Gävle kommun lämnar en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Anmälan rör en händelse på ett vård- och omsorgsboende där en kund ramlar i samband med ett toalettbesök och skadar sig.

Händelsen inträffade i september 2023. Kunden lämnades ensam sittande i en hygienstol och föll då ur stolen ned på golvet. Sjuksköterska tillkallades men kunde inte konstatera någon fraktur eller reaktion på smärta. Vid läkarbesök två dagar senare misstänks fraktur i vrist/ankel vilket kunde konstateras vid efterföljande röntgenundersökning.

Händelsen har lett till flera åtgärder för att säkerställa att vårdplaner från legitimerad personal följs och att information i kundens genomförandeplan är korrekt, tydlig och uppdaterad.
– Enligt vårdplanen fick inte kunden lämnas ensam i hygienstolen, men detta var inte känt hos vikarierande omvårdnadspersonal säger Kia Fernlund, kontorschef Boende.
Även rutinerna kring handledning av vikarier har setts över och nu prioriteras att ordinarie personal arbetar tillsammans med dem vid komplexa behov eller risker.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har nu mottagit den utredning som genomförts efter händelsen. IVO kommer att bedöma om de åtgärder som Välfärd Gävle har identifierat, är tillräckliga för att komma till rätta med bristerna och förhindra att de uppstår igen.

Kia Fernlund, kontorschef Boende, Välfärd Gävle