljön

Vid hantering av hushållsavfall ska du som fastighetsägare därför ha ett giltigt abonnemang för regelbunden sophämtning. Läs mer om abonnemang för sophämtning på Gästrike återvinnares webbplats.