Regler i våra sociala medier

Här finns regler för våra sociala medier. De finns till för att Gävle kommun ska vara en trevlig plats på sociala plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn.

Vi bemöter inte allmänna klagomål, enskilda frågor i ett specifikt ärende eller politiska frågor på våra sociala medier. Har du synpunkter på våra verksamheter är du välkommen att höra av dig till kundtjänst eller bemötandeombudsmannen.

Var vänlig och håll god samtalston. Kommentarer eller inlägg som innehåller känsliga personuppgifter och som kränker enskildas personliga integritet får inte läggas upp. Alla inlägg på våra sociala medier blir allmänna handlingar och kan komma att bli diarieförda.

Kommentarer eller inlägg får inte heller innehålla:

  • hot, förtal, personliga angrepp eller förolämpningar
  • hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller andra trakasserier
  • olovliga våldsskildringar eller pornografi – uppmaningar till brott eller annan brottslig verksamhet
  • olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material
  • svordomar eller obscena ord
  • kommersiella budskap eller reklam
  • repetitiva inlägg/kommentarer samt spam

Vi förbehåller sig rätten att radera kommentarer som bryter mot Facebooks regler, svensk lag eller något i ovanstående lista. Vi kan även blockera användare som bryter mot dessa regler från sidan.

När du använder sociala medier för att komma i kontakt med oss, så överförs informationen samt personuppgifter alltid till tredje part (företaget/organisationen som driver den sociala plattformen). För din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier.

Information om hur vi behandlar personuppgifter finns på www.gavle.se/dataskydd.