Innehåll
Grunduppgifter
Verksamhetsformer som omfattas av trygghetsplanen är förskoleklass, fritidshem, fritidsklubb och grundskola åk 1–6.
Ansvariga för trygghetsplanen är rektor och biträdande rektor.
Rutiner för att informera om planen
Planen finns presenterad på skolans hemsida. Den presenteras för personalen i början av läsåret och därefter för eleverna.
Eleverna har tillgång till planen i sina hemklassrum och mentorer ansvarar för att planen blir känd och förankrad.
Information om planen ges på vårdnadshavarmöten och den tas även upp vid Skolrådet.
Rutiner för elevers medverkan med att ta fram planen
Eleverna är delaktiga i det främjande- och förebyggande arbetet. Elevernas diskussioner utifrån trygghetsmätningen ligger till grund för det fortsatta trygghetsarbetet.
Eleverna diskuterar värdegrundsfrågor med anknytning till planen vid klassråd, samt inkluderat i ordinarie undervisning.
Trygghetsfrågor förbereds och diskuteras på utvecklingssamtalen.
Elevrådet diskuterar trygghetsfrågor och de kommer med förslag och synpunkter.
Obligatoriska riktlinjer
Vi tar kraftigt avstånd från alla former av kränkningar och trakasserier mellan elever såväl som mellan personal och elever.
Vi har nolltolerans mot kränkningar och arbetar målinriktat för en skola som präglas av ett gott skolklimat.
På Strömsbro skola ska alla elever få komma till tals och känna sig delaktiga.
Vår absoluta målsättning är att Strömsbro skola ska vara en skola där alla, elever och vuxna, ska vara trygga och känna sig lika behandlade oavsett etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, kön, könsidentitet eller könsuttryck, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning eller ålder.
Ingen elev, ska behöva känna sig utsatt för trakasserier, diskriminering eller kränkande behandling.
Främjande arbete
Skolan har utarbetat ordningsregler, som utvärderas varje år. En konsekvenstrappa (Skollagen) finns kopplad till ordningsreglerna.
Skolans personal tar aktivt ansvar för att skapa goda relationer med och mellan elever, samt arbetar aktivt för att skapa ett tryggt och positivt klass- och skolklimat. Vi har utarbetat ett tätt samarbete mellan skolans pedagoger och elevhälsans personal tex. specialpedagog, skolsköterska och skolkurator.
Skolan har schemalagd rasttillsyn. För att eleverna ska veta vem de ska vända sig till under rasten så bär rastvärden gul väst. Vuxennärvaro finns i hallar, korridor och omklädningsrum. Vi bygger relationer och skapar gemenskap genom att ansvariga pedagoger äter tillsammans med eleverna i matsalen. Vi samverkar över årskurserna för att alla elever ska lära känna varandra och för att främja tryggheten mellan yngre och äldre elever på skolan.
Vi arbetar med gemensamma aktiviteter för våra olika klasser och stadium, t.ex. ”låg/mellan leker” och ”låg/mellan läser”.
Elevrådet arbetar med trivselskapande aktiviteter.
Skolledning och personal i Trygghetsteamet deltar i den fortbildning som erbjuds inom ramen för Gävlemodellen – BIG (Brottsförebyggarna i Gävle). Nyanställd personal deltar i en introduktionsutbildning om hur vi arbetar med Gävlemodellen inom Utbildning Gävle.
I samtliga årskurser har vi fasta placeringar i undervisningslokaler, matsal och i idrottens omklädningsrum.
Fritidspersonalen arbetar med rastaktiviteter. Den person som ansvarar för lekarna bär rosa väst och en rastskojsflagga markerar var aktiviteten är. Allt för att det ska vara lätt att se var man som elev kan vara med och leka.
Vi genomför vårdnadshavarmöten samt inskolnings-/utvecklingssamtal en gång/termin.
Vi arbetar för att eleverna ska känna igen skolans personal. I samband med läsårsstart presenterar sig all personal på skolan. Vi utför en maskerad där eleverna får försöka lista ut vilken personal som är utklädd till vad.
I ett nära samarbeta med skolans elevhälsa, arbetar personalen för att förebygga uppkomsten av psykisk eller fysisk ohälsa hos våra elever. Representanter från elevhälsan, tex skolkurator, skolsköterska och/eller specialpedagog, arbetar aktivt i förebyggande syfte ute i klasserna tillsammans med våra lärare och elever. De deltar även i vissa möten med elev och vårdnadshavare.
