Om trygghetsplanen
Trygghetsplanen är gällande för vår verksamhet i förskoleklass, grundskola och fritidshem.
Planen har sin utgångspunkt i följande styrdokument:
- Skollagen
- Diskrimineringslagen
- Läroplaner för berörda skolformer
- Arbetsmiljölagen
Övergripande ansvar för arbetet med trygghets- och likabehandlingsfrågor på skolenheten har rektor. Dock kan genomförandeansvaret delegeras till andra personer såsom biträdande rektorer och samtliga medarbetare.
Trygghetsarbetet omfattar alla medarbetare på skolan inklusive leverantörer av tjänster såsom fritidsklubb, kost, städning etc.
Även elevernas delaktighet är viktig för att nå målet om en skola där kränkningar och diskriminering inte förekommer.
Alla synpunkter på hur Staffansskolan-Staffan och Staffansskolan-Brynäs kan bli bättre gällande att förebygga och motverka kränkande behandling tas tacksamt emot och diskuteras vid trygghetsteamets möten samt med elevrådet. Synpunkter kan lämnas till rektor, biträdande rektorer eller andra representanter för den elevvårdande personalen på skolan.
Ansvarig för trygghetsplanen är biträdande rektorer.
Definitioner
Trygghetsteam
På Staffansskolan-Staffan och Staffansskolan-Brynäs har vi ett trygghetsteam med uppgift att stötta övrig personal i det främjande och förebyggande trygghetsarbetet och att utreda upprepade trakasserier och kränkande behandlingar.
De som arbetar i trygghetsteamet är tillfrågade/utsedda av biträdande rektor, som är huvudansvarig. Trygghetsteamet har även som uppgift att revidera trygghetsplanen.
Diskriminering, kränkande behandling, mobbing och trakasserier
Följande definitioner och begrepp används i diskrimineringslagen och skollagen.
De sju diskrimineringsgrunderna är:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionshinder
- sexuell läggning
- ålder
Med diskriminering menas att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan utifrån någon av diskrimineringsgrunderna.
Med kränkande behandling menas ett uppträdande som, utan att ha samband med någon diskrimineringsgrund, kränker ett barns eller en elevs värdighet.
Med mobbing menas att någon upprepade gånger utsätts för negativ behandling av en eller flera, med avsikt att medvetet tillfoga personen skada eller obehag.
Med trakasserier menas att någon kränks utifrån någon av de sju diskrimineringsgrunderna.
Implementering
Alla som arbetar på Staffansskolan-Staffan och Staffansskolan-Brynäs ska vara väl förtrogna med innehållet i vår trygghetsplan och arbeta utifrån det. Alla elever på Staffansskolan ska känna till att det finns en trygghetsplan och ha kännedom om dess innehåll. Alla vårdnadshavare ska ha möjlighet att ta del av trygghetsplanens innehåll.
Planen ska finnas på Teams och på skolans hemsida. Den ska även finnas som papperskopia på skolexpeditionen hos vår vikarieanskaffare.
Målgrupp | Kanal | Ansvarig |
---|---|---|
Staffansskolans-Staffan och Staffansskolans-Brynäs medarbetare |
Tid för diskussion vid APT eller andra mötesforum. |
Biträdande rektor |
Modersmålslärare | Via biträdande rektor för modersmåls- enheten. |
Biträdande rektor |
Vikarier | Uppdaterad information i vikariepärm. | Administratör |
Vaktmästare | Tid för diskussion vid APT eller andra mötesforum. |
Biträdande rektor |
Sodexo och Förenade Service medarbetare |
Information och diskussion vid regelbundna möten. |
Biträdande rektor |
Skolans elevhälsa | tid för diskussion vid EHT-möten | Biträdande rektor |
Fritidsklubb | Information och diskussion vid regelbundna möten. |
Biträdande rektor |
Elever | Presenteras i klasserna och diskuteras. | Mentorer |
Vårdnadshavare | Trygghetsplanen finns tillgänglig på Staffansskolans-Staffan och Staffansskolans-Brynäs hemsida och information om detta lämnas i veckobrev. |
Administratör, mentorer |
Staffansskolans-Staffan och Staffanskolans-Brynäs vision
- Ingen elev i vår verksamhet utsätts för diskriminering, trakasserier, mobbing och kränkande behandling.
- Alla elever känner trygghet och tillhörighet.
- Alla elever har ett reellt inflytande i verksamheten och känner att de är delaktiga.
- Alla elever har lika stort inflytande och utrymme i verksamheten utifrån de sju diskrimineringsgrunderna.
- Skolan har en stark gemenskap i och mellan klasserna.
- Det finns inte några otrygga platser på skolan.
Främjande arbete
Staffansskolans-Staffan och Staffansskolans-Brynäs främjande arbete syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt utveckla en skolmiljö där alla barn och elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas.
