skriv utLyssnaTranslate Enkätundersökning för bättre serviceGävle kommun genomför regelbundna kundundersökningar genom Nöjd kundindex (NKI) och och Nöjd upphandlingsindex (NUI). I NKI kan du ge uttryck för hur du upplever kommunens service i samband med olika myndighetsärenden och NUI mäter hur du som anbudsgivare upplever servicen under upphandlingsprocessen. Vi mäter nöjdhet hos dig som fått beslut Undersökningen mäter nöjdheten hos dig som fått beslut i ett myndighetsärende, till exempel bygglov eller serveringstillstånd. Vi mäter också företagares nöjdhet med kommunens service inom upphandlingar. Mätningen genomförs varje år i samarbete med Stockholm Business Alliance och Sveriges kommuner och landsting. Syftet med undersökningen är att öka kommunens effektivitet och service. Nöjd kundindex – NKI Så genomförs undersökningen Efter att vi har avslutat ett myndighetsärende skickar vi en enkät via e-post till ett urval av er som fått beslut. Områden som undersöks är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Frågorna besvaras i huvudsak med hjälp av en tiogradig skala och innehåller följande frågor som är kopplade till de olika områden: Information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Resultat Sammanfattning av NKI-resultatet 2020–2021 Brandskydd 2021: 75 2020: 77 Bygglov 2021:61 2020: 66 Markupplåtelse 2021:78 2020: 81 Miljö- och hälsoskydd 2021: 73 2020: 64 Livsmedelskontroll 2021: 77 2020: 78 Servering 2021: 69 2020: 69 Aggregerat 2021: 70 2020: 72 Nöjd upphandlingsindex – NUI Så går mätningen till Gävle kommun mäter hur du som anbudsgivare upplever upphandlingsprocessen. Mätningen görs genom en enkät som skickas ut till leverantören. Vi undersöker nöjdheten hos tre olika målgrupper: anbudsgivare som lämnat ett icke kvalificerat anbud anbudsgivare som lämnat ett kvalificerat anbud, men inte erhållit kontrakt anbudsgivare som erhållit kontrakt. Du som ingår i någon av grupperna ovan kommer att få en enkät att besvara eller bli kontaktad per telefon av vår servicemätningskonsult Origo group för intervju. Resultat Högt resultat i NUI-pilotundersökningen år 2019 2019 års NUI-mätning var en pilotundersökning, alltså en förstudie som omfattade de ärenden som handlades av Gävle kommun under året. Undersökningen var den första som någonsin gjorts inom detta område och visade på ett glädjande högt resultat – Gävles NUI-index blev 78 för 2019, vilket var betydligt högre än medelvärdet 64 för samtliga deltagande kommuner. Kommunen fick betydligt högre index än snittet på samtliga delområden som ingick i undersökningen: tillgänglighet rättssäkerhet kompetens bemötande information effektivitet. Sammanfattning av Gävles NUI-index 2020–2021 2021: 60 2020: 60 Dina synpunkter är viktiga Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utveckla vår service och göra vardagen enklare för dig som företagare. Enkäterna sammanställas även nationellt för att Sveriges kommuner och regioner (SKR) ska kunna jämföra resultatet mellan olika kommuners företagsklimat och service. Behandling av personuppgifter Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller för behandling av personuppgifter. Mer information Läs den senaste rapporten och jämföra med tidigare år på Stockholm Business Alliances webbplats. Klicka här för att läsa om SKRs arbete med insikt och ta del av resultaten.