I samarbete med En Bra Start och Brynäs IF, arbetar Gävles skolor aktivt med barns rättigheter. I arbetet ingår bl. a. en heldag, Barnkonventionens dag, på Monitor ERP Arena för elever på mellanstadiet.
Upptäcka, utreda, anmäla och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
Aktiviteter | Status | Slutdatum | Ansvarig |
---|---|---|---|
Analysera resultat från sociogram och trygghetsvandring, ta fram aktiviteter/åtgärder samt följa upp. | Pågående | 2025-06-20 | Biträdande rektor |
Analysera resultat från trygghetsenkäten på olika nivåer (tillsammans med eleverna, berörda lärare tillhörande klassen samt arbetslag) samt ta fram aktiviteter/åtgärder som följs upp. | Pågående | 2025-06-20 | Biträdande rektor |
Trygghetsteamet reviderar och aktualiserar skolans rutiner vid brådskande konflikter samt när trygghetsteamet finns som stöd. | Pågående | 2025-06-20 | Biträdande rektor |
Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process
Ta fram och implementera trygghetstrappa med stående aktiviteter för respektive årskurs.
Årskurs | Aktivitet |
---|---|
F-klass | Kompisrelationer, dilemman, känslor |
Åk 1 | Vänskap och kompisrelationer |
Åk 2 | Vänskap, kompisrelationer, barns rättigheter och barns olika förutsättningar och empati. |
Åk 3 | Vänskap, kompisrelationer, barns rättigheter samt nätet |
Åk 4 | Barns rättigheter, nätet och sociala medier samt konflikthantering |
Åk 5 | Barns rättigheter samt nätet och sociala medier |
Åk 6 | Barns rättigheter samt nätet och sociala medier |
Mellan åk 4-6
Positiv förstärkning och frihet under ansvar, även tiden mellan lektionerna.
Vidareutveckling av rastaktiviteter med lärarbestämda roller.
Förbestämd lagindelning eller vem som ska börja ”vara” i en aktivitet.
Friluftsdagar med fokus på ökad sammanhållning och ömsesidig respekt.
Rastaktiviteter där åk 6 håller lekar för de yngre.
Faddergrupper inför t.ex. friluftsdagar och rastaktiviteter.
Värdegrundsarbete ”Gnissel i klassen”.
Låg F-3
Utveckla klassråd och ha språkbruk som en stående punkt.
Gemensamma aktiviteter, t.ex. temadagar. På så sätt utveckla goda relationer.
Positiv förstärkning vid gott språkbruk.
Utveckla fadderverksamhet.
Fritidshem
Tydliggöra regler för ökad trygghet.
Förbättra språkbruk. Erbjuda alternativa ord.
Gruppstärkande aktiviteter för ökad sammanhållning.
Elevråd
Tydliggöra rättigheter och skyldigheter på fotbollsplan.
Sätta upp klasscheman så de finns tillgängliga under rast.
Eleverna får förutsättningar att hålla ordning på sina saker.
Lugn uppstart av skoldagen.
Sammanfattning av arbetet med aktiva åtgärder
Efter analys av senast gjorda trygghetsenkäter ser vi ett behov av att arbeta med språkbruk, ökad studiero samt förebygga konflikter. Målet är att öka studieron, minska uppkomsten av konflikter och ett förbättrat språkbruk.
Vi vill förebygga uppkomsten av konflikter och stödja eleverna i att hitta alternativa positiva sätt att uttrycka sig till varandra både verbalt, digitalt och via kroppsspråk.
Alla elever ska ges förutsättningar till god studiero.
Genom klassråd och elevråd samverkas de aktiva åtgärderna med eleverna.
Trygghetsteamet har representanter i alla arbetslag för att samverka de aktiva åtgärderna med personalen.
De aktiva åtgärderna dokumenteras fortlöpande under trygghetsteamets möten. Upptäcka och anmäla
Strategier för att upptäcka utsatta elever
- Genom olika former av samtal mellan elever och vuxna, genom personalens iakttagelser, vid utvecklingssamtal och genom andra mötesforum.
- Genom Gävlemodellens enkäter, trygghetsvandringar och/eller via sociogram.