All personal diskuterar vår värdegrund kontinuerligt med eleverna i det dagliga arbetet, både enskilt och i grupp, för att främja elevernas känsla av trygghet och tillhörighet.
På personalkonferenser, klassråd och elevråd diskuteras förslag på aktiviteter som påverkar skolklimatet positivt.
Skolans trygghetsteam träffas regelbundet (varannan vecka). Trygghetsteamet har bland annat till uppgift att ge förslag på främjande aktiviteter till elever och personal.
Följande aktiviteter är en gemensam lägstanivå av insatser som ska genomföras och utvärderas. Det finns även ett årshjul som stöd för det främjande trygghetsarbetet.
Aktivitet | Ansvarig |
---|---|
Veckor med fokus på gruppstärkande övningar vid läsårsstart. |
Mentorer |
Utflykter årskursvis 1gång per termin | Socialpedagog |
Klassråd (en gång/månad) | Mentorer |
Elevråd (var tredje vecka) | Elevrådsansvariga |
Fritidsmöten (en gång/månad) | Fritidspersonal |
Rastaktiviteter måndag-torsdag/ Lekmaterial finns tillgängligt |
Fritidspedagoger |
Elevledda lekraster | Social/fritidspedagog |
Gemensamma sångsamlingar i aulan | Musikansvariga |
Fotbollsturnering för åk 3 – 6, med mixade lag mellan klasserna |
Idrottslärarna |
Gemensamma aktiviteter mellan fritidsavdelningar. |
Fritidspersonal |
Trygghetsmätningar | All personal |
Vuxna går med eleverna till matsalen samt äter tillsammans med eleverna. |
Mentorer |
Vuxna finns i omklädningsrummen före och efter idrottslektionerna. |
Mentorer/idrottslärare |
Flerlärarsystem i klasserna. | Bitr. rektorer |
Övergång mellan stadierna planeras och förbereds tillsammans med avlämnande lärare och mottagande skola. |
Bitr.rektorer/Mentorer |
Fadderverksamhet | All personal |
Samarbetslektioner | All personal |
”Stopp min kropp” (förskoleklass – åk 3) | Mentorer |
”Allt som händer inuti” (åk 4) | Socialpedagog, skolsköterska, kurator |
”Agera tillsammans” (åk 5) | Socialpedagog, kurator |
Normer och värderingar (åk 6) | Socialpedagog |
Information och insatser kring grupper och enskilda elever (lyfts vid verksamhetsmöten). |
All personal |
Lyfta trygghetsfrågor på studiedagar/APT | Trygghetsteam |
Aktiva åtgärder
De aktiva åtgärderna är en ständigt pågående process där vi ska identifiera riskområden och minimera risken för diskriminering, trakasserier, mobbing och kränkande behandling.
Kartläggningar och undersökningar
Genomgång av hur vi arbetar med dessa mätningar sker under v. 33 – 35, därefter lämnas påminnelser under läsåret. Återkopplingen sker under elevråd, APT och trygghetsteam.
- Hälsosamtal förskoleklass – löpande februari – juni
- Hälsosamtal åk 4 – löpande under höstterminen
- Trygghetsenkät
Utförs 2 gånger per läsår, skickas ut centralt från Utbildning Gävle. - Trygghetspromenad
Förskoleklass – åk 2 – Trygghetspromenaden genomförs i mindre grupper tillsammans med socialpedagog och mentorer.Åk 3 – åk 6 – Elevrådsrepresentanten utbildas och förbereder sig för trygghetsvandring genom att, med hjälp av bildstöd, under ett klassråd samla in synpunkter på trygga resp. otrygga platser på skolan. Elevrådet går sedan en trygghetsvandring, under ett förlängt möte, tillsammans med elevrådsvuxen. - Trygghetstemp
För att stämma av trygghetsläget på gruppnivå tar vi “trygghetstempen” vid två tillfällen varje termin, före och efter den större trygghetsenkäten. Trygghetstempen består av 4 – 5 frågor. Den kan besvaras i Forms för att på så vis enkelt kunna sammanställa resultatet för varje grupp. Resultatet av trygghetstempen diskuteras sedan på ett klassråd, fritidsråd och gruppen kan följa upp åtgärder som vidtagits för att förbättra resultaten. - Samtal
Samtal kring trygghetsfrågor på klassråd, elevråd och fritidsråd. - Elevhälsomöten
Elevfrämjande samtal på gruppnivå med elevhälsoteamet tillsammans med all berörd personal. - Elevhälsoforum
Samtal där personal kan vända sig till elevhälsan för elev- och personalfrämjande dialog på individ- och gruppnivå tillsammans med skolsköterska och skolkurator. - Specialpedagogiskt elevhälsoforum
Samtal där personal kan vända sig till skolans specialpedagogiska team för elev- och personalfrämjande dialog på individ- och gruppnivå tillsammans med speciallärare och socialpedagog.
