Styrdokument
Skollagen, Diskrimineringslagen, FN´s barnkonventioner och Läroplan för grundskolan och fritidshemmet.
Trygghetsplan
Det upprättas ny Trygghetsplan varje år. Arbetet med aktiva åtgärder är en ständigt pågående process som skall dokumenteras fortlöpande. Arbetet med aktiva åtgärder skall ses som en del i Trygghetsplanen.
Skollagen 1 kap 5§: Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling.
Enligt skollagen ska alla elever tillförsäkras en trygg och stödjande skolmiljö. I Läroplaner för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet beskrivs att Skolans mål är att varje elev
- genom egen ansträngning och delaktighet, utifrån sina förutsättningar, tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö,
- visar respekt för och hänsyn mot skolans personal och andra elever som en del av det gemensamma ansvaret för arbetsmiljön på skolan.
Rutiner för att förankra trygghetsplanen
- Vid terminsstart presenteras trygghetsplanen för personalen.
- Planen presenteras för elever och vårdnadshavare i september. Mentorerna ansvarar för det.
- Planen finns på skolans hemsida.
- Trygghetsteam och mentorer ansvarar för att eleverna görs delaktiga i skolans trygghetsplan via skolans/klassens/fritidshemmets regler.
- Trygghetshetsteamet presenteras sig vid terminsstart och berättar om trygghetsteamets roll.
- Planen aktualiseras på arbetsplatsträffar och rutiner uppdateras.
- Eleverna är delaktig i analysarbetet utifrån Gävlemodellens trygghetsenkät och upprättandet av åtgärder i Trygghetsplanen. Mentorer ansvarar.
- Elevrådet är delaktiga i upprättande av åtgärder utifrån analyserna från klasserna.
Definitioner
Diskrimineringsgrunderna är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder samt tillgänglighet.
Trakasserier och kränkande behandling är ett agerande som kränker någons värdighet och som har samband med en eller flera av de sju diskrimineringsgrunderna. Det kan handla om kommentarer, nedsättande skämt, gester eller utfrysning.
Obligatoriska riktlinjer
De obligatoriska riktlinjerna syftar till att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier, diskriminering och kränkningar. På Hagaströms skola jobbar vi för
- att alla barn och vuxna känner sig trygga.
- att respektera varandras olikheter.
- att det finns ömsesidig respekt mellan elever och lärare / barn och vuxna.
- ett aktivt/målinriktat arbete med området mot kränkande behandling.
- att vuxna på skolan reagerar och agerar vid kännedom om kränkande behandling.
- att alla värnar om goda relationer med alla.
- att alla barn och elever är delaktiga.
Främjande arbete
Skolans värdegrund omfattar; människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen och solidaritet mellan människor. Värdegrundsarbetet ska genomsyra undervisningen vilket främjas genom att lärare arbetar medvetet med att exempelvis stärka gemenskapen mellan eleverna.
På så vis skapas en undervisning där olika kunskaper och personligheter värdesätts och ges en naturlig plats. Det är viktigt att även arbeta med gemenskapen mellan klasser och årskurser. Aktiviteter som främjar goda relationer kan stärka känslan av tillhörighet till skolan. Att till exempel ge eleverna ansvar för att ordna fadderverksamhet och andra aktiviteter kan gynna gemenskapen. Dessa förslag och liknande exempel kan främja elevernas förmåga och vilja till att bidra till en god arbetsmiljö.
Främjande insatser vi gör på skolan
- Personal, elever och vårdnadshavare informeras fortlöpande om skolans trygghets- och likabehandlingsarbete.
- Värdegrundsarbetet och de aktiva åtgärderna, utvärderas fortlöpande av trygghetsteamet och biträdande rektor och genom diskussioner på arbetsplatsträffar, klassråd, elevråd och vårdnadshavarmöten.
- Organiserade rastaktiviteter som planeras av lärare och elever. Det finns vuxna rastvärdar ute varje rast.
- Gemensamma aktiviteter, till exempel läsgrupper, Skoljoggen och friluftsdagar för att stärka samhörighet mellan yngre och äldre elever. Tryggteamet ansvarar att initiera dessa dagar i aktivitetsårshjulet.
- Värdegrundsarbete i klasserna genomsyrar undervisningen och utvärderas i det dagliga arbetet som följs upp i arbetslagen.
- Klassregler upprättas i samråd i varje klass.
- Gemensamma regler och klassens regler upprättas och aktualiseras tillsammans med elever och vårdnadshavare vid varje läsårsstart. Dessa förankras i verksamheten av tryggteamet och utvärderas genom elevenkät 2 ggr/läsår och föräldraenkät vartannat läsår i F-klass, åk 2 samt åk 5.
- Värdegrundsdiskussioner genomförs på personalmöten.
- Anpassar lärmiljön så den passar alla barn och elever, inkluderande lärmiljö.
- Regelbundna ”elevrundor” i kollegial samverkan kring skolans elever.
- Gävlemodellens enkäter genomförs i alla klasser varje termin. Ansvariga för genomförandet är klasslärare och tryggteamet
- Fadderverksamhet mellan äldre och yngre barn. Faddrar ansvarar för olika aktiviteter med de yngre barnen.
- Skolans personal värnar om goda relationer med barnen och hemmen. Goda relationer ger stor framgång i trygghetsarbetet. Därför tas alltid kontakt med vårdnadshavare när saker händer på skolan där elev varit inblandad.
Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process
1. Kartläggning, undersöka risker och hinder.
På Hagaströms skola gör vi trygghetsvandringar i alla klasser vid två tillfällen per läsår i samband med att Gävlemodellens trygghetsenkät genomförs. Dessa vandringar ansvaras av mentorer där man uppmärksammar platser och situationer där det finns risk för otrygghet för eleverna.
Varje vecka finns mentortid i klasserna, där trygghetsarbetet ska uppdateras med eleverna. Via klassråd, elevråd, utvecklingssamtal och vårdnadshavarmöten uppmärksammas risker eller hinder i skolan.
2. Årshjul för trygghetsarbetet
Januari /Februari
Vecka 8, genomförs trygghetsvandring i klasserna, tillsammans med klassläraren.
Läraren dokumenterar resultatet från den och lämnar till Tryggteamet. BIG-enkäten genomförs v. 10.
Mars/April
Trygghetsvandring och BIG-enkäten utvärderas och nya åtgärder upprättas. Förslag på nya åtgärder skickas ut till alla personal på remiss.
Städdag i skolans omgivning för alla.
Vårsjung – gemensam sångstund.
Temadag Allas lika värde – uppmärksammas i samverkan med Världsbokdagen.
Maj
Elevrådets dag – elevrådet ansvarar. Gemensamma aktiviteter.
Gemensam friidrottsdag.
Juni
Aktiva åtgärder och Trygghetsplanen antas och läggs ut på hemsidan.
Utvärdering av trivselregler.
Juli
Sammanslagning i rektorsområdet för Fritidshemmen.
Augusti
Presentera trygghetsarbete för personal och elever. Trygghetsteam går runt i
klasserna och presenterar sig för alla elever.
September / Oktober
Vårdnadshavarmöte genomförs i alla klasser, mentorer ansvarar.
Skoljoggen med alla klasser.
Klassens och skolans trivselregler upprättas och skolans gränser i utemiljön gås igenom med alla klasser och personal.
Trygghetsenkäten (Gävlemodellen) genomförs i alla klasser, vecka 42 – 43.
Trygghetsvandringar genomförs i alla klasser.
FN-dagen uppmärksammas i alla klasser.
November
Enkätanalys görs av varje mentor/klasslärare, som diskuteras i arbetslaget och lämnas till Tryggteamet, som sammanställer analyserna.
Aktiva åtgärder upprättas utifrån analyserna. Dessa åtgärder redovisas på närmaste efterkommande APT.
Fadderaktiviteter genomförs.
December
Gemensamt Luciafirande på hela skolan.
”Adventsjung” och Luciafirande uppmärksammas.
Fadderaktiviteter.
3. Upptäcka och anmäla
Intervjuer/samtal med elever på mentortiden.
Genom samtal och god kontakt med vårdnadshavare.
Vuxennärvaro på alla raster.
Analys av trygghetsenkäten.
Klassråd och elevråd.
Vi lyfter ärenden vid våra gemensamma träffar för att tidigt sätta in de åtgärder som behövs.
Elever kan vända sig till all personal på skolan.
Var och en som arbetar inom grundskolan som får kännedom om kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta till huvudman (på Ankaret) och starta en Kränkningsutredning, enligt mallen som finns på Ankaret. Korttidsvikarier som få kännedom om kränkning dokumenterar det och lämnar över till ordinarie personal, som genomför utredningen.
Tillbudsrapportering sker vid tillbud/skada och hot/våld.
4. Utredande och åtgärdande arbete
Vid kännedom om kränkande behandling eller trakasseriet, anmäls det till huvudman via intranätet och en utredning upprättas, där händelsen dokumenteras och utreds i samråd med berörda inblandade. Vårdnadshavare informeras samma dag om händelsen.
Dokumentation sker av ansvarig vuxen i Kränkningsutredningsdokumentet, som finns att hämta på Ankaret. Åtgärder upprättas och följs upp av den ansvarige. Uppföljningssamtal med de inblandade genomförs och dokumenteras. Utredningen avslutas när kränkningarna upphört.
Trygghetsteamet finns som stöd i processen med utredningen och vid upprepande kränkningar eller trakasserier, ska alltid trygghetsteamet rådfrågas och informeras.
5. Uppföljning och utvärdering
Varje år skall Trygghetsplanen följas upp och utvärderas, se Årshjul.
Eleverna följer upp och utvärderar trygghetsplanen på klassråd under v