Om Smultronställets förskola

Förskolan utvecklas och formas tillsammans med barnen. För oss är det viktigt att stimulera barnens alla sinnen för att skapa en god kunskapsgrund och lust att lära. Förskolan ligger i Sätra.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi erbjuder en trygg och utvecklande miljö som utmanar och lockar barnen till lek och aktivitet, där det finns utrymme till att skapa, utforska, iaktta och reflektera. Dokumentation och reflektion är en viktig del i utvecklingen av verksamheten.

Leken har en stor betydelse i vår verksamhet, den främjar barns lärande, sociala samspel och utveckling.

Vi pedagoger ser oss själva som medforskare och ställer nyfikna frågor som utmanar barns tankar och lärande och tar tillvara på alla situationer till en positiv undervisning, där matematik, språk, skrift, natur och teknik ligger till grund.

Ett speciellt utvecklingsarbete, Läståget X5000 påbörjades i Sätra under 2009, Smultronställets förskola är en av de förskolor som deltar. Läståget är en satsning där förskolor och bibliotek tillsammans ska arbeta mer medvetet och likvärdigt med att väcka och utveckla ett intresse för böcker, läsning och skrivning hos alla barn redan från första början..

Smultronställets förskola har fina lokaler och en utemiljö som ger utrymme för massor av lek och upptäckter. Omgivningarna med lekparker, ängar och pulkabackar utnyttjas flitigt och spelar stor roll för vår verksamhet. I vår trygga miljö har alla barn möjlighet att utveckla en god självkännedom, empati och upptäckarlust.

På Smultronstället finns två matsalar där barnen äter. Det finns en matsal där de yngre barnen äter och en matsal för de äldre barnen.

Vi är också stolta över att kunna erbjuda alla barnen en stor och utmanade Ateljé. Där arbetar en av våra pedagoger.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Smultronställets förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor