Trygghetsplan för Tallbo anpassad grundskola

Verksamhetsformer som omfattas av planen är anpassad grundskola, fritidshem och tillsyn över tolv

Grunduppgifter

Verksamhetsformer som omfattas av planen

Anpassad grundskola, fritidshem och tillsyn över tolv.

Ansvarig för planen

Biträdande rektor.

Skolans trygghetsteam består av biträdande rektor, lärare och speciallärare.

Vår vision

På Tallbo anpassad grundskola ska alla elever känna sig trygga och bli respekterade för den de är. Ingen elev på Tallbo ska diskrimineras, trakasseras eller utsättas för kränkande behandling.

Vår vision är att alla elever utifrån sina förutsättningar ska lyckas maximalt och gå vidare till nya utmaningar. Medarbetarnas höga förväntningar och stora engagemang leder till att eleverna både får verktyg och kunnande för att komma framåt. Verksamheten präglas av delaktighet, gemenskap och meningsfullhet för alla.

Planen gäller från

2023-01-01

Planen gäller till

2023-12-31

Elevernas delaktighet

Vi är lyhörda för de åsikter, intressen och känslor som eleverna ger uttryck för i det dagliga arbetet på skolan, i undervisningen, på raster, i omsorgssituationer och på fritids. Vi strävar medvetet efter att ta reda på hur eleverna upplever olika aktiviteter och situationer, vad som fångar deras intresse, vad som förefaller obehagligt osv. Vi genomför klass- och elevråd där ett extra fokus läggs på elevernas möjligheter att uttrycka sin vilja. Vårt mål är att genomföra två elevråd och fyra klassråd per termin. I alla situationer behöver vi erbjuda de kommunikationssätt som passar eleverna bäst. Trygghetsplanen i förenklad form finns tillgänglig i alla klasser.

Vårdnadshavarnas delaktighet

Vårdnadshavare erbjuds möjlighet att lämna synpunkter på planen i samband med utvecklingssamtal och föräldramöten. Planen finns tillgänglig på skolans hemsida.

Personalens delaktighet

All personal ska ha tagit del av skolans trygghetsplan. Alla vuxna på skolan har ett ansvar för att samtliga elever ska känna sig trygga och respekterade. Biträdande rektor och pedagoger har ett ansvar för att det som står i planen efterföljs.

Planen tas fram i trygghetsteamet. En utvärdering genomförs av trygghetsteamet på höstlovet. Innan dess ska all personal ha inkommit med synpunkter. Uppföljning sker systematiskt vid speciallärarmöten, fritidsmöten och gemensamma arbetsplatsträffar.

Förankring av planen

Personal: Nyskriven plan presenteras av ansvariga på Teams, synpunkter inhämtas i personalgruppen och lyfts på ett APT. Biträdande rektor delger eventuella personliga assistenter, vikarier, personal från Sodexo och övriga yrkesgrupper på skolan.

Elever: viktiga punkter i planen kommuniceras till eleverna på ett elevnära sätt, i anslutning till konkreta situationer. Planen finns i förenklad form med bildstöd.
Vårdnadshavare: Trygghetsplanen tas upp på föräldramöten och vi informerar kring den på utvecklingssamtalen. Planen finns tillgänglig på skolans hemsida.

Utvärdering

Beskriv hur fjolårets plan har utvärderats

Utvärderingen genomfördes vid årets slut. Trygghetsteamet gjorde ett utkast på utvärdering som sedan lades på Teams för att övriga personal kunde läsa och komma med synpunkter.

Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan

Personal på skolan

Resultat av utvärderingen av fjolårets plan

Diskussioner, insatser och åtgärder har utförts regelbundet under året. Under utvärderingen framkom att vårdnadshavare inte haft tillräckliga möjligheter att komma med synpunkter på planen. Vi behöver ständigt utveckla oss för att ge elever tillgång till AKK (alternativ komplettande kommunikation). Vi har diskuterat vikten av att personal sprider ut sig och placerar sig strategiskt ute och inne. Detta för att förebygga kränkningar och därigenom minska tillbuden.

Årets plan ska utvärderas senast

Vecka 44 2023

Beskriv hur årets plan ska utvärderas

Utvärdering ska ske under höstlovet med stöd av uppföljningar som ska ske fortlöpande under året.

Ansvarig för att årets plan utvärderas

Biträdande rektor

Främjande insatser

  • Främja likabehandling oavsett funktionsnedsättning
  • Tillgängligheten i skolans inomhus -och utomhusmiljö.
  • Elevernas egna valmöjligheter.

Mål och uppföljning

Alla elever ska ha samma tillgång och möjlighet att utnyttja skolans lokaler både inomhus och utomhus.

Alla elever får möjlighet till egna val med hjälp av AKK.

Insats

Vi anpassar verksamheten och lärmiljön till elevernas olika förutsättningar. Vi utformar den pedagogiska verksamheten så att alla elever kan delta utifrån sina förutsättningar i de olika aktiviteterna.

Personalen är delaktiga i utformningen av skolans lokaler och individuella anpassningar sker kontinuerligt.

Alla elever har tillgång till AKK.

Vi uppmärksammar ”Rocka sockorna” 21 mars för allas lika värde och för att olika är bra.

Ansvarig

Biträdande rektor

All pedagogisk personal på skolan

Datum när det ska vara klart

2023-12-31

Främja likabehandling oavsett etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning.

Mål och uppföljning

Skolan ska motverka att någon elev känner sig utsatt för diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning. Skolan ska lyfta fram mångfald som något positivt.

Insats

Vi berättar bordsagor från olika länder.

Vi erbjuder böcker och filmer som belyser olika kulturer.

Vi har en världskarta uppsatt på skolan och utvecklar vårt arbete med denna.

