Gävle kommuns designmanual

Genom en avspegling av vår vision och våra löften möter vi Gävleborna i en föränderlig omvärld och tillgodoser många skilda behov. Gävle kommun ska uppfattas som en ledande, inspirerande och välkomnande kommun genom god service samt tydlig och inspirerande kommunikation.

Inledning

Att bygga och förvalta Gävle kommuns varumärke är en viktig uppgift. Hur vi kommunicerar visuellt är en del av vårt varumärke. I denna designmanual sammanfattas vår visuella identitet – vårt verktyg för att skapa en tydlig bild av Gävle kommun.

Vår visuella identitet ska inspirera och ge vägledning och signalera vad vi står för. Den ska ge allmänheten en bild av oss som överensstämmer med vår egen vision och våra löften. En dynamisk bild möjlig att anpassa i en föränderlig omvärld och för många skilda behov. Gävle kommun ska uppfattas som en ledande, inspirerande och välkomnande kommun.

Vår designmanual omfattar bland annat logotyp, typografi, färgpalett och bildmanér. Regler, riktlinjer och visuella exempel sammanfattas i denna manual.

Om vi inte är tillgängliga, tydliga eller inspirerande riskerar vi att vårt varumärke urvattnas och vi tappar trovärdighet. Med denna designmanual, tydliga värderingar och en kreativ vinkel skapar vi goda förutsättningar till att tala med våra Gävlebor och omvärlden på ett tydligt, tillgängligt och inspirerande sätt.

För att hela tiden möta nya utmaningar och förutsättningar har vi valt att denna designmanual ska vara versionsbaserad. Vilket betyder att den hela tiden är öppen för förändringar och förbättringar. Aldrig stängd. Vi ger oss också en levande plattform som inte kan bli för utdaterad. Utgångspunkten är hela tiden öppen för nya idéer och vi kan våga vara extrema eller lugna i vårt sätt att uttrycka oss. Vi är helt skalbara för alla kanaler som vi väljer att kommunicera i.

Även om vi väljer att ha ett öppet tänk i vår visuella kommunikation så kommer ett stort ansvar. Vi skapar visuellt material som är genomtänkt, anpassningsbart och håller hög höjd.

Vi ser årligen över den för eventuella revideringar eller förändringar. Allt för att kunna skapa den bästa och tydligaste visuella kommunikationen.

Och nej, detta är inte en grafisk profil.
Denna designmanual är vårt verktyg för att möta, anpassa och inspirera med vår kommunikation. Inte som ett fast ramverk vid produktion.

Avsteg från vår designmanual får ej göras utan avstämning med Gävle kommuns Art Director och kommunikationschef.

Tydlighet och tillgänglighet

Med stöd av element som typografi, färger, ikoner, bilder och formspråk skapar vi kommunikationsmaterial som är tydligt och tillgängligt för våra mottagare. Och vi gör det på ett enkelt, effektivt och efterfrågat sätt.

Gävle kommun som tydlig avsändare

För att vara en tydlig avsändare i all vår kommunikation är det några saker vi alltid tänker på att säkerställa. Genom att följa dessa steg så kan vi uppfattas som en ledande, välkomnade och inspirerande kommun. Här följer några direktiv som vi alltid jobbar utifrån.

Vi är alltid noga med att vara en tydlig visuell avsändare. Vår logotype ska alltid finnas med synligt i vårt material. Oavsett kommunikationskanal.

Vi är alltid noga med att ha en tydlig hänvisning för vart målgruppen kan hitta mer information. Till exempel hänvisning till gavle.se.

Vi skriver alltid med klarspråk för att på bästa sätt presentera vår information för målgruppen.

Vi anpassar vårt innehåll beroende på vilken kommunikationskanal vi kommunicerar i. För att målgruppen på bästa sätt ska finna informationen tilltalande och intressant.

Medskick till dig som ska planera eller producera kommunikationsmaterial:

  • För VEM ska du vara tydlig? Var noga med att definiera din målgrupp.
  • Korta budskap. Texter behöver inte vara så långa men ska skrivas med klarspråk. Tänk på vilken kanal din text ska synas i och vilken målgrupp du skriver för.
  • Rätt logotyp. Det är viktigt att vi är tydlig avsändare i vår kommunikation. När Gävle kommun arrangerar ett evenemang som Nationaldagen i Boulognerskogen så är vi avsändande logotyp i kommunikationen. Men vi kan addera vårt platsvarumärke för att kommunicera platsen Gävles värde.

