Gävle kommun på samma resultat som förra året i företagsmätning

Mattias Durnik och Helene Åkerlind (L) på Nygatan.
Gävle kommun ser en svag positiv trend i företagens sammanfattande omdöme men är kvar på samma resultat som förra året i Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av kommunernas företagsklimat. Hur Gävle hamnar i relation till andra kommuner redovisar Svensk Näringsliv först i höst.

Det pågår ett stort arbete inom kommunen på många plan för att förbättra företagsklimatet i Gävle. I och med vårt nya Näringslivprogram kommer vi att jobba för företagsklimatet ännu närmare näringslivet och på alla våra sektorer. Vårt arbete är långsiktigt och det tar tid att ändra på attityder, men vi jobbar vidare, säger Helene Åkerlind (L), kommunalråd med särskilt ansvar för näringslivsfrågor.

178 företag har svarat på enkäten som Svenskt Näringsliv har skickat till företagare i Gävle. Det motsvarar 47 procent av de tillfrågade och den största gruppen att svara är företag med 1 till 50 anställda. Det sammanfattande omdömet för Gävle kommun landar på ett resultat på 2,7 av sex möjliga.

Årets resultat i det sammanfattande omdömet ligger för Gävles del kvar som föregående mätning. Tittar vi trendmässigt på decimalen i resultatet ser vi att det något positivt. Det är ett långsiktigt arbete som kräver mycket tålamod. Jag hoppas att Gävle nu tar nästa steg till godtagbart resultat, för att sedan sikta in sig på ett bra betyg. Ska Gävle växa och utvecklas måste företagsklimatet vara en punkt högt upp på dagordningen i kommunen, säger Lotta Petterson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Gävleborg.

Det som företagarna efterlyser är bland annat bättre service och bemötande från Gävle kommun och ett större arbete gällande brottslighet och otrygghet. Upphandlingar upplevs ibland som krångliga och det är något som Gävle kommun genom sin nya inköps- och upphandlingsenheten, placerad på Näringslivsavdelningen, aktivt arbetar för att underlätta.

Även om det är små ökningar så visar enkätundersökningen också att företagarna tycker att attityder hos tjänstepersoner och politiker blivit något bättre och likaså information och dialog. Vi har såklart mycket kvar att göra, men det är positivt att vi ser förbättringar inom några områden i undersökningen. Förbättringsarbete tar ibland lång tid men vi kommer fortsätta jobba för en bra dialog och tydlig information genom bland annat våra näringslivs- och upphandlingsråd, företagsbesök, serviceutbildning för tjänstepersoner och våra olika näringslivsmöten, säger Mattias Durnik, näringslivsdirektör.