Resultat/Analys
Resultaten av kartläggningarna lyfts vidare till berörda forum, såsom klasslärare/arbetslag, klassråd, elevråd, utvecklingsgruppen och APT, för att skapa konkreta åtgärder.
Skolans trygghetsteam och elevhälsoteam är också involverade i detta arbete.
Analysen sker i ovannämnda forum för att följas upp och utmynna i
aktiva åtgärder och insatser läsåret 22/23.
Aktiva åtgärder dokumenteras fortlöpande under läsåret enligt en bestämd mall. Trygghetsteamet ansvarar för dokumentationen, som finns i en mapp på Teams.
Exempel dokumentation åtgärder
Dokumentation av åtgärder kan till exempel se ut så här:
Rubrik | Exempeltext |
---|---|
Kartläggning/ undersökning: |
Trygghetspromenad september 2022 |
Funna brister/ utvecklingsområden: |
Många konflikter vid kompisgungan |
Analys/orsaker/ slutsatser/mål: |
Otydliga regler om användandet av kompisgungan. Målet är att alla barn och alla vuxna vet vad som gäller för användandet av denna. |
Genomföra åtgärder: | Tydliga regler som är lätta att hitta och att följa. |
Tidplan: | Reglerna presenteras på elevrådet 5/10 och i ett mejl till all personal samma dag. Reglerna anslås också i Fritids Blås fönster närmast kompisgungan. |
Ansvar: | Elevrådsvuxen |
Uppföljning: | Trygghetspromenaden vt-23 |
Klart/utvärdering/ analys: |
Upptäcka, anmäla och utreda
All personal som arbetar inom grundskola som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta till huvudman. På Staffansskolan-Staffan och Staffansskolan-Brynäs sker detta genom att följa länken på Ankaret för anmälan om kränkande behandling.
Anmälan går till rektor, biträdande rektor, grundskolechefen, samt nämndens sekreterare som även är huvudmannens registrator.
- Trakasserier och kränkande behandling kan upptäckas via schemalagd rasttillsyn, att vårdnadshavare informerar skolan, att andra elever informerar om vad de sett eller hört och via enskilda samtal med elev.
- Vårdnadshavare informeras på första föräldramötet om vikten av att rapportera all form av diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling till någon av skolans medarbetare.
- Den elev eller vårdnadshavare som får kännedom om att någon är kränkt/diskriminerad kan anmäla det genom att prata med, ringa eller mejla någon medarbetare.
- Medarbetarna ska vara väl insatt i de tecken som visar på att det förekommer kränkningar till exempel:
- knuffar och skojbråk
- gester, grimaser, vända ryggen mot, blickar/himla med ögonen, viskningar
- någon som står utanför
- håglöshet/ passivitet: ”orkar inte”, ”vill inte”
- någon håller sig undan andra
- osäkert kroppsspråk
- orolig och okoncentrerad inför eller efter rast
- någon tar omvägar hem
- saker/pengar försvinner, förstörelse av personliga saker
- överdrivet clownbeteende
- sämre resultat i skolan
- magont, huvudvärk, ofta sjuk, dålig aptit
- någon pratar negativt om klasskamraterna
Rutiner vid kränkningar
- Den anställda som får kännedom om kränkning gör en anmälan via kommunens intranät.Markera att du vill ha en kopia på anmälan.Svarsmejlet skrivs ut av den som gjort anmälan.
- Den som gjort anmälan dokumenterar händelsen i det vi kallar utredning. Använd mallen som finns intill anmälan på kommunens intranät.
- Anmälan och utredningen behåller du för att följa upp och utvärdera åtgärder. Om åtgärder vidtagits och utredningen betraktas som avslutad så skriver du det i utredningen.
- Anmälan med tillhörande dokumentation lämnas i biträdande rektorers fack.
Behöver du stöd i att gå vidare med kränkningen
- Ta upp ärendet på resursmötet, fritidspedagogmötet, förskollärarmötet eller på lärararbetslagsmötet vid det tillfälle som kränkningar och elever diskuteras, 1 gång/mån. Kan det därefter avslutas så följer du punkt 4.
- Behöver ärendet lyftas till trygghetsteamet, lyft detta med utsedd kontaktperson.
Uppföljning och utvärdering
Uppföljning och utvärdering av främjande arbete och aktiva åtgärder sker kontinuerligt under läsåret på personalens verksamhetsmöten. De ärenden som går vidare till trygghetsteamet utvärderas kontinuerligt av representanter i teamet.
Trygghetsplanen ska utvärderas av skolans medarbetare vid läsårets slut på APT.
Biträdande rektorer ansvarar för att tid avsätts till utvärderingen. Inför varje nytt läsår revideras planen utifrån den senaste utvärderingen.
Det främjande arbetet utvärderas av eleverna på klassråd, ansvarig är mentor med stöd av trygghetsteamet. Därefter utvärderas det av elevrådsrepresentanterna. Efter trygghetsmätningarna och trygghetsvandringarna diskuteras resultaten med eleverna. Förslag på förändringar/förbättringar tas tillvara av trygghetsteamet.
Om händelser kan betecknas som grova trakasserier, misshandel eller grova hot används de åtgärder samhället normalt använder för att beivra brott dvs anmälan till polis eller socialtjänst. Vid händelser som inneburit allvarlig fara för liv och hälsa ska arbetsmiljöverket underrättas. Detta gäller även händelser som orsakats genom våld eller hot om våld. För polisanmälan, anmälan till socialtjänsten och arbetsmiljöverket ansvarar rektor. Skolan fortsätter sitt arbete för att stoppa och förebygga kränkningarna parallellt med andra myndigheters arbete.
Årshjul
Trygghetsarbete – Höstterminen 2022
Observera att detta är ett levande dokument som kan komma att justeras under läsåret.
Vecka | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
33 | Trygghetsteamet presenterar sig och går igenom trygghetsplanen och trygghetstempen med övrig personal. |
Trygghetsteam |
34 | Informera eleverna om skolans främjande och förebyggande arbete. Beskriva vad skolan gör samt varför gällande kränkande behandling. Klasslärarna visar skolgårdsgränsen och uppsamlingsplats vid utrymning av skolans lokaler.Visa utrymning av skolans lokaler under fritidstid. |
Klassmentor |
35 | Utflykter årskursvis med tema samarbete för åk 1-3 | Klassmentorer, socialpedagog, övrig personal |
36 | Utflykter årskursvis med tema samarbete för åk 4-6 | Klassmentorer, socialpedagog, övrig personal |
37 | Skolregler på elevrådet. Trygghetstemp |
Elevrådet Klassmentorer |
38 | Utrymningsövning | Vaktmästare |
39 | Trygghetsvandringar v.39–41 | Socialpedagog/ elevråd |
40 | Förberedelser inför trygghetsenkät | Trygghetsteam/ (APT) |
41 | ||
42 | Trygghetsenkät Gävlemodellen v.42–43 | Klassmentor |
43 | Fadderverksamhet | Klassmentorer |
44 | Höstlov | |
45 | Uppföljning av trygghetsenkät, trygghetspromenad samt trygghetstemp. |
Rektorer och trygghetsteam |
46 | Uppföljning av trygghetsenkät, trygghetspromenad i elevråd.Barnkonventionensdag för åk 6 |
Elevråd
En bra start |
47 | Uppföljning av trygghetsenkät, trygghetspromenad och trygghetstemp i arbetslagen. |
All personal |
48 | ||
49 | ||
50 | Trygghetstemp | Klassmentorer |
Trygghetsarbete – Vårterminen 2023
Vecka | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
2 | Gå igenom trygghetsplan och skolans regler. Repetition av skolgränsen och återsamlingsplatser. Uppföljning i respektive klass av resultaten från trygghetsenkät och trygghetspromenad. Repetition av rutiner kring anmälan och utredning. Kompissamtal för åk 3, åk 4 och åk 5 |
Klassmentor Klassmentorer Biträdande rektor/ trygghetsteam En bra start |
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | Sportlov | |
10 | Trygghetsvandring v. 10–11 | Elevråd/ socialpedagog |
11 | “En bra starts dag” för åk 6 | En bra start |
12 | Förberedelse inför trygghetsenkät | Trygghetsteam |
13 | Trygghetsenkät | Klassmentorer/ trygghetsteam |
14 | Trygghetsenkät | Klassmentorer/ trygghetsteam |
15 | Påsklov | |
16 | Analysera resultatet trygghetsenkäten och trygghetspromenaden.Kompissamtal för åk 4 och åk 5. |
Trygghetsteam En bra Start |
17 | Klassmentorer, förskollärare, fritidslärare och resurspedagoger analyserar trygghetsenkäten på respektive möte. |
|
18 | Rektorsområdets trygghetsteam träffas | Rektor |
19 | ||
20 | Uppföljning av trygghetsenkät, trygghetspromenad samt trygghetstemp. |
Rektorer och trygghetsteam |
21 | Uppföljning av trygghetsenkät, trygghetspromenad i elevråd. |
Elevråd |
22 | Uppföljning av trygghetsenkät och trygghetstemp i arbetslagen. |
All personal |
23 | ||
24 | ||
25 | Aktiva åtgärder och trygghetsplanen | Trygghetsteamet |