skriv utLyssnaTranslate Styrning och stöd GävleSektor styrning och stöd samordnar och leder gemensamma frågor för kommunen. Det gäller bland annat kommunikation, ekonomi, personalfrågor och IT. Här finns också strategisk verksamhet som rör till exempel näringslivet, planering och sociala frågor. Sektor Styrning och stöd samordnar arbetet mellan Gävle kommuns fyra sektorer och ansvarar för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå. Här arbetar knappt 300 medarbetare med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. En del av Styrning och stöds tjänstemän jobbar också med holdingbolaget för det kommunala bolaget, Gävle Stadshus AB. Nämnder kopplade till sektor Styrning och stöd De nämnder som har det politiska ansvaret för verksamheter inom Styrning och Stöd Gävle är: Kommunstyrelsen Jävsnämnd Valnämnd Överförmyndarnämnd Sektorchef för Styrning och stöd är Katarina Stistrup. Styrning och stöd Gävle består av sju avdelningar Administrativ avdelning Administrativ avdelning arbetar med: Kommunfullmäktige- och kommunstyrelseadministration Politisk service Diarium Ärende-och dokumethanteringssystem Post- och budservice Passage- och lås, larm Avdelning för Övergripande planering Övergripande planering är en del av Gävle kommun som arbetar med strategisk utveckling och planering för att Gävle ska vara en attraktiv plats för Gävlebor och näringsliv. Vi har fokus på hållbarhet, långsiktighet och nära samverkan inom kommunen. Övergripande planering arbetar med: Gävle kommuns översiktsplan Övergripande planering inom mark-, miljö och planområdena Gävle kommuns fastighetsstrategi Utformning och implementering av program inom miljö-, klimat och hållbarhet Gävle kommuns befolkningsprognoser, framtidsanalyser och regional utveckling Ekonomiavdelning Ekonomifunktionen har ansvar för kommunövergripande verksamhetsplanering, budget, uppföljning och redovisning. Därtill administrerar KLK Ekonomi kommunens inkasso, kassa/reskontra, donationsfonder samt förvaltningens egen ekonomi. Kommunikationsavdelningen Kommunikationsavdelningen är navet i kommunkoncernens kommunikation. Avdelningen har det strategiska övergripande ansvaret för all kommunikation och både leder, stöttar, utvecklar och följer upp kommunikationsinsatser i hela koncernen. Kommunikationsavdelningens viktigaste mål är att öka förtroendet för kommunkoncernens verksamheter samt öka Gävlebornas möjligheter att påverka och vara delaktiga i Gävles utveckling och framtid. Kommunikationsavdelningen arbetar med marknadsföring av platsen Gävle, intern- och externkommunikation och press- och mediefrågor. Här produceras trycksaker, digital grafisk information och filmer till olika kanaler. Avdelningen hanterar även kommunens digitala kanaler som exempelvis webbplatser och sociala medier. På kundtjänsten svarar kundkommunikatörer på invånarnas frågor eller kopplar dem till rätt person för vidare hjälp. Kundtjänst bemannar även Stadshuset reception. I kundtjänsten ingår även sålda växeluppdrag, exempelvis till Gavlegårdarna, Gästrike Vatten och Gävle Energi. Näringslivsavdelningen Näringslivsavdelningen har till uppgift att arbeta med näringslivsutveckling i Gävleregionen. Näringslivsavdelningens arbetssätt är att upprätthålla en basservice med hög tillgänglighet som bygger på kunskap om företagens behov av rådgivning och lotsning. De ska också initiera och delta i projekt som främjar utveckling och växtkraft hos små och medelstora företag som vill och kan utvecklas i regionen. Avdelningen arbetar även med inköp och upphandlingsfrågor och stöttar kommunkoncernens förvaltningar och bolag i arbetet med internationalisering och internationella projekt. IT- och utvecklingsavdelningen Vårt uppdrag är att ”göra andra bättre”. Detta gör vi genom att tillhandahålla en stabil plattform anpassad till verksamheternas behov driva och samordna verksamhetsutveckling med stöd av IT. Avdelningen är uppdelad i två enheter: IT-enheten Inom IT-enheten sker själva IT-produktionen. Här hanteras servrar, datorer, telefoner, program, kommunikation och säkerhet med mera. Här ingår också IT-support, systemutveckling, systemförvaltning och strategiarbete. Digitaliseringsenheten Inom Digitaliseringsenheten arbetar man med verksamhets-utveckling på olika nivåer, både kommunbidragsfinansierade insatser på uppdrag av kommunstyrelsen och insatser som beställs och finansieras av verksamheterna. HR-avdelningen HR-avdelningen består av två olika enheter; HR-utveckling och HR-service. Enheten för HR-utveckling HR-utveckling är en central del av kommunens arbetsgivarfunktion och ansvarar för att kommunen har en gemensam och tydlig tolkning av lagar och avtal. Avdelningen utarbetar, leder och följer upp Gävle kommuns strategiska och övergripande personalarbete. Arbetet görs utifrån Gävle kommuns styrdokument, en kontinuerlig omvärldsbevakning och i kontinuerlig samverkan med sektorernas HR-strateger. HR utveckling administrerar även Flensburgska fonden samt samordnar kommunens platsannonser. HR-service Enheten ansvarar för att förvalta, administrera och utveckla kommunens lön- och personalsystem.