Om Nynäsparkens förskola

Vi vill erbjuda barnen en miljö där språk, matematik, natur och teknik får stort utrymme. Nynäsparkens förskola ligger i närheten av Boulognerskogen.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi pedagoger ser oss själva som medupptäckande, närvarande vuxna som ger barnen möjligheter till att utvecklas. Genom experiment, samtal, reflektioner och dagligt arbete kan vi ge barnen utmaningar och vi hjälper till att göra det intressant och begripligt.

Vi fördelar barnen efter ålder, erfarenhet och personlig mognad och vårt mål är att ge barnen en utforskande miljö som stimulerar till upptäckarglädje både inne och ute.

På Nynäsparken känner alla barn och vuxna varandra och vi har ett nära samarbete mellan avdelningarna.

Förskolan har en utemiljö som lockar till lek. Insidan präglas av barnens intresse för matematik, skapande, läs- och skrivglädje och en härlig kompisatmosfär.

Våra avdelningar

Linden och Aspen

Här går de äldsta barnen

Björken

Här går de yngsta barnen

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Nynäsparkens förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor