Prao läsåret 2025/2026
Vi har ett stort behov av praoplatser för våra elever i årskurs 8. Nästa läsår 2025/2026 behöver vi mellan 120-200 platser per/vecka under följande perioder:
- Hösten: Vecka 41–47
- Våren: Vecka 10–17 (uppehåll under vecka 14 och 15)
Anmäl intresse att ta emot praoelever
Anmäl ditt företags intresse
I denna prao-databas kan du anmäla ditt företags intresse för att ta emot prao-elever.
Fördelar med att ta emot praoelever
- ni presenterar er verksamhet för ungdomar
- en nöjd prao-elev berättar om er arbetsplats för familj och vänner
- ger möjlighet att ge en kollega ett nytt ansvar i form av mentorskap
- goodwill för samhällsengagemang
- bidra till att säkerställa kompetensförsörjning på lång sikt
- ni ser över arbetssätt och metoder genom att behöva svara på frågor om varför ni gör olika saker.
Läs mer om att ta emot praoelever på Skolverkets webbplats.
Ett sätt för unga att bli nyfikna på arbetslivet
Prao står för praktisk arbetslivsorientering och är en viktig del av skolundervisningen och är obligatorisk för elever som går i årskurs 8. I Gävle kommun kommer eleverna i åk 8 att ha två veckors prao, fördelade på två tillfällen. Erfarenheter av arbete gör att eleverna börjar fundera över vilka yrken och utbildningar som kan vara intressanta i framtiden. Det blir verktyg som eleverna använder för att göra väl grundade studie- och yrkesval i framtiden.
Prao tillför ämnesundervisningen nya perspektiv, ger stöd för inlärningen och kan ge ökad motivation för studier. Prao bidrar till ökad självkännedom och självinsikt hos eleverna.
- Bergby centralskola
- Lillhagsskolan
- Nynässkolan
- Sofiedalskolan
- Stigslunds skola
- Stora Sätraskolan
- Vallbacksskolan
- Anpassad grundskola
Branschprao
Branschprao är ett komplement till prao som innebär att elever i grupp gör studiebesök på olika arbetsplatser. Syftet med branschprao att eleverna ska förstå vad begreppet bransch är och se att det finns många olika företag, verksamheter och yrken som hör till samma område.
När du som arbetsgivare tar emot en grupp elever i åk 8 på studiebesök har du alla möjligheter att visa upp dig och din verksamhet på ett intressant sätt, vilket är extra viktigt för branscher som behöver arbetskraft inom en snar framtid.
För mer information om branschprao, kontakta samordnaren för prao via mejl till prao@gavle.se.
Information för dig som vill erbjuda praoplats
Hela samhället står inför stora utmaningar vad gäller kompetensförsörjning med förändrad demografi, ekonomi och pensionsavgångar. Praktikanter är potentiella framtida medarbetare, och genom att erbjuda praktikplatser bidrar vi till att säkra framtida kompetens. Vill du veta mer om hur det går till har vi samlat information som du kan läsa.
-
1
Tips på arbetsuppgifter som eleven kan göra
Anpassa arbetsuppgifterna till eleven utifrån arbetsplatsens förutsättning och ge eleven rätt förutsättningar för att klara av sina arbetsuppgifter.
Vissa skolor skickar med eleven arbetsuppgifter att arbeta med under praoveckan. Om eleven har arbetsuppgifter med sig från skolan är det bra om eleven också får tid för att genomföra dessa.
Exempel på arbetsuppgifter på kontor
- Arkivera
- Sortera
- Testa de olika digitala programmen som finns på arbetsplatsen, till exempel Office 355
- Vara med på möten
- Följa med olika medarbetare på kontoret för att få en bred bild av vad ni arbetar med
- Se hur inköp på arbetsplatsen går till
- Få insyn i er kundkontakt, hur ni arbetar med kunder, och vad ett bra kundbemötande är
- Vara med och förbereda inför kundmöten, sammanträden och andra möten.
- Ge eleven ett fiktivt case som är kopplat till er arbetsplats – be eleven att lösa det. Kom ihåg att ta emot elevens lösning så att den inte glöms bort.
Tips! Var nyfiken på vad eleven har för kunskaper och intressen – använd dem.
Exempel på arbetsuppgifter på arbetsplatser med praktiskt arbete
- Inventera
- Hjälpa till att byta ut skyltar
- Fördela arbetsmaterial
- Testa de olika digitala programmen som finns på arbetsplatsen, till exempel Office 356
- Vara med på möten
- Följa med olika medarbetare för att få en bred bild av vad företaget arbetar med
- Se hur inköp på företaget går till
- Få insyn i er kundkontakt, hur ni arbetar med kunder, och vad ett bra kundbemötande är
- Förbereda inför till exempel kundbesök eller möten
- Få insyn i hur ni arbetar med hygien på arbetsplatsen. Vad gäller och varför finns reglerna?
