Om Sörby förskola

Sörby förskola öppnade i augusti 2019 efter att den gamla byggnaden rivits och en ny byggts upp. Nya fina lokaler, utemiljö med skogsparti och cykelbana, delad i två.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi lägger stor vikt vid att bidra till att grundlägga barnens trygghet och självkänsla. Vi ser leken som väldigt viktig för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Våra prioriterade mål utifrån förskolans läroplan är

Normer och värden

Vi är närvarande pedagoger, använder oss av dagsschema som påvisar våra dagsrutiner, vi leker lekar tillsammans. Vi jobbar med allas lika värde och alla barns rätt utifrån FN:s konvention om barns rättigheter

Språk och kommunikation

Våra teman om Babblarna (för de yngre barnen) och Sopsamlarmonstren (för de äldre barnen) löper som en röd tråd i vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid kommunikation, verbalt och med teckenstöd, TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Vi sjunger mycket, samt använder oss av rim, ramsor och högläsning på olika sätt.

LHU (Läran om hållbar utveckling)

Vi värnar om vikten av att vara rädda om varandra samt sitt eget välbefinnande genom daglig rörelse både ute och inne. Vi lär oss att värna om vår natur och miljö genom att vara i vår lilla skog eller skogen utanför förskolan. De äldre barnen lär sig på ett lekfullt sätt att sopsortera genom Sopsamlarmonstren.

Läs mer om Gävle kommuns arbete med LHU nedan.

Digitalisering

Vi vill se barnen som producenter, inte konsumenter. Barnen får t ex fotografera och dokumentera med vår lärplatta, söka efter fakta, lyssna på böcker och musik på olika språk, scanna QR-koder och programmera Bluebots.

Natur, teknik och entreprenörskap

Vi följer årstidens växlingar och använder oss av olika material från naturen i vår verksamhet. Vi konstruerar olika byggen och undersöker teknik i vardagen. Vi pratar om vilka olika yrken som finns och om vad de personerna gör på sitt jobb.

Våra avdelningar

Förskolan har sex avdelningar

Jätten

På denna avdelning går barn som är 3-5 år.

Draken

På denna avdelning går barn som är 3-5 år.

Sjöjungfrun

På denna avdelning går barn som är 1-3 år.

Enhörningen

På denna avdelning går barn som är 1-3 år.

Trollet

På denna avdelning går barn som är 1-3 år.

Alven

På denna avdelning går barn som är 1-3 år.

Vi har också ett eget kök med kock

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Sörby förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor.