Trygghetsplan Alborga skola

Trygghetsplaner är till för att underlätta arbetet med att skapa trygga skolor utan kränkningar, trakasserier och diskriminering. Här är Alborga skolas trygghetsplan.

Om trygghetsplanen

Styrdokument

”Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden”. För att våra elever ska ha möjlighet att uppnå goda resultat så är det en rättighet att våra skolor är trygga platser att vistas i. I Sofiedals rektorsområdes skolor tar alla chefer och medarbetare starkt avstånd ifrån samt arbetar för nolltolerans när det gäller alla former av kränkningar och trakasserier. Våra skolor ska kännetecknas av ett gott skolklimat där olikheter ses som en tillgång och där varje elev bemöts med respekt utifrån den de är.”

Ny Trygghetsplan varje år

Denna plan är framtagen enligt Gävlemodellen. Målen formuleras utifrån två kartläggningstillfällen som skolan genomför samt trygghetsvandring.

Det upprättas en ny Trygghetsplan varje skolstart. Arbetet med aktiva åtgärder är en ständigt pågående process som dokumenteras fortlöpande. Arbetet med aktiva åtgärder skall ses som en del i Trygghetsplanen.

Innehåll

Trygghetsplanen innehåller samtliga delar i detta dokument.

Rutiner för att förankra trygghetsplanen

Planen presenteras för personalen vid varje terminsstart. Övrig personal delges av biträdande rektor. (Sodexo, Förenade städ, vaktmästare).

Planen presenteras för vårdnadshavare på skolans hemsida samt på vårdnadshavarmöten. Ansvarig för skolans hemsida ser till att planen finns tillgänglig på hemsidan vid skolstart.

Klasslärare presenterar planen för eleverna vid skolstart HT- 24. Klass-läraren/fritidspersonalen ser till att den finns levandegjord och synlig i verksamheten.

Eleverna görs delaktig i skolans trygghetsplan genom skolans och klassens/fritidshemmets regler samt att vi har en teckningstävling för att ha en bild som framsida på trygghetsplanen.

Trygghetsteamet presenterar sig vid höstterminens början. De påminner om trygghetsplanen och trygghetsteamets roll. Trygghetsteamet träffar alla klasser veckan innan trygghetsenkäten ska genomföras, och går igenom lite om hur man svarar på enkäten. Ger förslag på frågorna och att man svarar utifrån hur man har det JUST NU i skolan (inte på fritiden) och inte det som har hänt för länge sedan.

Trygghetsplanen utvärderas kontinuerligt under läsårets gång.

Planen utvärderas av all personal i slutet av vårterminen 2025.

För ny personal som börjar under läsåret ingår förankring av trygghetsplanen under introduktionen samt utbildning av BIG.

Rutiner för elevernas medverkan.

Skolans regler revideras i samarbete med elevrådet vid terminsstart.

Personalen delges under en APT.

Övrig personal delges av bit. rektor. (Sodexo, Förenade städ, vaktmästare).

Skolans regler anslås på lämplig plats av elevrådet.

Elevrådsrepresentanter tillsammans med klasslärare presenterar skolans regler för klassen. Detta behöver göras i samband med att reglerna sätts upp.

Elever och klasslärare utformar ett fåtal klassregler.

Skolans regler utvärderas av all personal och elever terminsvis.

Obligatoriska riktlinjer

De obligatoriska riktlinjerna syftar till att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier, diskriminering och kränkningar.

Trakasserier, sexuella trakasserier, diskriminering och kränkande handling får inte förekomma i vår verksamhet.

Alla på Alborga skola arbetar aktivt för att alla barn är allas barn.

Var och en som arbetar inom grundskola som får kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta.

Anmälan går till rektor, biträdande rektor och chef för grundskola. Utbildningsnämnden (huvudmannen) får en sammanställning av samtliga anmälningar.

Efter anmälan ska skyndsamt en utredning startas av den som fått kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling.

Utredningen görs på blankett som finns på Gävle kommuns intranät, Ankaret. Utredning och eventuella åtgärder sätts in, dokumenteras samt följs upp.

När utredningen är klar och åtgärderna är utvärderade avslutas ärendet och dokumentationen lämnas till biträdande rektor för avslut.

Biträdande rektor är ytterst ansvarig.

Arbetsgång på skolan

Vuxen på skolan har samtal med de berörda så snart som möjligt.

Ansvarig Fritidslärare/Förskollärare/Klasslärare informeras via mail med initialer.

Vårdnadshavare till samtliga berörda ska informeras helst samma dag, via mejl eller telefonsamtal.

Anmälan och utredning ansvaras av den som sett händelsen och meddelar klasslärare, helst via mail.

Uppföljningssamtal med de inblandade genomförs och dokumenteras.

Alla fall av kränkningar ska anmälas till huvudmannen.

Som stöd i processen för utredningen finns skolans Trygghetsteam.

Vid upprepade kränkningar där samma elev förekommer, ska alltid trygghetsteamet informeras och rådfrågas.

Främjande arbete

Det främjande arbetet syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt utveckla en skolmiljö där alla barn och elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas.

Demokratiska arbetsformer och ett positivt arbetsklimat ska råda i verksamheten. Genom arbete med demokrati och mänskliga rättigheter utvecklar barnen dessa förmågor.

Årshjul för främjade aktiviteter

Vad ska göras:

  • Upprätta ett årshjul i terminsstart.
  • Vi genomför en teckningstävling.
  • Vi planerar att genomföra en trygghetsvecka per termin.
  • Alborgagrupper är schemalagd tid ca 40 min en gång i veckan i alla klasser för värdegrundsarbete och utomhuspedagogik som främjande arbete.
  • Vi arbetar med Alborgagrupper. Där är alla elever blandade med varandra i  5 st olika åldersblandade grupper. De möter under terminen olika vuxna på skolan i olika ämnen. Detta sker under första lektionen på torsdagar.
  • Klasserna och fritidshemmet utformar egna regler. Fritidshemmet har rastaktiviteter för främjande arbete.
  • All personal och elever levandegör trygghetsplanen i respektive verksamhet.
  • Trygghetsplanen kommuniceras med vårdnadshavare genom information vid föräldramöten, finnas tillgänglig på skolan samt att den finns på hemsidan.
  • Information om trygghetsplanen för elever under värdegrundsarbetet – allas ansvar.
  • Ordningsregler revideras – bitr. rektor och elevråd ansvarar.
  • Vi går igenom skolans gränser – ansvarig lärare.
  • Värderingsövningar som gruppfrämjande aktiviteter i klassen under terminens gång – Ansvarig lärare.
  • Värdegrundsdagar, vi har skolgårdslekar tillsammans en halv dag första skolveckan i klasserna – alla ansvarar.
  • Gemensamma friluftsdagar.

Skolans regler

Alla ska vara snälla mot varandra och vi tar hand om våra saker.

Det ska vara lustfyllt att gå i skolan, även om allt inte är roligt.

Vi använder ett bra språk.

Vi behandlar andra som vi själva vill bli behandlade.

/ Alborgas elevråd

Augusti/ September

  • Information om skolans trygghetsplan för all personal – Bitr.rektor ansvarar.
  • Trygghetsplanen delges till vårdnadshavare.
  • Skoljoggen

Oktober

  • Samtalsveckor 40–43-Ansvarig lärare.
  • Trygghetsvandring – klasslärare ansvarar för klassen trygghetsteamet ansvarar för sammanställning på skolnivå. I ggr/läsår
  • Trygghetsenkäten för elever- Bitr. rektor och lärare ansvarar. (Direkt inblick i Gävlemodellen)
  • Analys av resultat samt upprättande/revidering av handlingsplaner ge-nomförs -Lärare ansvarar
  • FN-dagen storsjung. Biobiljett till vinnare av teckningstävling.
  • Trygghetsvecka vecka 39

November

  • Elevrådetsdag

December

  • Läsdag med Alborga grupperna. Alla ansvarar.
  • Lucia – åk 3 lärare ansvarar.
  • Åk 2 klasslärare ansvarar som körledare.
  • Julpyssel i klassrummet – Alla ansvarar.

Januari/Februari

  • Samtal för klass 1-3, v.5-8 – ansvarig lärare.
  • Samtal för förskoleklass under sportlovet – ansvarig lärare.
  • Friluftsdag. Pulkdag/skogen i skolan.