Gävle kommun som tillgänglig avsändare

För att vara en tillgänglig avsändare i all vår kommunikation är det några saker vi alltid tänker på att säkerställa. Genom att följa dessa steg så kan vi uppfattas som en ledande, välkomnade och inspirerande kommun. Här följer några direktiv som vi alltid jobbar utifrån.

Till vem ska vi kommunicera för stunden och hur ser behovet ut? Vi definierar noga vår målgrupp så att den kan ta emot vår kommunikation på bästa möjliga sätt.

I vilka kanaler finns vår målgrupp? Vi är definierar noga vilka kanaler vi ska finnas i för att nå vår målgrupp för stunden. Vi väljer noggrant våra kommunikationskanaler för att nå ut med vår samhällsinformation på bästa möjliga sätt.

När vi skapar kommunikationsmaterial är vi noga med detaljerna i materialet. Att välja rätt färg eller storlek på brödtexten är detaljer vi inte blundar för. Vi vill att målgrupper ska ha möjligheten att använda och ta till sig vårt material på bästa möjliga sätt.

Att kommunicera tillgänglighet i material är för oss en självklarhet. Vad kan vi lyfta med för information som kan lyfta informationen gällande tillgänglighet. Om ett evenemang har stöd för teckentolkning så ska vi kommunicera det i materialet för eventet. Till exempel på en affisch för eventet. Eller i ett inlägg på sociala medier.

Medskick till dig som ska planera eller producera kommunikationsmaterial:

  • Vilka förutsättningar behövs för att ditt material ska bli så tillgängligt som möjligt? Ta reda på så mycket du kan innan produktionen börjar.
  • Överjobba inte ditt material för att få det så snyggt som möjligt. Var noga med att säkra upp tillgängligheten och tydligheten i materialet.
  • Testa ditt material. Det är viktigt att vi testar vårt material innan det går ut skarpt eller skickas på tryck. Nedan följer några tips hur du kan testa ditt material.
  • Stäm av färgval i materialet mot WebAIM (web accessibility in mind) Contrast Checker. Färgkontrasterna ska ha som minsta nivå 4.5:1. Klicka här för att komma till WebAIM Contrast Checker.
  • Testa ditt material i en tillgänglighetssimulator. För att säkerställa att ditt material möter behov som förväntas. Eller varför inte på en kollega?

Branding

Att bygga och förvalta Gävle kommuns varumärke är en viktig uppgift. Hur vi kommunicerar visuellt är en del av vårt varumärke. I denna designmanual sammanfattas vår visuella identitet. Vårt verktyg för att skapa en tydlig bild av Gävle kommun. Vår visuella identitet ska inspirera, ge vägledning och signalera vad vi står för. Den ska ge allmänheten en bild av oss som överensstämmer med vår egen vision och våra löften.

En dynamisk bild möjlig att anpassa i en föränderlig omvärld och för många skilda behov.

I denna designmanual hittar du information och riktlinjer för hur vi arbetar visuellt i vår kommunikation samt goda exempel för att levandegöra och ge inspiration.

”I blått en av vågskuror bildad bjälke av silver, åtföljd ovanför av två och ne-danför ett ankare av guld.”

Så löd beskrivningen av kommunvapnet när det presenterades första gången 1941. Krönet längst upp på vapnet är ett senare tillägg. Logotypen består av kommunvapnet och ordbilden Gävle kommun och den togs fram och antogs i kommunstyrelsen 2001. Vår logotyp är väl förankrad i och utanför vår organisation och ska alltid användas när kommunen står som avsändare. Önskas avsteg från detta avgörs det av Gävle kommuns kommunikationschef.

Symbolik

Krönet eller stadsmuren syftar till våra stadsrättigheter från år 1446. Den blå färgen symboliserar havet, den silverfärgade vågen Gavleån och de tre gyllene ankaren hamnen. Alla starka symbolvärden som passar lika bra idag som när vapnet introducerades.

Regler för användning av logotypen

Logotypens placering och frizon

När vi producerar eget kommunikationsmaterial ska logotypen alltid placeras i övre högra hörnet. Så tydligt som möjligt. Runt logotypen ska alltid finnas en frizon, där inga andra grafiska element, bilder eller texter får placeras. Frizonen anpassas alltid utifrån kanalen materialet produceras för.

Frizonen baseras på höjden på logotypens versala G, av denna höjd (ungefär 1/6 av logotypens höjd) görs en kvadrat. Minst en kvadrat ovan och under logotypen och två kvadrater på sidorna av logotypen ska lämnas fria.

