Värdighetsgarantin

Värdighetsgarantin talar om vad du som kund har rätt att förvänta dig. Garantin innebär att omvårdnadsnämnden garanterar att rätta till det som blivit fel, om något skulle fungera dåligt.

Ett kvalitetslöfte

Värdighetsgarantin är ett kvalitetslöfte till dig som fått beslut om insats och bistånd i Gävle kommun, inom ramen för LSS och SoL. Den gäller oavsett om du får hjälp från kommunen eller från en extern utförare som fått uppdrag från kommunen att hjälpa dig.

LSS är lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

SoL är socialtjänstlagen.

Det här innebär Värdighetsgarantin

Värdighetsgarantin talar om vad du som kund kan förvänta dig av utförandet när det gäller:

  • kvalitet
  • information
  • möjlighet att påverka
  • bemötande
  • kontakmannaskap
  • genomförandeplan
  • personalens kompetens och kontinuitet
  • samverkan/närstående
  • trygghet
  • uppföljning av bistånd och insatser.

Hela Värdighetsgarantin

Vill du läsa hela värdighetsgarantin eller om du har en synnedsättning och vill beställa Daisyskiva, kontaktar du kundtjänst.

På teckenspråk

Här kan du se en film med hela värdighetsgarantin beskriven på teckenspråk.