Mars

  • Trygghetsvandring genomförs – klasslärare ansvarar och trygghetsteamet sammanställer på skolnivå.
  • Trygghetsenkäten genomförs –klasslärare ansvarar.
  • Uppföljning av höstens handlingsplan, sammanställning av trygghetsvandring och trygghetsenkät – lärare ansvarar.
  • Uppföljning av trygghetsvandring, enkät samt handlingsplaner på skol-nivå genomförs- trygghetsteam ansvarar

April

  • Barnboksdagen läser i sin klass.
  • Läsdag på Alborgagrupperna – världsboksdagen 23/4.
  • Trygghetsvecka

Maj

  • Fritidshemmets dag, 13 maj.
  • Elevrådets dag- elevrådet ansvarar. maj
  • Friluftsdag (cykeldag)

Juni

  • Utvärdering av trygghetsplanen – bitr. rektor och all personal.
  • Utvärdering av ordningsregler – klassråd, elevråd och trygghetsteam ansvarar.
  • Utvärdering av handlingsplaner genomförs- lärare ansvarar.
  • Gemensam skolavslutning utomhus.

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process

Genom aktiva åtgärder kan vi arbeta med att förbättra vårt skolklimat och öka tryggheten på skolan. Vi kan se detta genom olika aktiviteter vi gör på skolan. På Alborga skola genomför vi följande förebyggande kartläggning:

Trygghetsenkäten vid två tillfällen under läsåret.

Trygghetsvandring vid två tillfällen.

Trygghetstemp kan användas vid behov där det behövs göras aktiva åtgärder.

Vi har elevrundor och lilla Eht kontinuerligt under terminen för att följa upp olika elevärenden.

Rastvärdar finns alltid ute med gula västar. Fritidslärare med rosa västar ansvarar för ledda rastaktiviteter 3 tillfällen i veckan. Treorna ska ansvara för rastaktiviteter under trygghetsveckan.

Aktiva åtgärder genomförs på skolnivå när det finns behov.

All personal deltar vid APT där värdegrundsarbete är ett återkommande inslag.

Vi följer systematiskt upp trygghetsenkäten, trygghetsvandringen, trygghetstempen för att säkerställa att vi har rätt aktiva åtgärder för en tryggare skola.

Dokumentationen kommer att ske i dokumentet ”Dokumentation för aktiva åtgärder” som trygghetsteamet ansvarar för.

De aktiva åtgärderna följs upp och utvärderas kontinuerligt vid trygghetsteamets träffar 1 gång i månaden ibland oftare än så.

Trygghetsenkäten och trygghetsvandringen sammanställs och analyseras av personal som arbetar i teamet med barnen samt utformar handlingsplaner på klassnivå.

Trygghetstemp är ett exempel en aktiv åtgärd i det förebyggande arbetet. Den kan användas som en uppföljning när en insats görs i en klass eller grupp när ansvarig personal och/eller trygghetsteamet ser ett behov av extra trygghetsarbete för en grupp eller klass.

Raster och förflyttningar är en viktig tid under skoldagen där kränkande behandling kan ske. Därför ser vi till att rastvärdarna finns på olika platser på skolgården. Vi har rastaktiviteter under skolveckorna för alla elever.

Upptäcka och anmäla

Personalen skapar god kontakt med vårdnadshavare genom kontinuerlig kontakt med hemmet, bl.a. genom veckobrev, utvecklingssamtal och klassmöten.

Möjlighet att lyfta elevärenden vid varje teamträff genomförs för att tillsammans på ett tidigt stadium motverka alla former av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Raster och luncher är vuxenbemannade.

Tillbudsrapportering sker vid tillbud/skada samt vid hot och våld mellan elev-elev, personal-elev, elev-personal, och används som underlag i elevhälsoarbetet.

Analys av trygghetsenkäten på klassnivå och skolnivå genomförs.

Trygghetsteamet ska vara känd för alla elever, vårdnadshavare och all personal. Insatser av trygghetsteamet beslutas av biträdande rektor.

Klassråd/Elevråd/Fritidsråd genomförs.

Kartläggning av problemområden på skolan görs genom trygghetsvandring.

Grupper, klasser eller individer uppmärksammas i trygghetsenkäten.