Samprofilering

I ganska många sammanhang är Gävle kommun inte ensam aktör i ett projekt eller liknande. Oftast vill övriga aktörer synas i till exempel trycksaker som produceras. Därför finns regler för hur deras logotyper ska förhålla sig till vår.

När Gävle kommun driver ett projekt, så är vi primär avsändare och vår designmanual ska följas. Då får övriga aktörer anpassa sig till vår designmanual. Ibland är vi likvärdig partner eller bara delaktiga, då är det oftast andra riktlinjer som gäller.

Gävle kommun som huvudavsändare

När Gävle kommun är huvudavsändare används vår designmanual. Förutom på framsidan återfinns vår logotyp även på baksidan tillsammans med övriga samverkande parter.

Gävle kommuns logotyp är 1x hög och övriga parter 0,6x hög. Avståndet mellan logotyperna är 0,3x. Ovan de samverkande parterna placeras texten ”Gävle kommun i samarbete med”. Samverkande parter placeras alfabetiskt eller efter grad av medverkan.

Om det är fler än fyra parter som samverkar skrivs parternas namn ut i text istället för logotyper, till exempel ”Gävle kommun i samarbete med Landstinget Gävleborg, Region Gävleborg, Stockholms Stad och SJ”.

Gävle kommun som huvudavsändare
Gävle kommun som huvudavsändare

Gävle kommun som jämbördig part

När Gävle kommun samverkar på lika villkor med andra parter är det viktigt att logotyperna har samma storleksförhållande. Gävle kommun kan inte göra anspråk på att vår visuella identitet används, men om övriga parter inte motsätter sig det finns inga hinder för detta.

En rekommendation är att texten ”Ett samarbete mellan” används. En rekommendation är att om fler än fyra parter samverkar skrivs parternas namn ut i text istället för anges med logotyper, till exempel ”Ett samarbete mellan Gävle kommun, Landstinget Gävleborg, Region Gävleborg, Stockholms Stad och SJ”.

Gävle kommun som jämbördig
Gävle kommun som jämbördig

Gävle kommun som minoritetspart

När Gävle kommun är minoritetspart används huvudavsändarens riktlinjer för samprofilering. Se till att kontrollera om Gävle kommuns logotyp ska användas mot en ljus eller mörk bakgrund, så att rätt logotyporiginal skickas.

Logotypens storlek

Gävle kommuns logotype har inget minsta eller största formatbegränsning. Detta är för att vi inte ska begränsa oss och för att vi ska kunna använda vår logotype i allt tänkbart kommunikationsmaterial. Ledsaga här är att ordbil-den alltid ska gå att utläsa.

Logotypens färgversioner

Logotypen finns i tre färgversioner för att fungera mot olika typer av bak-grunder och för att säkerställa att Gävle kommun som avsändare blir tydlig.
Grundversionen med svart ordbild ska alltid användas i första hand.
Blir ordbilden otydlig att utläsa så finns en alternativ med vit rits runt vapnet och vit ordbild. Denna används om bakgrunden är mörk eller har samma blå nyans som i vapnet.
Positiv eller negativ version används i svartvita sammanhang mot vit eller svart bakgrund. Till exempel i våra Word-mallar eller där vår färgversion inte behövs. Olika interna dokument, arbetskläder är också exempel på rätt val av dessa versioner.

I vår bildbank kan du ladda ner Gävle kommuns logotype. Klicka här för att komma till vår bildbank

Exempel på korrekta utföranden

Positiv logotype mot negativ bakgrund.

Godkänt exempel med positiv logotype mot mörk bakgrund.

Negativ logotype mot positiv bakgrund.

Godkänt exempel med negativ logotype mot ljus bakgrund.

Positiv rits och ordbild mot färgad bakgrund.

Godkänt exempel med standard logotype mot färgglad bakgrund. Positiv ordbild under emblemet är rätt användning.

Standard logotype mot färgad bakgrund.

Godkänt exempel med standard logotype mot gul bakgrund. Negativ ordbild under emblemet är rätt användning.

 

Exempel på felaktiga utföranden

Förvrängning av logotypen

Ej godkända sätt att applicera Gävle kommuns logotype. Det är förbjudet att spegelvända, förvränga formen, byta ordbildens typografi, trycka ihop eller dra isär.

Negativ logotype på färgad bakgrund

Ej godkänt exempel med negativ logotype mot färgglad bakgrund. Logotypen får alldeles för låg kontrast mot bakgrunden.

