Om Solhjulets förskola

Vår målsättning på Solhjulet är att ditt barn ska känna trygghet, glädje, tillit till sin egen förmåga. Förskolan ligger i Bomhus.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Personalgruppen samarbetar i huset och det skapar trygghet och trivsel för barn, föräldrar och pedagoger.

Förskolan ska vara lustfylld och bidra till barnens trygghet och självkänsla. Samarbete mellan föräldrar och personal är grunden för barnets trygghet. De dagliga pratstunderna är betydelsefulla.

Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet när det gäller såväl innehåll som arbetssätt.

Förskolan lyder under skollagen och har en egen läroplan. Vi utgår ifrån dessa när vi skriver vår handlingsplan och likabehandlingsplan, vår förskola arbetar utifrån barnkonventionen.

På vår förskola använder vi oss av TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation), språklust och temainriktat arbetssätt som stöd för att främja barnens språkutveckling.

I utbildningen använder vi oss av digitala verktyg tillsammans med barnen.

Vår förskola arbetar för en hållbar miljö och har blivit Grön flaggcertifierade.

Avdelningar

Solhjulet har fyra avdelningar som heter Humlan och Biet (3-5 år) samt Myran och Nyckelpigan (1-3 år). Vi har en stor gård som inbjuder till lek och motoriska utmaningar.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Solhjulets förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor