skriv utLyssnaTranslate Merkostnader vid ordinarie personlig assistents sjukdom – sjuklönHär hittar du information om hur du kan ansöka om ekonomiskt stöd vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro. I händelse av att den personliga assistenten är sjuk är det kunden som avgör om kommunen ska hjälpa till med vikarieanskaffning eller om kommunen ska betala ut ekonomiskt stöd. Stödet ska då täcka skäliga kostnader för personlig assistans till kunden eller kundens assistansanordnare, för att de själva ombesörjt att skaffa vikarie. Ansöka om ersättning för merkostnader Ansökan handläggs av kommunens biståndshandläggare som fattar beslut om ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Ansökan med underskrift ska lämnas in av den som är berättigad personlig assistans, rättslig företrädare eller någon av den enskilde utsedd person genom fullmakt. En ansökan måste ske för varje sjukdomstillfälle. Ansökan om utbetalning av ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 LSSHär kan du hämta blankett för ansökan om utbetalning av ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 LSS. Fullmakt att ansöka om insats enligt 9 § 2 LSSHär kan du hämta blankett för fullmakt att ansöka om insats enligt 9 § 2 LSS. Första gången du ansöker behöver du inkomma med Fullmakt i original Underlag på kollektivavtal som visar OB/väntetid och redovisar avtalets regler om karenstider. Intyg att assistansanordnaren har tillstånd att bedriva assistans under aktuell period samt att giltig F-skattsedel finns (för assistansbolag) I ansökan behöver följande uppgifter finnas Kundens namn, personnummer och kontaktuppgifter Namn och kontaktuppgifter till ombud / assistansanordnare En sammanställning av yrkat belopp per ordinarie assistent där nedanstående uppgifter framgår: Personuppgifter till ordinarie assistent – fullständigt namn och personnummer Lön (inklusive OB och väntetid) Sjuklön Semesterersättning Sociala avgifter Angivande av tillämpat kollektivavtal eller annat avtal (avgifter i procent) Underlag som bifogas ansökan för att styrka merkostnader Sammanställning av yrkat belopp. Sjukfrånvaroanmälan eller annan uppgift som styrker ordinarie assistents frånvaro. Underskriven tidrapport för ordinarie personlig assistent och vikarie. Tidsredovisning Assistansersättning till Försäkringskassan för ordinarie personlig assistent och vikarie. Läkarintyg från 8:e kalenderdagen. Lönespecifikation för ordinarie personlig assistent och vikarie där följande ska framgå: Timlön eller månadslön Sjuklön i kronor Semesterersättning i procent Sociala avgifter i procent Karensavdrag OB Väntetid Ansökan samt underlag skickas till Gävle kommun Myndighet, Välfärd Gävle Box 825 801 30 Gävle Efter ansökan har skickats in Inkommen ansökan utreds av biståndshandläggare. Ett meddelande om beslut skickas per post till dig och din företrädare där det framgår om ansökan beviljas eller avslås, helt eller delvis. Om ansökan beviljas Efter du fått beslutsmeddelandet skickat till dig så skickar du en faktura på beviljat belopp till: Gävle kommun FE2120002338/OMV Box 954 801 33 Gävle Ange som referens 1604KAZ466 Uppge kund, personnummer och tidsperiod. Vid avslag eller delavslag Vid avslag eller delavslag (dvs. att yrkat belopp inte beviljas helt) har du rätt att överklaga beslutet. Hur du går till väga för att överklaga framgår på ditt skriftliga beslut.