E-handel

Gävle kommun gör inköp, beställningar och tar emot fakturor elektroniskt. Det innebär att upphandlade leverantörer ska ha möjlighet att ta emot en elektronisk order och skicka elektroniska fakturor.

Kom i gång med e-handel

Gävle kommun arbetar aktivt med att införa elektronisk handel. Det innebär att de leverantörer som har avtal med kommunen ska ha möjlighet att ta emot en elektronisk order och skicka elektroniska fakturor.

För att bli uppkopplad mot Gävle kommuns e-handel måste du som leverantör ha ett avtal med kommunen. Kontakta inköp och upphandling via Gävle kommuns kundtjänst för att diskutera vilken lösning som passar bäst utifrån dina förutsättningar.

Kontakta oss

För leverantörer som kan skicka elektroniska meddelanden

Full eller delvis integration enligt SFTI:s affärsprocesser. Integrationer mellan system baseras på FTP, SFTP eller HTTPS kommunikation. Implementeringskostnader kan uppstå.

Gävle kommuns inköpssystem har stöd för följande format:

  • Priskatalog (pricat) enligt SFTI ESAP 6. Kan baseras på följande formaten: PRO FF V6, PRO XML V6 eller på EDIFACT D96 PRICAT (SFTI 6.1).
  • Order och avropserkännande och/eller avropsbekräftelse enligt SFTI ESAP 6. Meddelanden baserad på AT 6.1.3 order V 2.7 eller Sveorder 2.0.
  • Integrerad orderbekräftelse baserad på formaten AT 6.1.4 ORDSP 2.7 och AT 6.1.5 ORDSP 2.7
  • Integrerad leveransavisering baserad på AT 6.3.2 DESADV 2.7.

En variant av SFTI:s integration är koppling till leverantörens webbshop (Punch-out) med syfte att hantera stora variationer i produktsortiment. Integrationen mellan webb-shop och Gävle kommuns inköpssystem baseras på OCI 3.0.

För leverantörer som inte kan skicka elektroniska meddelanden

Om du som leverantör inte har eller vill investera i någon programvara erbjuder kommunen två helt kostnadsfria anslutningsmöjligheter, som du kan använda dig av om du saknar möjligheten att skicka elektroniska meddelanden till Gävle kommun.

  • Din vara eller tjänst kan ligga i vår Excel-priskatalog. När en order görs från kommunen skickas ordern via e-post till dig som leverantör. Du mejlar sedan tillbaka order och ordersvar. Skicka slutligen en e-faktura till Gävle kommun. Läs om att fakturera Gävle kommun här.
  • För att ta emot order, skicka ordersvar, skicka faktura samt lägga in i produktkatalogen, kan du använda en leverantörsportal som erbjuds via Tieto Sweden AB.

Kombinera egna system med kommunens tjänster

De två olika tillvägagångssätten som beskrivs ovan kan kombineras för olika delar i processen. Kontakta Inköp och Upphandling, Gävle kommun, för att diskutera vilken lösning som passar bäst utifrån dina förutsättningar.

Leveransadresser och GLN-koder

Gävle kommun använder GLN-koder som standard. GLN står för Global Location Number och är en identifikationskod som fungerar som en leveransadress. Läs mer om hur det fungerar på gs1:s webbsida.

Informationsfilm om e-handel

SFTI har tagit fram en informationsfilm som beskriver fördelarna med e-handel och att göra beställningar elektroniskt.

Klicka här för att se filmen som SFTI tagit fram.

Mer om e-handel och e-faktura

Läs mer om e-handel på SFTI:s webbplats.
Här hittar du information om hur du fakturerar Gävle kommun.