Arbetssätt
Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.
Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.
Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.
Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.
Förskolan byggdes 2008 och de första barnen introducerades i januari 2009. Den ligger i ett område med närhet till skog och friluftsområde.
Vi har egen matlagning med utbildad kock.
Hemvister
Lindbacka förskola består av fem hemvister:
- Skogen har två hemvister, blå och grön barn 1-3år
- Havet har tre hemvister röd, gul och lila barn 3-5år.
Det finns ett torg som ligger i anslutning till förskolans restaurang som serverar näringsriktig kost genom egen matlagning.
Barnet startar sin dag på respektive hemvist. Därefter erbjuds eller delas barnen in i olika grupper för att ges möjlighet att delta i olika aktiviteter under dagen samt få möjlighet att vara i ett mindre sammanhang.
Utevistelse sker dagligen där barnen på ett naturligt sätt ges möjlighet till att öva motorisk färdighet, samspel, delaktighet och öka kunskap och erfarenhet kring natur och miljö.
Varje hemvist är föränderlig, grundtanken är att varje barn ska ges möjlighet att möta läroplanens mål och undervisning under hela dagen. Miljön på förskolan är uppbyggd utifrån läroplanens mål. På torget finns just nu en materialbank där barnen själva har möjlighet att hämta det hen vill utforska och arbeta med. På hemvisterna möter barnen bland annat språk och kommunikation, digitala verktyg och ges möjlighet att tillsammans med vuxen upptäcka och utforska dessa. Naturvetenskap och teknik och estetiska lärprocesser.
Vi lägger stor vikt vid den vuxnes förhållningssätt och pedagogiska handlingar för att utmana, stötta och utforska på ett nyfiket sätt tillsammans med barnen. Personalgruppen arbetar i större arbetslag och positioner under dagen. Detta för att möjliggöra för barnen att möta fler sätta att utforska, utmanas och utvecklas på.
Lärande för hållbar utveckling
Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.
Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.
Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.
Kontakta oss
Kontaktuppgifter till Lindbacka förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor