Om Trödje skola

På Trödje skola går cirka 30 elever i förskoleklass till årskurs 3. Vår skola har som utgångspunkt en genusmedveten pedagogik.

Vi arbetar med språklig medvetenhet genom samtal och reflektion, Bornholmsmodellen, arbetsmetoden Pilen och ”att skriva sig till läsning” med hjälp av dator och ljudsyntes.

Vi prioriterar

  • jämställdhet
  • svenska och matematik
  • barns och elevers inflytande
  • samarbete för helhetssyn, vi-känsla och en ”skola mitt i byn”

Trödje fritids arbetar aktivt med att ge barnen en meningsfull fritid med lek och skapande som utvecklar social kompetens och självständighet.

Vi har en stor skolgård full av lekmöjligheter.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Trödje skola, fritidsverksamhet och elevhälsovård.