Om Herrgårdens förskola

Vi arbetar för att skapa en förskola där alla barn och vuxna känner att det är lika mycket värda. Vi vill att alla barn får ta del av pedagogernas olika kompetenser.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Barnens lust och nyfikenhet är utgångspunkten när vi formar vår verksamhet. Vi arbetar för att skapa en tillåtande miljö där alla barn blir sedda och lyssnade på. Allas olikheter är en tillgång i vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid att ha ett trivsamt klimat som gynnar samarbete i olika grupper och former.

Glädje och skratt är viktiga inslag i vår vardag. Vi använder oss av tecken som verktyg för att stärka barnens möjligheter till kommunikation och förståelse.

Avdelningar

Vi arbetar inte i traditionella avdelningar utan så här ser vår organisation ut.

Basgrupper

Barnen delas in i basgrupper. Syftet med basgrupperna är att barnen skall ha en trygghet där de känner tillhörighet, bygger relationer och får utmaningar utifrån sina egna förutsättningar.
Nya grupper bildas utifrån att barngruppernas behov förändras.

En ansvarspedagog följer barnets utveckling genom hela förskoletiden. I basgrupperna arbetar vi med olika teman utifrån barnens behov och intressen.

Stationer

För att barnen skall få tillgång till pedagogernas olika kompetenser delar vi upp oss i olika rum, både ute och inne. Där har vi planerade aktiviteter utifrån olika målområden. I vårt arbete lägger vi fokus på matematik, natur och teknik, språkutveckling, hälsa och livsstil, kreativa uttryckssätt.

Syftet med stationerna är att öka barnens delaktighet och inflytande samt att de skall kunna fördjupa sig inom olika områden

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Herrgårdens förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor.