Om Majgården

På Majgården finns tre förskoleavdelningar och två resursförskoleavdelningar. Vi arbetar aktivt med att skapa ett bra samarbete mellan de olika avdelningarna på vår förskola.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Här träffas alla barnen till vardags vid lek både inne och ute.. Det här ger barn och pedagoger en unik möjlighet att få uppleva att vi har olika förutsättningar i livet men att alla har lika stort värde.

Vi har egen matlagning och en fin utemiljö, med en stor härlig gård.

Närheten till resursavdelningen Bikupan och Stacken gör att barnen på Majgården, på ett naturligt sätt lär sig att alla är olika.

Våra avdelningar

Idet

På Idet går barn 1-3 år

Holken

På Holken går barn som är 3-5 år

Lyan

På Lyan går barn som är 3-5 år

Stacken

Stacken är en resursavdelning för barn inom autismspektrat och arbetar med handlingsplaner på både grupp och individnivå. Vi jobbar mycket med tecken och bilder utifrån barnens egna förutsättningar.

Bikupan

Bikupan är en resursavdelning för barn med en kombination av olika funktionsvariationer.

Vi arbetar utifrån förskolans läroplan och upprättar en individuell utvecklingsplan för varje barn. Den utformar vi i samarbete med föräldrar och personal från barn och ungdomshabiliteringen till exempel fysioterapeut, logoped, arbetsterapeut och specialpedagog. Med utvecklingsplanen som grund arbetar vi utifrån barnens förmågor och förutsättningar.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till förskolan, biträdande rektor och rektor