Gävle kommuns logotyp
Gävle kommuns logotyp
Länk till webbplatsens startsida.
  • Kommunens service
    • Utbildning & barnomsorg
    • Omsorg & stöd
    • Bygga, trafik & miljö
    • Kultur & fritid
    • Företagare & etablering
    • Kommun & politik
  • Tyck till & påverka
    • Lämna in ditt förslag till Gävle kommun
    • Följ och rösta på förslag inlämnade från 1 februari 2023
    • Tyck till om pågående detaljplaner
    • Fel du kan anmäla till Gävle kommun
    • Kommunal anslagstavla
  • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • För dig som studerar
    • Vi erbjuder dig
    • Utmärkelser och priser
    • För medarbetare
  • Bo och uppleva
    • Hitta en bostad
    • Bo och verka i Gävle
    • Evenemangskalender
    • Visit Gävle
    • Student i Gävle
  • personInvånare
  • workMedarbetare
  • Ankaret

Gävle kommun - Bygglovsguide – Villa/småhus/fritidshus


  •  Utbildning & barnomsorg
  •  Omsorg & stöd
  • location_city Bygga, trafik & miljö
  •  Kultur & fritid
  •  Företagare & etablering
  •  Kommun & politik

  • Startsida
  • Bygga, trafik & miljö
  • Bygga nytt, ändra eller riva
  • Vanliga byggåtgärder
  • Bygglovsguider - så här gör du
  • Villa/småhus
skriv ut
Lyssna
Translate

Bygglovsguide – Villa/småhus/fritidshus

Guide som är anpassad för dig som ska bygga en villa, småhus eller ett fritidshus.

Bra att veta

Du kan ansöka om förhandsbesked om du planerar att stycka av en tomt eller bygga på en tom fastighet/tomt. Läs hur du söker förhandsbesked här.

  • 1 Beställ kartunderlag

    För att kunna redovisa det planerade bostadshusets placering på fastigheten behöver du en nybyggnadskarta som underlag för att rita in din byggnad på.

    Har du ingen nybyggnadskarta att använda kan du beställa det. En kostnad tas ut för nybyggnadskartan, den varierar beroende på åtgärd, tomtstorlek med mera.

    Läs mer om nybyggnadskarta och vad det kostar.

    • Beställ nybyggnadskarta/kartutdrag

      Beställ en nybyggnadskarta eller ett kartutdrag, via e-tjänst eller blankett.

  • 2 Kontakta och anlita en kontrollansvarig

    När du ska bygga villa eller småhus behöver du anlita en kontrollansvarig. En kontrollansvarig ska vara certifierad av ett godkänt certifieringsorgan. Certifierad kontrollansvarig hittar du här på Boverkets webbplats.

    Klicka här för att läsa mer om rollen som kontrollansvarig på Boverkets hemsida.

     

  • 3 Fyll i blanketten Ansökan om bygglov

    Börja med att fylla i ansökan som du hittar här. Fyll i samtliga uppgifter för snabbare handläggning. Kom ihåg att även ange färgsättning och materialval. Samtliga lagfarna ägare ska skriva under ansökningsblanketten.

    • Ansökningsblankett för bygglov/marklov/rivningslov

      Här kan du hämta blankett för ansökningsblankett för bygglov/marklov/rivningslov

  • 4 Gör i ordning de handlingar som ska skickas in

    Följande handlingar ska skickas in med ansökan.

    Anmälan om kontrollansvarig

    Du måste anmäla vem du har anlitad som kontrollansvarig. 

    • Anmälan om kontrollansvarig och andra sakkunniga

      Här kan du hämta blankett för ansökan/anmälan om bland annat kontrollansvarig, sakkunnig brand, sakkunnig kulturvärden och sakkunnig tillgänglighet

    Förslag till kontrollplan

    För nybyggnad av bostadshus behövs en anpassad kontrollplan, anlitad kontrollansvarig hjälper dig att ta fram en sådan.

    Du behöver inte skicka in kontrollplanen när du ansöker om bygglovet, men den ska lämnas in i tid för tekniskt samråd som hålls efter att beslut om bygglov fattats

    Ritningar

    Alla ritningar ska redovisas på vitt (ej rutat) papper, vara skalenliga och fackmannamässigt utförda.

    • Situationsplan. Redovisa det planerade bostadshusets placering på fastigheten. På situationsplanen anger du mått till fastighetsgräns från byggnaden samt planerad färdig sockelhöjd (FSH)/färdig golvhöjd.
    • Fasadritningar, samtliga fasader ska redovisas. Du ska även redovisa befintlig marknivå samt nya marknivåer.
    • Planritning, samtliga plan ska redovisas. Placering av fönster, dörrar och väggar ska framgå. Även fast inredning och eventuella nivåskillnader ska redovisas.
    • Sektionsritning, redovisa byggnadens grundläggningssätt och konstruktion. Rumshöjd ska anges, likaså var infarten placeras samt ändringar i marken som exempelvis murar.

    Det kan även bli aktuellt med en detaljritning eller ett foto. Detta gäller områden där utformningen är särskilt viktig, till exempel vid kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Du kommer i sådana fall att bli kontaktad av din handläggare.

    Här hittar du information om hur ritningarna ska se ut.

  • 5 Skicka in ansökan och handlingar

    Skicka ansökan, situationsplanen, kontrollplanen samt ritningarna till oss. Skicka gärna via e-post: bygglov@gavle.se, men du kan även skicka till adressen som står på ansökningsblanketten.

    När din ansökan har registrerats får du en bekräftelse på att vi mottagit ansökan och information om vem som är din handläggare. Om kompletteringar behövs kommer en handläggare att höra av sig till dig.

