Skräpplockardagarna – en aktion mot nedskräpning

Varje vår deltar Gävle kommun i Skräpplockardagarna, Håll Sverige Rents årliga skräpplockarkampanj. Alla som vill vara med, får vara med och tillsammans plockar vi skräp, både för att göra närmiljön lite finare och för att visa att nedskräpning inte är okej.

Delta i den årliga kampanjen

Alla som vill delta kan anmäla sig till Skräpplockardagarna på Håll Sverige rents hemsida när kampanjen öppnat, i början av mars. Du som deltar väljer själv var, när och hur du vill plocka skräp. Men ett tips är att plocka tillsammans med andra, det är kul!

Gävle kommuns officiella skräpplockarvecka är vecka 20.

Andra sätt att bidra till ett renare Gävle

Självklart är det bra att plocka skräp alla dagar på året. Det finns många roliga sätt att bidra till ett renare Gävle. Här kommer några konkreta tips:

• Prova att plocka ett skräp om dagen och utmana dina vänner att göra samma sak.
  • Ordna en gemensam skräpplockardag i din by eller i ditt kvarter. Fira er insats med exempelvis en fika efteråt.
  • Börja plogga – plocka skräp medan du joggar.
  • Delta i fler skräpplockarkampanjer – exempelvis Kusträddardagarna i början av maj eller Håll Sverige rent-dagen i september. Håll utkik på Håll Sverige Rents webbplats.
  • Oavsett hur du gör när du plockar skräp, berätta gärna om det och inspirera andra till att plocka. Några tips på bra skräpplockartaggar är #ettskräpomdagen, #hållgavlerent, #ileavenothingbutfootprints och #plogga.
  • Förutom att plocka skräp är det också viktigt att vi hjälper varandra att slänga rätt.
  • Tänk på att använda flergångsprodukter istället för engångsprodukter.
  • Du hittar mer information och inspiration kring skräpplockning på Håll Sverige Rents hemsida.

Vill du anmäla nedskräpning eller dumping, kan du enkelt göra det via vår e-tjänst: