Möt Anna Mähler, konsumentvägledare

Anna Mähler, konsumentvägledare på Konsument Gästrikland.
Anna är konsumentvägledare och vägleder dig när du har köpt en vara, en tjänst eller ingått ett avtal - oftast när något har gått fel. Även företagare kan vända sig till Konsument Gästrikland.

– Vi är opartiska och tar inte ställning till vad som är rätt eller fel utan ger information om lagar och avtal. Vi visar hur du kan skriva ett avtal inför ett köp av en tjänst, som till exempel att anlita en hanterverkare. Det är sedan upp till dig att välja hur du vill gå vidare. Hjälp till självhjälp med andra ord, säger Anna.

Konsument Gästrikland ger service till invånare i fem kommuner; Gävle, Sandviken, Ockelbo, Hofors och Älvkarleby. Till Anna vänder sig personer via besök, telefon eller e-tjänst. De tre vanligaste problemen konsumentvägledarna hanterar är hantverkstjänster, begagnade bilar och mobiltelefonavtal.

– Det handlar ofta om mycket pengar när du har skrivit under ett avtal. Det bästa med mitt arbete är mötet med människor och att jag kan påverka med min kunskap. Du växer som människa med kunskap. Kunskap ger makt så att du kan förändra din situation. Du blir också bemött på ett annat sätt när du kan föra fram argument. Det kan jag hjälpa till med i konsumentfrågor.

– Agnes Kulturhus blir en bra plats och lätt att hitta till i centrala Gävle eftersom vi vänder oss till invånare i fem kommuner. Jag vill att du ska känna dig välkommen, bli sedd och få stöd som gör att du kan gå vidare och lösa din fråga. För mig är idén med Agnes Kulturhus att tro på sig själv genom att lära sig mer kring olika ämnen. Därför är kulturhuset viktigt.

Anna ser fram emot nya samarbetsmöjligheter kring konsumentvägledningens förebyggande arbete. Barnsäkerhet, hållbarhet och miljö är några prioriterade områden.

– Jag hoppas vi når fler invånare genom våra föreläsningar och att vi kan vara med i olika programveckor i kulturhuset.