Tips! Var nyfiken på vad eleven har för kunskaper och intressen – använd dem.
-
2
Frågor eleven kan arbeta med
Du kan också ge eleven uppdrag som hen ska fundera på under praoveckan, det kan till exempel vara kopplat till miljö, hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Säkerställ innan veckan är slut att ni stämmer av med eleven vad hen har kommit fram till.
Exempel på frågor som eleven kan arbeta med:
- Undersök hur det ser ut med jämställhet och mångfald på arbetsplatsen.
- Hur ser det ut med anställda, är det en jämn fördelning mellan kvinnor och män?
- Vilka tjänster har kvinnor jämfört med män?
- Vilka nationaliteter representeras på arbetsplatsen? Vilka yrkesroller har de?
- Ta reda på om företaget har en policy eller plan för miljö och hållbarhet, följer medarbetarna och företaget det som står i policyn/planen?
- Intervjua medarbetare med olika yrkesroller på arbetsplatsen om vad de arbetar med och vilken utbildning som krävs.
- Ergonomi: innebär arbetet på arbetsplatsen några risker för förslitningar? Vilka hjälpmedel finns? (förklara vad ergonomi i är om eleven inte vet).
- Be eleven att komma med tips och idéer på vad som behövs för att arbetsplatsen ska vara en attraktiv arbetsplats att komma till. Att ta hjälp av eleven kan ge er viktig information när det gäller kommande kompetensförsörjning och introduktion.
- Be eleven att fundera på hur arbetsplatsen kan se ut i framtiden. Kommer man att arbeta på samma sätt? Vad kan komma att förändras?
- Undersök hur det ser ut med jämställhet och mångfald på arbetsplatsen.
-
3
Exempel på upplägg
Så här ser en praovecka ut hos skolledningskontoret på Gävle kommun.
-
4
Innan, under och efter praovecka
För att få till ett bra samarbete som både du och eleven är nöjd med är det viktigt att du och din arbetsplats förbereder er inför prao-veckan. Det är viktigt att ta fram en plan för vilka arbetsuppgifter eleven kan göra, vem eleven ska vara med, avsätta tid för avstämningar med mera.
I dokumentet I praktiken – ett material för dig som tar emot praktikanter eller praoelever hittar du mer information om vad det innebär att ta emot en praoelev.
Första dagen:
- Hälsa välkommen och visa lokalerna. Kom ihåg lunchrum och toaletter.
- Presentera eleven för de anställda.
- Gå igenom veckan – vilken typ av arbetsuppgifter eleven ska arbeta, och vilka förväntningar ni och eleven har på varandra.
- Rutiner vid sjukdom. Ge en kontaktperson som eleven kan kontakta.
- Se till att det finns en backup för dig som handledare.
Under praoveckan:
- Bjud in till fikaraster, samtal och möten
- Stäm av med eleven varje dag om hur det går i allmänhet och hur det fungerar med arbetsuppgifterna
- Ge kontinuerlig feedback
- Hjälp eleven att komma framåt med arbetsuppgifterna om det behövs
- Se till att eleven får möjlighet att arbeta med eventuell uppgift som skolan har skickat med.
När veckan är slut:
- Ha ett avslutningssamtal där ni stämmer av hur veckan har varit, eventuellt en utvärdering.
- Om eleven har fått några speciella arbetsuppgifter under veckan – stäm av hur det har gått och vad resultat av arbetsuppgiften är.
- Du som arbetsgivare fyller i ett intyg för eleven efter avslutad praoperiod. Där beskriver du vad eleven gjort och vilka kompetenser och färdigheter eleven besitter.
-
5
Stöd till dig som tar emot en praoelev
Stöd till dig som tar emot en praoelev
Vi på Gävle kommun stöttar dig hela vägen, från att du anmäler att du vill ta emot en praoelev tills eleven är på plats och även efteråt.
- Du kan ta kontakt med aktuell skolas studie- och yrkesvägledare för att få stöd och svar på frågor. Kontaktuppgifter finns på elevkortet du får via mejl när eleven kommer.
- Kontakt med praktiksamordnare om generella frågor om att ta emot en praoelev, till exempel:
- Kan vi som verksamhet ta emot elev?
- Praoperioder
- Ändring av kontaktperson
Mejla gavle.kommun@gavle.se för att komma i kontakt med en praktiksamordnare hos Gävle kommun.