Standard logotype på färgad bakgrund

Ej godkänt exempel med standard logotype mot blå bakgrund. Logotypen och ordbilden under emblemet får alldeles för låg kontrast mot bakgrunden.

Färgpaletten för Gävle kommun består av en primärfärg och sex stycken komplementfärger. Vår färgpalett är framtagen för att öka tillgängligheten och tydligheten i vårt kommunikationsmaterial. Samt öka attraktionen för budskap i externa kommunikationskanaler.

För att garantera att våra färger skapar hög tillgänglighet mellan varandra använder vi dom i två olika tonlägen som utgångspunkt. Full och light. Det är även tillåtet att använda lägre opacitet på färgerna än 100% genom att stegvis gå nedåt 10% i taget om det behövs. Vi stämmer av våra färgkombinationer mot WebAIM. Detta för att säkerställa att dom färger vi väljer att använda tillsammans skapar en godkänd tillgänglighet. Våra färgkombinationer ska möta kraven på AA nivå och ha en contrast ratio på minst 4,5:1.

Detta är dom färger vi jobbar med i vårt kommunikationsmaterial. Det är inte tillåtet att skapa egna eller nya färger till olika verksamheter, projekt eller kommunikationsinsatser.

Gävle kommuns primärfärg

Gävle kommuns primärfärg blå.

Blå

PMS: 7693 C
CMYK: 100.57.0.40
RGB: 0.72.118
HEX: #004876
RAL: 5013
NCS: S 7020-R80B

Gävle kommuns färger i logotype

Färger från Gävle kommuns logotype

Gul

PMS: 124 C
CMYK: 0.28.100.6
RGB: 238.117.17
HEX: #EEB111

Blå

PMS: 7693 C
CMYK: 100.57.0.40
RGB: 22.70.121
HEX: #164679

Grå

PMS: 427 C
CMYK: 0.0.0.15
RGB: 220.221.222
HEX: #DCDDDE

Gävle kommuns komplementfärger

Gävle kommuns komplementfärger gul och gul i light version.

Gul-full

CMYK: 10.12.95.0
RGB: 242.205.0
PMS: 7405 C
HEX: #F2CD00

Gul-light

CMYK: 6.0.63.0
RGB: 249.238.123
PMS: 393 C
HEX: #F9EE7B

Gävle kommuns komplementfärger skogsgrön och skogsgrön i light version.

Skogsgrön-full

CMYK: 92.49.47.41
RGB: 0.78.89
PMS: 3165 C
HEX: #004E59

Skogsgrön-light

CMYK: 33.0.62.0
RGB: 190.214.128
PMS: 366 C
HEX: #BED680

Gävle kommuns komplementfärger lila och lila i light version.

Lila-full

CMYK: 86.91.34.32
RGB: 63.43.86
PMS: 669 C
HEX: #3F2B56

Lila-light

CMYK: 34.31.10.0
RGB: 180.175.203
PMS: 5295 C
HEX: #B4AFCB

Gävle kommuns komplementfärger sandbrun och sandbrun i light version.

Sandbrun-full

CMYK: 42.47.64.39
RGB: 123.103.86
PMS: 7531 C
HEX: #7B6756

Sandbrun-light

CMYK: 7.9.15.0
RGB: 239.231.220
PMS: 7604 C
HEX: #EFE7DC

Gävle kommuns komplementfärger röd och röd i light version.

Röd-full

CMYK: 27.84.65.24
RGB: 167.52.57
PMS: 1807 C
HEX: #A73439

Röd-light

CMYK: 0.47.25.0
RGB: 244.163.166
PMS: 494 C
HEX: #F4A3A6

Toningar

Vi kan använda toningar som bakgrundsplattor i vårt visuella material. Detta skapar en hög attraktion och kan höja materialet.
När vi skapar toningar gör vi det mellan komplementfärgerna full och light.

Gävle kommuns färgtoningar samlade

Toningar på bild

Vi kan också använda toningar ovanpå bilder för att skapa en hög effekt i vårt visuella material. När vi skapar dessa toningar så använder vi komplementfärgerna full och primärfärg i toningen. Till exempel komplementfärgen Skogsgrön-full som första färg i toningen och sedan primärblå som sista färg i toningen.
Detta läggs som ett eget lager ovanpå bilden och blandas med lagereffekten skarpt ljus (hard light). Detta skapar och höjer den kontrast vi är ute efter.

Bildexempel på en bild med Gävlebocken och en toning ovanpå.