Vi uppmärksammar FN-dagen då vi bl.a. lyssnar på musik från olika länder och där vi uppmärksammar mångfalden på skolan som något positivt. I övrig undervisning erbjuder vi också konkreta upplevelser från olika kulturer och religioner.

Vi köper in en mångkulturell almanacka som används för inspiration och information om olika kulturers traditioner.

Personalen för diskussioner och ökar sin kunskap om interkulturellt arbete.

Ansvarig

Biträdande rektor

All pedagogisk personal på skolan

Datum när det ska vara klart

2023-12-31

Främja likabehandling oavsett kön, könsidentitet och sexuell läggning

Mål och uppföljning

Skolan ska motverka att någon elev känner sig utsatt för diskriminering eller trakasserier på grund av kön, könsidentitet eller sexuell läggning.

Alla elever ges likvärdiga möjligheter utan begränsningar grundade utifrån kön.

Insats

Skolan ger alla elever, oavsett kön, likvärdiga möjligheter till lärandemiljöer och aktiviteter.

Vi benämner eleverna med namn i stället för att gruppera elever utifrån könstillhörighet.

Skolan genomför årligen en Pride-fest där olikheter och rätten att vara den man är hyllas.

Personalen granskar läromedel som filmer, böcker och leksaker utifrån ett normkritiskt perspektiv. Vilken bild förmedlas av kön, roller och kärlek?

I undervisningen lyfter pedagoger fram olika bilder av familjer, kärlek och kön.

Ansvarig

Biträdande rektor

All pedagogisk personal på skolan

Datum när det ska vara klart

2023-12-31

Förebyggande åtgärder

Att motverka kränkningar och otrygghet.

Kränkande behandling, diskrimineringsgrunder.

Mål och uppföljning

Ingen elev ska kränkas eller särbehandlas, inte heller känna sig otrygg i skolan.

Åtgärd

Personalen är närvarande med eleverna både inomhus och utomhus för att skapa trygghet och tillit. Vuxna behöver observera elevernas bemötande mot varandra samt reagera och agera i situationer där eleverna riskerar att kränka eller bli kränkta. Kränkningar förebyggs genom att personalen placerar sig strategiskt såväl utomhus som inomhus samt stöttar eleven i aktiviteter och sociala kontakter.

Arbetslagen har kontinuerliga samtal gällande bemötande och förhållningssätt gentemot eleverna för att i största möjliga mån förhindra kränkningar bland eleverna. Personalen ges tillfälle att på en arbetsplatsträff träffas i tvärgrupper och diskutera etiska frågor och trygghet. Vi har elever på tidig utvecklingsnivå som inte har förmåga att förstå vad en kränkning är, så det är helt och hållet personalens ansvar att se till att inga kränkningar sker. Elever som inte kan förflytta sig själva befinner sig i en särskilt utsatt situation och personalen behöver tänka på att eleven kan se och höra vad som händer, placeringen är viktig.

Pedagogerna uppmuntrar eleverna att efter förmåga använda sig av stopp/nej med ord och AKK för att säga ifrån om det är något de inte vill. De elever som har förmågan tar del av förenklad trygghetsplan med bildstöd och vi pratar tillsammans om hur man kan göra vid kränkning eller otrygghet.

Vårdnadshavare kan i samtal med personal föra en dialog gällande sitt barn.

Motivera åtgärd

Våra elever med intellektuell funktionsnedsättning har en begränsad förmåga att förstå och uttrycka sig. Det innebär att personalen har ett extra ansvar att förebygga kränkningar i vår skolform. I diskussioner ska personalen kartlägga platser och situationer som riskerar att bli otrygga och där kränkningar kan förekomma. En första diskussion hålls på fritidsmöte respektive lärarmöte och sammanställs på ett gemensamt APT.

Ansvarig

Biträdande rektor

All personal på skolan

Datum när det ska vara klart

2023-12-31

Rutiner för akuta situationer

Policy

Vi arbetar för att ingen elev ska utsättas för trakasserier eller kränkande behandling.

Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling

Personalen observerar kroppsspråk, mimik och gester bland elever. Personalen finns fysiskt nära eleverna för att stötta i samspel och kommunikation. Trygghetsteamet ansvarar för att kartläggning av platser och situationer som riskerar att bli otrygga genomförs.

Alla vuxna har ett gemensamt ansvar att upptäcka och förhindra kränkande behandling i skolan. Det finns också ett ansvar att anmäla om en kränkning sker.

Personal som elever och föräldrar kan vända sig till

Ansvarig pedagog

Biträdande rektor

Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av andra elever

Var och en som arbetar i anpassad grundskola som får kännedom att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta till huvudman. Det kan också handla om en kränkning där eleven inte förstår att hen har blivit kränkt.

Det sker genom att följa länken på kommunens intranät till Anmälan av kränkande behandling.

Anmälan går till rektor, biträdande rektor, chef för grundskola och nämndens sekreterare som även är registrator. När anmälan är gjord ska blanketten Utredning av kränkande behandling fyllas i.

När utredningen är klar ansvarar rektor/biträdande rektor för att omedelbart rapportera det via länken till Uppföljning av kränkande behandling. Rapport om uppföljning går då till huvudman via chef grundskola och nämndens sekreterare.

Ansvarig pedagog informerar vårdnadshavare om kränkningen.

Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av personal

All personal har ett ansvar att anmäla händelsen till biträdande rektor.

Biträdande rektor utreder, åtgärdar och följer upp ärendet. Dokumentation görs.

Biträdande rektor informerar vårdnadshavarna.

Eleven och vårdnadshavarna kan vända sig till Barn- och elevombudsmannen (www.skolinspektionen.se/BEO).