-
6
Frågor och svar
Hur långa dagar får eleverna arbeta på prao?
Max 7 timmar inklusive lunch.
Inom vilka tider får eleven arbeta?
De får börja tidigast klockan 06.00 och sluta senast klockan 20.00.
Hur gör vi som arbetsplats om vi vill ta emot elever för prao?
Gå in på www.gavle.se och sök prao, tryck sedan på sidan Ta emot praoelever.
Då kommer ni till sidan www.tillarbetslivet.nu där ni väljer arbetsgivare och Gävle kommun. På nästa sida väljer ni bokstaven som ert företag börjar på och skriver in era kontaktuppgifter. Efter det begär ni ett lösenord så att ni se vilka veckor ni kan ta emot praoelever.
Hur gör vi om vi har anmält oss i ”Tillarbetslivet” att vi tar emot elever under en vecka, men får elever som kommer och frågar om det kan få prao hos oss?
Hänvisa dem till att de ska söka plats hos er i praodatabasen.
Hur gör vi om en elev kommer och frågar om en praoplats hos oss och vi inte finns i praodatabasen?
https://www.tillarbetslivet.nu/Eleven Eleven ger er en länk till en digital blankett som ni fyller i.
Hur gör vi om vi finns registrerade i praodatabasen och vill ta emot elever som kommer och frågar trots att vi inte har anmält att vi kan ta emot prao-elever den perioden?
Då kan du gå via
Loga in på tillarbetslivet.se och välj ditt företag i listan. Välj den veckan som eleven frågar om och skriv i övrigt rutan som meddelande till skolan att ni vill ta emot den här eleven (namn och klass). Om ni inte får till det så kan ni alltid ringa kontaktpersonen som finns på sidan, eller på Gävle kommuns hemsida.
Vad gör jag som handledare om eleven inte kommer till praoplatsen?
Kontakta skolan för att få reda på vad som hänt. Kontatktuppgifter till skolan finns på elevens praokort.
Det händer att elever enbart hör av sig till skolan vid till exempel sjukdom, även om de ska höra av sig till praoplatsen.
Hur gör jag om jag behöver ändra mina uppgifter i praodatabasen?
Du kan när som helst gå in i praodatabasen och till exempel byta handledare eller lägga till och ta bort veckor då ni kan ta emot elever.
Kan vi ha fler personer som är kontaktpersoner/handledare inlagda i praodatabasen?
Ja, det är en fördel att ha två personers kontaktuppgifter i praodatabasen. Det finns en ruta där det står kontaktperson till arbetsplatsen och en ruta där det står handledare. Det är bra om ni har möjlighet att ha två olika personer. Då får båda personerna information om praoeleven.
När får vi på arbetsplatsen besked om det kommer en elev eller inte?
Två veckor innan praoperioden får ni ett mail med besked om får en elev eller inte.
Vad gör vi om det händer något runt eleven som gör att vi inte vill fortsätta ha den på arbetsplatsen?
Hör av dig till skolan.
Är eleverna försäkrade?
Ja, de är försäkrade via skolan.
Täcker försäkringen om eleven har sönder något på arbetsplatsen?
Ja, det täcker upp till 2 000 000 kronor.
Behöver vi lämna in bekräftelsen i pappersformat?
Nej, du kan bekräfta att du att du tar emot med Bank-ID.
Viktigt att veta
Eleven är försäkrad genom skolan
Elever som gör praktik, studiebesök eller ett projektarbete hos ett företag är försäkrade genom skolan.
Riskbedömning
Skolan har ansvar för att elevernas praktikplatser inte innebär risker för eleverna. Därför måste både skolan och arbetsplatsen göra en riskbedömning som vårdnadshavaren måste intyga att han/hon fått information om.
Tänk på att
- elever får inte utföra riskfyllda arbeten, till exempel arbeten med motorredskap eller maskinellt drivna tekniska verktyg, på hög höjd, dykeriarbete, med farliga ämnen eller arbete med smitta eller med farliga djur
- elever får inte arbeta med pengar eller bevakning
- elevens arbete är högst sju timmar per dag, exklusive lunch
- elevens arbete får inte ske mellan 20.00 och 06.00
- det måste alltid finnas en handledare som är ett stöd för eleven.
Så tycker arbetsgivare om att ta emot praoelever
Bilbolaget Gävle
”Jag tycker att det är viktigt att ta emot praoelever för att säkra företagets framtid, ge elever en verklighetsbild av arbetslivet och även få nya ideér från den yngre generationen”, Henric Holst, Bilbolaget Gävle