- Genom klassråd
Skolans rutiner för anmälningsplikten
- Var och en som arbetar inom grundskolan är skyldig att agera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier.
- Den vuxne som får kännedom om den inträffade kränkningen ska skyndsamt agera. Anmälan till huvudman görs via länk på kommunens intranät. Anmälan går direkt vidare till biträdande rektor, rektor, samt chef för grundskolan. Biträdande rektor informeras om vilka elever som är inblandade.
- Klasslärare och vårdnadshavare informeras om händelsen och om att utredning gällande kränkande behandling kommer att startats. Denna information ska ske så snart som möjligt, då kränkningen har uppmärksammats.
- I händelse av att en vuxen kränker elev, görs anmälan direkt till biträdande rektor, som leder utredningen.
- Utsatta elever, eller dess vårdnadshavare, kan vända sig till all personal på skolan.
Elever kan vända sig till all personal som arbetar på skolan vid behov av stöd.
Vid terminsstart samt fortlöpande under läsåret informeras eleverna om trygghetsplanen samt var de kan vända sig vid behov.
Rutiner/Förhindra/Utredande och åtgärdande arbete
Rutiner för det utredande arbetet
Var och en som arbetar inom grundskolan är skyldig att agera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier.
Anmälan om kränkande behandling upprättas skyndsamt och därefter startar en utredning – dvs. enskilda samtal med inblandade elever och eventuella vittnen.
Utreda – Ta reda på vad som har hänt. Hur blir den kränkte utsatt? Finns det några vittnen? Hur ofta sker detta? Vem/vilka har varit inblandade? Var och när skedde händelsen?
Den vuxne som inlett utredning har dialog med ansvarig lärare/pedagog och man kommer överens om vem som ansvarar för den fortsatta utredningen och påföljande uppföljningar, samt håller kontakten med elev/elever och vårdnadshavare.
Om bedömningen görs att en kränkande behandling har skett, beslutas om vilka konkreta åtgärder som ska vidtas. Dessa ska följas upp och utvärderas samt dokumenteras på blanketten. Mentor, eller annan utsedd personal, ansvarar för utredningen.
Berörd personal gör efter den första delen av utredningen en bedömning om en kränkande behandling har skett. Om personalen bedömer att kränkande behandling inte har skett, avslutas ärendet. En elev kan känna sig kränkt, men det behöver inte innebära att kränkningen är i enlighet med skollagens skrivningar.
Vikarier informeras via dokumentet ”Vikarieinformation”, där det framgår att vid upptäckt av/misstanke om kränkningar, kontaktas ordinarie personal.
Rutiner för det åtgärdande arbetet
Om kränkningen ej upphör, trots åtgärder och uppföljningar via mentor, kopplas skolans trygghetsteam (THT) eller Elevhälsan (EHT) in. Representant från teamet, ansvarig lärare och biträdande rektor har ett tätt samarbete då det gäller fortsatta åtgärder och uppföljningar.
När åtgärderna har följts upp och utvärderingen visar att kränkningarna har upphört, avslutas ärendet. All dokumentation lämnas till biträdande rektor. Biträdande rektor avslutar ärendet via ny anmälan till huvudman. Dokumentationen diarieförs och förvaras i arkiv/elevakt.
Elever informeras om skolans rutiner av ansvarig mentor.
All personal informeras vid skolstart, om vilka rutiner som gäller på skolan. Detta sker på APT (mötesforum) för samtlig personal, samt vid särskilda utbildningstillfällen för nyanställd personal (BIG).
Ansvarig utredare informerar i sitt arbetslag om pågående aktuella ärenden.
Skolans rutiner för dokumentation av det utredande och åtgärdande arbetet
Utredningen dokumenteras på blankett ”Utredning av kränkande behandling/diskriminering/trakasserier”. Blanketten finns tillgänglig på kommunens intranät och personalrum. På blanketten finns olika frågor att besvara. Kopia lämnas till biträdande rektor.
Uppföljning och utvärdering
Rutiner för uppföljning och utvärdering
Trygghetsplanen följs upp och utvärderas årligen i Trygghetsteamet, i arbetslagen och på arbetsplatsträffar.
Rutiner för elevers medverkan vid uppföljning och utvärdering av Trygghetsplanen
Eleverna görs delaktiga via klassråd och elevråd avseende uppföljning och utvärdering.
Aktiviteter
Se tidigare åtgärder.