Att välja vård- och omsorgsboende

Så här går det till när du ska välja vilket vård- och omsorgsboende du vill ha en lägenhet i.

Så väljer du boende

1. Välj boende

Här kan du se vilka boenden som finns och vilka som är utförare, samt alla kontaktuppgifter.

Vi rekommenderar att du väljer tre olika boenden. Om du inte gör något val erbjuds du lägenhet i något av de vård- och omsorgsboenden som har lediga lägenheter.

I Gävle kommun drivs vård- och omsorgsboenden av olika utförare. Vissa boenden drivs av kommunen i egen regi och andra drivs av externa utförare. Ett tips inför ditt val är att jämföra de olika boendena. Fundera över vad som är viktigast för dig. Du kan själv kontakta de olika boendena och prata med dem. Fråga hur de jobbar och vad de tycker är viktigt i sin verksamhet.

2. Meddela ditt val

Meddela ditt val till din biståndshandläggare eller fyll i blanketten här på sidan. Du hamnar sedan på en väntelista för önskat boende och får ett erbjudande när det finns en ledig lägenhet.

Här hittar du blanketten som du lämnar eller skickar till biståndshandläggaren. Om du vill ha den hemskickad kan du kontakta vår kundtjänst.

Du har rätt att få erbjudande snarast möjligt

Har du blivit beviljad vård- och omsorgsboende är vi skyldiga att snarast erbjuda dig en lägenhet. Hur länge du behöver vänta varierar beroende på tillgången på lediga lägenheter i de vård- och omsorgsboenden du valt och vilket behov du har.

Om det inte finns lägenhet i de boenden du valt

Finns det inte någon ledig lägenhet i valt boende inom två månader, erbjuds du lägenhet i annat boende medan du väntar på att en som du valt blir ledig. Du behåller din plats i kön till ditt önskemål även om du tackar ja till erbjudande om lägenhet i annat boende än de du valt.

Under tiden du väntar på lägenhet ansvarar din biståndshandläggare för att du får andra insatser som motsvarar de behov du bedöms ha.

När du erbjuds en lägenhet

I samband med att du erbjuds lägenhet blir du kontaktad av ansvarig person på det vård- och omsorgsboendet där du har erbjudits lägenhet. Tillsammans kommer ni överens om en tid för visning. När du får erbjudande om lägenhet ska du vara beredd att flytta in med kort varsel.

Om du tackar nej

Om du tackar nej till ett erbjudande kan det dröja ytterligare tid innan du får ett nytt erbjudande. Din biståndshandläggare ser då till att du får det stöd och den hjälp du behöver för att bo hemma, till exempel med hjälp av hemtjänst.