  • 6 Ansökan handläggs

    För villa/småhus tar det omkring sex till åtta veckor om ärendet är komplett. Det dröjer dock längre tid innan du kan börja bygga eftersom ärendet kräver ett tekniskt samråd.

    Under handläggningstiden görs en bedömning av din ansökan för att se om din planerade åtgärd bland annat stämmer överens med gällande detaljplan och omgivningen. Ibland skickas remisser till berörda grannar.

  • 7 Bygglovsbeslut

    Ett beviljat bygglov betyder att Gävle kommun godkänner det du vill göra. Men du får inte börja din åtgärd förrän du har fått ett startbesked. Startbeskedet får du vid eller efter det Tekniska samråd som du kallas till. Information om vilka handlingar som krävs till det tekniska samrådet hittar du i ditt bygglovsbeslut.

  • 8 Förbered handlingar du ska lämna vid tekniskt samråd

    När du träffar din handläggare vid det Tekniska samrådet ska du lämna in dessa handlingar:

    • Bevis om färdigställandeskydd
    • Energibehovsberäkning, krävs ej för fritidshus
    • Förslag till Kontrollplan, en kontrollplan som är anpassad för just ditt projekt ska upprättas. I dessa ärenden kräver lagstiftningen att du anlitar en kontrollansvarig. Denna person hjälper dig att upprätta kontrollplanen.
    • Konstruktionsritningar och installationsritningar
    • Ytterligare handlingar kan komma att krävas, se vilka i kallelsen till tekniskt samråd som bifogas bygglovet.
  • 9 Tekniskt samråd och startbesked - du kan börja bygga

    Du och din kontrollansvarige kallas till ett tekniskt samråd. Där träffar du din handläggare för att gå igenom handlingarna som lämnats in till det tekniska samrådet och diskuterar arbetets planering och organisation samt behovet av arbetsplatsbesök.

    Tekniskt samråd ska hållas för alla åtgärder där det krävs en kontrollansvarig.

    Om alla handlingar som krävs har lämnats in och du har redovisat att du uppfyller de krav som ställs får du ett startbesked efter det tekniska samrådet. Ett startbesked innebär att du kan börja bygga

  • 10 Arbetsplatsbesök

    Vid ett arbetsplatsbesök kontrollerar handläggaren bland annat att kontrollplanen och bygglovet följs. På arbetsplatsbesöket ska den kontrollansvarige vara med, gärna även byggherren.

  • 11 Slutsamråd

    När du har byggt klart ska du eller din kontrollansvarige kontakta din handläggare för att boka in ett slutsamråd. Vid detta tillfälle går vi igenom och tittar om byggnaden är utförd och stämmer överens med beslutat bygglov och startbesked.

    På slutsamrådet ska byggherren och kontrollansvarig:

    • Redovisa att eventuella villkor enligt startbeskedet följts.
    • Redovisa att kontrollplanen är signerad samt att eventuella handlingar enligt kontrollplanen finns framtagna.
    • Redovisa att lovet följts
    • Redovisa kontrollansvariges utlåtande och dokumentation över sina arbetsplatsbesök.

    Utifrån en rundvandring och de handlingar/intyg som redovisats diskuteras förutsättningarna för att du ska kunna få ett slutbesked.

    Om något inte är färdigställt eller om någon kontroll inte har kunnat genomföras kan du få ett interimistiskt slutbesked. Ett interimistiskt slutbesked ger rätt att börja använda byggnaden under en viss tid i väntan på att återstående arbeten/kontroller/mätningar/intyg redovisas till Gävle Kommun.

  • 12 Slutbesked

    För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått. När alla krav är uppfyllda får du ett slutbesked av handläggaren. Byggnaden eller åtgärden får inte börja användas innan du har fått slutbeskedet.

    • Intyg och begäran om slutbesked

      Här kan du hämta blankett för Intyg och begäran om slutbesked.

    Ibland kan inte alla kontroller/mätningar redovisas vid slutsamrådet, exempelvis radonmätning eller uppföljning av förbrukad energi (verifiering av energiförbrukning). Du får då ett interimistiskt slutbesked om övriga krav/handlingar finns redovisade. Detta innebär att ni får en viss tid på er att färdigställa/slutföra åtgärderna/kontrollerna och verifiera dem. Därefter får ni ett slutgiltigt slutbesked.

Hittade du det du sökte?

Ja Nej
Skicka

Hjälp att komma vidare

Vi vill gärna hjälpa dig att lösa ditt ärende. Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst på något av följande sätt:

Kontakta kundtjänst direkt

  • call
    Telefon:
    026-17 80 00
  • email
    E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • access_time
    Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Besök oss

  • place
    Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • access_time
    Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Vi använder cookies för att besökaren lättare ska kunna använda webbplatsen. Om du fortsätter använda den här webbplatsen accepterar du dessa cookies. Mer information om cookies.

OK
  • Kontaktuppgifter till kundtjänst

    • place
      Adress:
      Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
    • call
      Telefon:
      026-17 80 00
    • email
      E-post:
      gavle.kommun@gavle.se
    • access_time
      Öppettider:
      Söndag:Stängt
      Måndag:08:00–17:00
      Tisdag:08:00–17:00
      Onsdag:08:00–17:00
      Torsdag:08:00–17:00
      Fredag:08:00–17:00
      Lördag:Stängt
  • Postadress

    Gävle kommun
    801 84 Gävle

    Övrig information

    Organisationsnummer: 212000-2338

    Plusgironummer: 14808-0

  • Länkar

    • Medarbetare
    • Om webbplatsen
    • Personuppgifter och dataskydd
    • Sociala medier
    • Gävlekalendern
    • Suomeksi

Copyright © 2023 Gävle kommun