Trygghetsplanen finns tillgänglig på skolan och på skolans hemsida.

Elever kan vända sig till all personal på skolan.

Utredande och åtgärdande arbete

Var och en som arbetar inom grundskola som får kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta.

Anmälan av kränkande behandling görs via länk på Gävle kommuns intranät, Ankaret. Anmälan går då till rektor, biträdande rektor och chef för grundskola. Utbildningsnämnden (huvudmannen) får en sammanställning av samtliga anmälningar.

Anmälan görs av personal som varit del av händelsen.

Rektor/biträdande rektor ansvarar för att det skyndsamt utreds kring omständigheterna.

Utredningsblanketten finns på Gävle kommuns intranät, Ankaret. Om utredningen visar att åtgärder måste vidtas ska det ske skyndsamt samt följas upp och utvärderas. När utredningen är klar och åtgärderna uppföljda och utvärderade, ansvarar rektor/biträdande rektor för att omedelbart rapportera detta och avsluta ärendet. Kontakt med vårdnadshavare ska ske.

Arbetsgång för utredning på skolan

Alla fall av kränkningar ska anmälas till huvudmannen.

Vuxen på skolan har samtal med de berörda så snart som möjligt.

Ansvarig Fritidslärare/Förskollärare/Klasslärare informeras.

Vårdnadshavare till samtliga berörda ska informeras samma dag/ så snart som möjligt som samtalen genomförs

Dokumentation sker av ansvarig vuxen.

Uppföljningssamtal med de inblandade genomförs och dokumenteras.

Som stöd i processen för utredningen finns skolans Trygghetsteam.

Vid upprepade kränkningar ska alltid trygghetsteamet informeras och rådfrågas.

Rutiner vid kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling av personal

Den vuxne som får kännedom om att en elev känner sig kränkt/diskriminerad/ trakasserad anmäler detta till bitr rektor. Biträdande rektor ansvarar för att anmäla och att utreda. Allt dokumenteras och dateras.

Om ovanstående inträffar ska skolledaren informera och ta stöd av HR-konsult på förvaltningen. HR-konsult är behjälplig med eller genomför utredning och föreslår tillsammans med ansvarig chef adekvata åtgärder.

Biträdande rektor hanterar frågan ur ett skollagsperspektiv/arbetsrättsligt perspektiv och informerar huvudmannen enligt rutin.

Biträdande rektor informerar berörda föräldrar samt tillser att det finns dokumentation om ärendet. Biträdande rektor informerar om/delger beslutade åtgärder till berörd personal.

HR stöder ur ett arbetsrättsligt perspektiv samt dokumenterar utredning och eventuella arbetsrättsliga åtgärder.

Uppföljning och utvärdering

Varje år följs trygghetsplanen upp och utvärderas enligt rutin.

Eleverna följer upp och utvärderar trygghetsplanen och klassens regler i klassen. Elevrådet utvärderar skolans regler vid sista elevrådet på våren.

Disciplinära åtgärder

Enligt Skollagen 5 kap §5 ska ordningsregler finnas för varje skolenhet. Det ska utarbetas under medverkan av elever och följas upp på varje skola. Ovanstående ordningsregler är därför fram-tagna i samarbete mellan Alborga elever och personal. Dessa gäller för läsåret 2024/2025 och till dess att nya regler upprättas. Vi kommer gemensamt verka för att ordningsreglerna underhålls och respekteras. Vi utgår från att alla gör sitt absolut bästa för att följa det som är överenskommet.

Om ordningsstörande uppträdande, mot förmodan, skulle före-komma vid något tillfälle kommer personal agera i enlighet med Alborgas Trygghetsplan och Skollagen. Det betyder att pedagoger i första hand samtalar med elev och löser situationen. Vid all-varligare regelöverträdelser kontaktas alltid vårdnadshavare för samråd. Om regelöverträdelser sker vid upprepade tillfällen och över tid kan Skollagens disciplinära åtgärdstrappa komma att användas (Skollagen 5 kap §§ 6-24). Det betyder att under vissa förutsättningar kan rektor besluta om exempelvis utvisning ur klassrum, kvarsittning, tillfällig omplacering, avstängning, eller omhändertagande av föremål. Detta kommer i förekommande fall föregås av en utredning.