Så här behandlar Lantmäterimyndigheten dina personuppgifter

Så hämtar vi dina personuppgifter

De personuppgifter du lämnar när du skickar in en ansökan,  eller annat registreras och behandlas enligt reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Det görs eftersom uppgifterna behövs för vår verksamhet och myndighetsutövning.

Om du vill vara anonym eller har skyddad identitet

Vill du lämna in en synpunkt eller vill komma i kontakt med någon inom lantmäterimyndigheten anonymt så ska du inte lämna med några personliga uppgifter då dessa uppgifter registreras och därmed blir allmänna handlingar.

Då behandlar vi dina personuppgifter

Vi är en kommunal myndighet och när du skickar in uppgifter i ansökningar eller annat som berör vår verksamhet, är det viktigt att vi kan fatta beslut på en rättssäker grund. För detta behöver vi de uppgifter vi efterfrågar från dig. Även när du lämnar synpunkter eller har andra frågor inom vårt ansvarsområde, är det avgörande att rätt uppgifter registreras för att alla ärenden ska behandlas korrekt. Vissa personuppgifter kan också behöva användas för administration, uppföljning, statistik och kontroll. Ibland behandlar statliga lantmäteriet personuppgifter för den kommunala lantmäterimyndighetens räkning, i de fallen är statliga lantmäteriet personuppgiftsbiträde.

Dessa uppgifter om dig hanterar vi

De vanligaste förekommande personuppgifterna är namn, adress, personnummer, fastighetsbeteckning och kontaktuppgifter.

Dessa lämnar vi information till

Kategorier av mottagare som vi kan komma att dela dina personuppgifter med:

  • Internt inom Lantmäterimyndighetens verksamhet (t.ex. registrator, handläggare).
  • Andra myndigheter som Länsstyrelsen, Statliga Lantmäteriet, Skatteverket eller andra myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag.
  • Leverantörer, anordnare och utförare som utför kommunala tjänster.

Samtidigt är det viktigt att veta att handlingar som lämnas till oss blir allmänna handlingar och att de till stor del kommer att arkiveras i enlighet med arkivlagen. En allmän handling kan begäras ut av allmänheten från myndigheten i enlighet med offentlighetsprincipen.

Så länge sparar vi dina uppgifter

Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar.

Dina rättigheter samt rätten att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten

Vill du ha en sammanställning av dina personuppgifter som lantmäterimyndigheten behandlar, eller om någon uppgift behöver rättas, ska du vända dig till oss via e-tjänsten.

Läs mer om Dataskyddsförordningen, dina rättigheter och hur vi behandlar dina personuppgifter.

Kontaktuppgifter

Personuppgiftsansvarig

klm@gavle.se

Dataskyddsombud

dataskyddsombud@gavle.se