Så behandlas din ansökan om stadigvarande serveringstillstånd

Den här guiden visar hur livsmedel och tillstånd behandlar din ansökan.

  • 1 Du lämnar in en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd

    Du lämnar in en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd.

    Kontrollera noga med hjälp av checklistan att du har bifogat alla uppgifter och dokument som efterfrågas. Om det saknas uppgifter kommer vi att begära in dem. Uppgifterna behövs för att avgöra om bolaget kan få serveringstillstånd.

    När din ansökan är komplett tar handläggningen cirka åtta veckor.

  • 2 Vi tar emot din ansökan och du får en faktura

    Du kommer att få en bekräftelse när din ansökan har tagits emot. Om det saknas uppgifter i din ansökan kommer du att få en begäran om komplettering.

    Du får en faktura på ansökningsavgiften. Avgiften täcker Gävle kommuns handläggning av ditt ärende.

  • 3 Du skickar in eventuell komplettering

    När det saknas dokument eller uppgifter ber vi dig att komplettera din ansökan.

    Om vi har alla efterfrågade uppgifter bedömer vi din ansökan som komplett och du kan bortse från detta steg.

  • 4 Du betalar in ansökningsavgiften

    När du har betalat ansökningsavgiften kan vi fatta beslut om ditt serveringstillstånd.

  • 5 Vi tittar igenom dina kompletteringar

    Om de kompletterande uppgifterna inte är tillräckliga för att vi ska kunna handlägga ditt ärende skickar vi en påminnelse om de uppgifter som saknas.

    När de kompletterande uppgifterna kommer till oss ser vi om de besvarar våra frågor, eller om det har uppstått nya frågor.

    När vi fått alla efterfrågade uppgifter bedömer vi din ansökan som komplett.

  • 6 Livsmedel och tillstånd bedömer vilka personer som behöver visa att de kan alkohollagen

    Vi undersöker vilka personer som har betydande inflytande i bolagets verksamhet. Även dessa kan behöva visa att de har kunskaper i alkohollagen. Om kunskapen inte kan visas på annat sätt får dessa personer skriva ett kunskapsprov.

  • 7 När din ansökan är komplett

    Vi informerar dig att ansökan är komplett och skickar remisser till Polisen, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Räddningstjänsten och samhällsbyggnadsnämnden.

    Du får ett beslut efter cirka åtta veckor.

  • 8 Andra myndigheter svarar på tillståndsgruppens frågor

    Polisen, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Räddningstjänsten och samhällsbyggnadsnämnden tar emot och svarar på våra remissfrågor.

    Vi tar emot myndigheternas svar och skickar dem till dig för att du ska känna till vad de svarat. Om du behöver, kan de förklara sina svar lite tydligare.

  • 9 Vi sammanställer information till socialnämnden

    Vi samlar all information och lämnar över ett beslutsförslag till socialnämnden. Det är utredningen om din och bolagets lämplighet och Livsmedel och tillstånds beslutsförslag som utgör socialnämndens underlag för beslut.

  • 10 Vem som fattar beslutet

    Beslutet om serveringstillstånd fattas av socialnämnden, eller av enhetschef på delegation av nämnden.

  • 11 Du får besked om beslutet

    Om du får ett ja:
    Vi meddelar dig skriftligt att du har fått ett serveringstillstånd. Du får ditt tillståndsbevis och kan börja servera alkohol. Du ser till att verksamheten följer de villkor som anges i beslutet.

    Om du får ett nej:
    Vi meddelar dig skriftligt att du inte har fått ett serveringstillstånd. I brevet finns information om hur du kan överklaga beslutet.