Om platsvarumärket Gävle

Här finns information om vad platsvarumärket innebär och hur Gävle kommun arbetar med det.

Så arbetar vi med Platsvarumärket Gävle

Om vi alla har en gemensam bild över vad vi förknippar Gävle med, bidrar den till att öka stoltheten hos oss som bor här men också attraktionskraften för arbetsgivare och företag som verkar här. Arbetet kring att skapa en gemensam känsla och bild som invånare, företag, kommun och besökare kan samlas kring, kallas för varumärkesarbete. I varumärkesarbetet bestämmer vi tillsammans vad vi som bor här, och omvärlden, ska förknippa regionen med.

Vi lever i en global tid där Gävle konkurrerar med platser och regioner i hela världen. Ett välbekant och attraktivt varumärke ger förutsättningar för att Gävle kan vara med och locka nya invånare, jobb och gäster som i förlängningen ger skatteintäkter till skola, vård, omsorg och kultur.

Gävle kommun jobbar för att skapa stolthet hos invånarna och stärka bilden av Gävle. Därför driver och utvecklar kommunen platsvarumärket Gävle, producerar marknadsföringsmaterial och förmedlar berättelser som visar vilka goda energier det finns i regionen som kan inspirera andra, väcka stolthet och framtidstro.
Platsvarumärket Gävle förmedlas på  www.gavle.se/gilla-gavle och @gavlestad i sociala medier.

Varumärket tillhör alla som bor och verkar i Gävle

Alla Gävlebor är bärare av Gävles varumärke. Den viktigaste framgångsfaktorn för ett lyckat varumärkesarbete är att invånare, kommun och näringsliv vill vara bärare av varumärket, ta budskapet till sig och sprida det. Ju fler som visar tillhörighet och stolthet, desto bredare och mer mångfacetterad blir bilden av Gävle. Kommunens uppgift i varumärkesarbetet är därför att driva samverkan mellan politiker, kommunens förvaltningar, näringsliv, kultur, föreningsliv, högskola, handel och andra aktörer.

Bilden av Gävle i dag

Gävle är en vacker residensstad vid havet med bra läge och stark utveckling. En anrik handel- och sjöfartsstad är numer en modern stad som växer och drar nytta av sin närhet till Stockholm och Arlanda. Gävles starka kärlek till sport, det lämpliga läget och stora kulturutbudet vinner mångas gillande, och staden har också många starka varumärken i form av företag, föreningar och attraktioner.

Syftet med varumärkesarbetet

Starka platsvarumärken gör stora skillnader, både vad gäller upplevelsen av platsen och i ekonomin. Med varumärkesarbetet blir Gävle tydligare och kan ta en större position i medvetandet hos de som redan vet något om Gävle. Om människor har positiva associationer av Gävle, är det lättare att få fler att flytta till Gävle, studera på Högskolan i Gävle, starta företag, vara gäst eller genomföra möten i Gävle.

Ta del av vårt marknadsföringsmaterial.