Om trygghetsplanen
Verksamhetsformer som omfattas av planen är förskoleklass, fritidshem, fritidsklubb och grundskola åk 1–6. Ansvariga för planen är rektor och biträdande rektor.
Trygghetsplanen tas upp på klassråd och elevråd. Personalen informeras under arbetsplatsträffar och andra möten.
Information om Trygghetsplanen ges på föräldramöten och på skolråd.
Trygghetsplanen finns att läsa på skolans hemsida.
Arbetet med framtagande av Trygghetsplanen sker i klassråd och elevråd.
Obligatoriska riktlinjer
Vi tar kraftfullt avstånd från alla former av kränkningar och trakasserier i vår verksamhet. Vi har nolltolerans mot kränkningar och arbetar målinriktat för en skola som präglas av ett gott skolklimat.
Vår absoluta målsättning är att Tallbackens skola ska vara en skola där alla elever ska vara trygga och ska känna sig lika behandlade oavsett etniskt tillhörighet, funktionsnedsättning, kön, könsidentitet eller könsuttryck, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning eller ålder.
Ingen elev ska känna sig utsatt för kränkande behandling.
Främjande arbete
Det främjande arbetet på skolan syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt att utveckla en skolmiljö där alla elever utvecklas samt känner sig delaktiga och trygga.
Främjande insatser på Tallbackens skola:
- Åldersblandade aktiviteter för att främja trygghet mellan yngre och äldre elever.
- Trygghetsfrämjande undervisning
- Eleverna har bestämda platser i klassrum, matsal och idrottssal.
- Regelbundet arbete med ordningsregler
- Rasttillsyn
- Organiserade förflyttningar i förskoleklass – årskurs 5 i form av gåkompisar och tillsyn av personal.
- Personal har extra uppmärksamhet vid informella miljöer
- Rastaktiviteter
- Trygghetsvandringar
- Sociogram
- Trivselskapande aktiviteter planerade av elever.
Främja lika rättigheter och möjligheter samt förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
Prioriterat mål | Aktiviteter | Status | Slutdatum | Ansvarig |
Goda relationer och gemenskap | Rastaktiviteter | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Aktiviteter i Kompisgrupper | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor | |
Elevledda aktiviteter | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor | |
Positivt förhållningssätt gentemot varandra med ett gott språkbruk. | Samarbete med vårdnadshavare | Ej påbörjad | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Temaarbeten | Ej påbörjad | 2023-06-16 | Biträdande rektor | |
Aktiviteter i Kompisgrupper | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Förebyggande arbete (bemöta/förhindra uppkomst av psykiskt/fysisk ohälsa)
Funna brister och utvecklingsområden | Prioriterat mål | Aktiviteter | Status | Slutdatum | Ansvarig |
Vi ser att skolfrånvaron ökat under pandemin. Vi ser även att vi behöver arbeta mer aktivt med de rutiner vi har inom UG och på ro. Elevhälsa och lärare behöver arbeta tillsammans i detta arbete. | Öka skolnärvaron | Drop in tider Elevhälsoteam | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Månadsavstämningar av elevers frånvaro med analys tillsammans med representanter från elevhälsan. | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process
Arbetet med de aktiva åtgärderna på skolan sker kontinuerligt och är en ständigt pågående process. Arbetet grundas på kartläggningar och undersökningar av hinder och risker i verksamheten.
Främja lika rättigheter och möjligheter samt förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
Prioriterat mål | Aktiviteter | Status | Slutdatum | Ansvarig |
Goda relationer och gemenskap | Rastaktiviteter | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Aktiviteter i Kompisgrupper | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor | |
Elevledda aktiviteter | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor | |
Positivt förhållningssätt gentemot varandra med ett gott språkbruk. | Samarbete med vårdnadshavare | Ej påbörjad | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Temaarbeten | Ej påbörjad | 2023-06-16 | Biträdande rektor | |
Aktiviteter i Kompisgrupper | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Förebyggande arbete (bemöta/förhindra uppkomst av psykiskt/fysisk ohälsa)
Funna brister och utvecklingsområden | Prioriterat mål | Aktiviteter | Status | Slutdatum | Ansvarig |
Vi ser att skolfrånvaron ökat under pandemin. Vi ser även att vi behöver arbeta mer aktivt med de rutiner vi har inom UG och på ro. Elevhälsa och lärare behöver arbeta tillsammans i detta arbete. | Öka skolnärvaron | Drop in tider Elevhälsoteam | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Månadsavstämningar av elevers frånvaro med analys tillsammans med representanter från elevhälsan. | Pågående | 2023-06-16 | Biträdande rektor |
Upptäcka och anmäla
Strategier för att upptäcka utsatta elever
- Genom olika former av samtal mellan elever och personal, genom personalens
iakttagelser och genom olika mötesformer. - Genom Gävlemodellens enkäter, trygghetsvandringar, sociogram och skolans egna undersökningar.
Rutiner för anmälningsplikten
Var och en som arbetar inom grundskola är skyldiga att alltid agera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier.
Personal som får kännedom om den inträffade kränkningen ska genast agera. Anmälan till huvudman görs och biträdande rektor, rektor samt chef för grundskolan informeras därmed.
När personal kränker elev görs anmälan direkt till biträdande rektor/rektor.
När åtgärderna är uppföljda och utvärderingen visar att kränkningarna har upphört avslutas ärendet. All dokumentation lämnas till biträdande rektor.
Alla elever kan vända sig till all personal på skolan.
Förhindra/Utredande och åtgärdande arbete
Rutiner för det utredande arbetet
Var och en som arbetar inom grundskola som får kännedom om att ett barn anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta.
Personal som har fått kännedom om händelsen pratar med de inblandade. Klasslärare och vårdnadshavare informeras om händelsen och om att en utredning startats. Informationen ska ske samma dag som den eventuella kränkningen har uppmärksammats. Den personal som inlett utredningen har dialog med ansvarig lärare om vem som ansvarar för den fortsatta utredningen om inget annat överenskommits med biträdande rektor/rektor.
Blanketten ”Utredning – av kränkande behandling/diskriminering/trakasserier” finns på Ankaret och fylls i digitalt. En kopia lämnas till biträdande rektor.
Berörd personal gör efter första delen av utredningen bedömningen om en kränkande behandling har skett eller inte. Om personalen bedömer att en kränkande behandling inte har skett avslutas ärendet.
Rutiner för det åtgärdande arbetet
Om bedömningen görs att en kränkande behandling har skett beslutas om åtgärder vilka ska vidtas skyndsamt. Dessa ska följas upp och utvärderas samt dokumenteras på blanketten.
När åtgärderna är uppföljda och utvärderingen visar att kränkningarna har upphört avslutas ärendet. All dokumentation lämnas till biträdande rektor.
Information till elever och personal om rutiner i det utredande och åtgärdande arbetet
Elever informeras via klassråd.
All personal informeras vid skolstart om vilka rutiner som gäller på skolan.
Vikarier informeras via dokumentet ”Vikarieinformation” där det framgår att vid kränkningar kontaktas ordinarie personal.
Rutiner för information om aktuella ärenden
Aktuella ärenden följs upp i arbetslag, utvecklingsgrupp och i Trygghetsteamet.
Rutiner för dokumentation av det utredande och åtgärdande arbetet
I skolans dokumentation används dokumentet ”Utredning av kränkande behandling/diskriminering/trakasserier”.
Alla utredningar diarieförs och noteras i elevakt. All dokumentation förvaras i skolans arkiv.
Uppföljning och utvärdering
Rutiner för uppföljning och utvärdering
Trygghetsplanen utvärderas årligen i Trygghetsteamet, arbetslagen och på arbetsplatsträffar.
Resultaten från Gävlemodellens trygghetsenkäter analyseras av klassansvarig, i arbetslagen, på arbetsplatsträffar och i trygghetsteamet samt i elevhälsoteamet.
De aktiva åtgärderna följs kontinuerligt upp under året.
Rutiner för elevers medverkan vid uppföljning och utvärdering av Trygghetsplanen
Trygghetsplanen följs upp och utvärderas i klassråd och elevråd. Klassansvarig analyserar resultaten från Gävlemodellens trygghetsenkäter tillsammans med eleverna i respektive klass. Resultaten diskuteras även i elevrådet.