Laboratoriet i Forsbacka Bruk

Gävle kommun renoverar lokalen Labbis (Laboratoriet) i Forsbacka Bruk

Gävle kommun har fått ett projektstöd på 1,5 miljoner kronor av Länsstyrelsen Gävleborg. Pengarna ska gå till att renovera tak och fönster i byggnaden Labbis (Laboratoriet) som idag fungerar som en viktig mötesplats, utställningslokal och kafé i Forsbacka Bruk. Renoveringen ska ske under 2019.

– Det är oerhört viktigt att vi ser över och bevarar vår kulturmiljö, inte minst för kommande generationer. Det känns roligt att vi kan ta det här steget och höja attraktiviteten i Forsbacka. Det kommer att bli fint med de planerade renoveringarna, säger Sofia Nohrstedt, kulturchef i Gävle kommun.

Renoveringen ska ske under byggnadstekniskt överseende av Länsmuseet Gävleborg. Pengarna kommer från landsbygdsprogrammet 2014-2020 som finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Logo för Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling

Kontakt och frågor

För frågor om projektet, kontakta Monika Wierzynska på Gävle kommun.