Gävle kommuns identitetsbyggande typsnitt heter Work Sans. Typsnittet är ett Open Type typsnitt från Google Fonts och är högst anpassat för digitala kommunikationskanaler men fungerar lika bra för tryckt media.

Work Sans används i allt kommunikationsmaterial med Gävle kommun som avsändare. Med undantag för Office-paketen där vi använder standardtypsnittet Arial.

Typsnittet Work Sans bidrar till att skapa en sammanhållen, kreativ och till-gänglig visuell kommunikation. Work Sans finns i många vikter och det krävs ingen licens för att använda Work Sans.

Leverantörer till Gävle kommun kan enkelt ladda ner typsnittet från Google fonts vid behov för att leverera tjänster till Gävle kommun.
Här laddas typsnittet ned: https://fonts.google.com/specimen/Work+Sans

I vardagskommunikation används typsnitt som tillhör Office-paketets grunduppsättning och redan finns installerade i allas datorer utan att licens krävs. Att använda dessa typsnitt minimerar risken för problem i till exempel Word och Powerpoint. Gävle kommuns typsnitt för Office-mallar är Arial och återkommer i rubriker, ingresser och brödtext. I e-post används det typsnitt som finns inlagt som standard i programmet.

Gävle kommuns bildspråk är varma, verkliga och vardagliga bilder. Oavsett om det verksamhetsbilder eller vackra naturbilder.
När vi tar nya bilder av en verksamhet ska motiven och vilka som utför momentet som bilden ska fånga väljas på ett sådant sätt att mångfalden i kommunen berikas. Vi använder alltid riktiga personer, inte modeller/statister som spelar en roll.

Vi möter personerna på samma nivå – undviker grod- eller helikopterperspektiv. Strävar efter motiv med lugn bakgrund för att logotypen ska kunna placeras i övre högra hörnet och texter ska kunna placeras på bilden. Skarpt motiv i fokus, undvik rörelseoskärpa. Sträva efter stämningsfulla bilder.

Vi fotar våra bilder med fördel till liggande format. Kompletterande bilder fotas också i stående format. Detta med fördel till webb, sociala- och digitala kanaler.

Varma

  • Våga gå nära personen/motivet. Bilder tagna på avstånd upplevs mer opersonliga.
  • Få medverkande personer att känna sig glada, öppna och självsäkra.
  • Jobba gärna med naturligt ljus på plats. Solsken, motljus etc kan skapa en varm och inbjudande känsla i bilderna.
  • Vi fotar inte eller använder bilder i svartvit.

Verkliga

  • Använd riktiga personer före inhyrda modeller.
  • Äkta platser och omgivning är viktig del. Undvik fotostudio eller fiktiva miljöer så långt det går.
  • Vid fotografering av en verksamhet/arbetsmoment så använd personer från verksamheten och som utför själva momentet till vardags.

Vardagliga

  • Våra verksamheter är för våra invånare i Gävle och därför ska bilder vi använder och producerar spegla invånare, medarbetare och verksamheter i vardagliga situationer.

Upplösning

Är upplösningen tillräcklig för tänkt media? Bildupplösning för webb är 72 dpi och tryck oftast 300 dpi.

Filformat

Fungerar formatet i tänkt media? Spara till rätt filformat, tif för tryck och gif/jpg/png för webb.

Gävle kommuns bildbank

Klicka på denna länk för att komma till vår bildbank. Där kan du ladda ner pressbilder, bilder på tjänstemän och politiker samt fina bilder på Gävle. Till exempel Gävlebocken.

Ikoner och pictogram

Vi använder pictogram ifrån Font Awesome. Detta ger oss en enhetlig visuell kommunikation vid användning av just pictogram. Detta gäller för både digitala kanaler som print.

Vi använder inte clip art eller andra icke godkända pictogram och ikoner. Detta för att vi ska hålla en hög standard och tillgänglighet i vår visuella kommunikation.

Ska avsteg från detta göras så måste det godkännas av ansvarig formgivare eller Gävle kommuns Art Director.

Det är inte ramen som är viktigast. Det är hur vi presenterar innehållet som gör det intressant.

Nu är det dags att låta skaparverkstaden blir kreativ. Vi har valt att inte an-vända ett fast format och utseende för vår visuella produktion. Utan istället väljer vi att använda oss av ett friare och mer tillåtande tänk. Open Composition är det koncept vi jobbar utifrån. Detta ger oss mindre begränsade möjligheter, vi jobbar med målgrupp, budskap och kanal direkt istället för att göra det som blir rätt enligt en grafisk profil så skapar vi nu det som blir bäst och tydligast för målgruppen och syftet.

