Daggmaskens förskola

På Daggmaskens förskola arbetar vi med att stärka barnens självkänsla och väcka lust och nyfikenhet. Vi bygger verksamhetens undervisning på barnens intressen eftersom glädje är grunden för livslångt lärande.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Eftersom alla barn är olika och lär på olika sätt arbetar vi medvetet med att erbjuda olika uttryckssätt så som skapande, musik, rim och ramsor, rörelse, drama med mera. Vi väljer att, så ofta det går, dela in barnen i mindre grupper för att tillgodose varje barns behov.

På Daggmasken jobbar två förskollärare, två barnskötare och en resurs. Vi har ett nära samarbete mellan avdelningarna och ser stora fördelar med vår lilla förskola som bland annat ger en närmare kontakt med alla barn och föräldrar.

Våra avdelningar

Daggmasken är en liten förskola i Hille med två åldersindelade grupper.

Myrorna

Här går de yngre barnen.

Fjärilarna

Här går de äldre barnen.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till förskolan, biträdande rektor och rektor.