Vi ger oss också en levande plattform som inte kan bli för utdaterad. Utgångspunkten är hela tiden öppen för nya idéer och vi kan våga vara extrema eller lugna i vårt sätt att uttrycka oss. Vi är helt skalbara för alla kanaler som vi väljer att kommunicera i.
Även om vi väljer att ha ett öppet tänk i vår visuella kommunikation så kommer ett stort ansvar. Vi skapar visuellt material som är genomtänkt, anpassningsbart och håller hög höjd.

I våra mallar finns fasta element, ett grid system, typografimallar och input på fördelningsytor som en grund att utgå ifrån. Men det är inte ramen som är viktigast. Det är hur vi presenterar innehållet som gör det intressant.

Så hur ska jag göra?

Ta in budskap, val av kommunikationskanaler, målgrupp och börja skapa. Kan vi använda en stor rubrik? Ska bilder få tala mest? Behöver vi använda en toning ovanpå bilden för att det ska bli högre kontrast? Ska det få vara strikt och enkelt?
Skapa ansvarsfullt den formgivning som är bäst gångbar för ändamålet och som lyfter fram ditt budskap allra bäst.

Ladda gärna ner denna presentation för att hitta inspiration till just ditt skapande.

Klicka på denna länk för att ladda ner presentationen. 

På profilkläder används i första hand vår vanliga logotyp i färg. När det inte passar används någon av de andra versionerna. Logotypen bör aldrig vara mindre än 30 mm hög för god läsbarhet på kläder.

På jackors och tröjors framsida placeras vår logotyp i brösthöjd mitt på vänster sida. Tänk på frizonen och sätt den inte för nära fickor och synliga sömmar.

Sektor/verksamhetens namn placeras på vänster arm. Om jackan eller tröjan har luva eller nåt annat som riskerar att skymma logotypen så kan den placeras längre ner.

Om sektor/verksamhetens namn är för långt för att få plats och fortfarande vara läsbart kan det delas upp på två rader.

Profilkläder från Gävle kommun ska alltid bära vår logotype.
Sektor/verksamheternas namn får aldrig stå själv utan vår logotype på profilkläder.

Exempel på profilkläder från Gävle kommun. T-shirt och pikétröjor med Gävle kommuns logotype.

Exempel på profilkläder från Gävle kommun. Arbetsjackor med Gävle kommuns logotype.

På bilar placeras logotypen centrerad på bilens främre dörrar. Storlek anpassas utifrån bilmodell och utrymme på dörren.

Använd gärna www.gavle.se som tillägg och placera webbadressen till vänster om logotypen, i höjd med kronan.
Webbadressen sätts i Work Sans Medium.

Exempel på fordon med Gävle kommuns logotype placerad på bilens främre dörrar.

Fasadskyltar

Fasadskyltar ska i första hand vara liggande. Sektor/verksamhetens namn ska placeras i bottenkant av skylten och vänsterställd text. Logotype placeras i övre högra hörnet.

Exempel på fasadskylt för en avdelning.

Byggskyltar

Vid nybyggnationer av fastigheter finns vår mall för hur byggskyltar ska ut-formas.
Rubrik sätts med Work Sans Bold. Projektbeskrivning sätts med Work Sans Medium.

Platsvarumärket Gävle ska alltid finns med på ytan för entreprenörer och placeras alltid som sista logotype i uppställningen.

Exempel på nybyggnadsskylt där vi också adderar andra avsändare.

Kontorsskyltar

Stående skyltar kan användas vid entréer, på glaspartier på dörrar, till exempel när öppettider, underavdelningar och publika ytor/lokaler ska kommuniceras. Dessa skyltar kan även vara frostade.

Beskrivning av rummet sätts i Work Sans Regular. Sektor/verksamhetsnamnet sätts i Work Sans Medium. Om utrymme finns låt det vara ordentligt med luft mellan övre delen av skylten med logotyp och sektor/verksamhetens namn och nedre delen.

Exempel på skyltar för kontor- och arbetsrum i Gävle kommuns lokaler.

Här kan du ladda ner vår presentation som innehåller massor av inspiration till hur vår nya designmanual ter sig. Exempel på material för olika kanaler, målgrupper och med olika förutsättningar.

Här kan du ladda ner mallar för grafisk produktion med avsändare Gävle kommun.