1,7 miljoner kronor delas ut i hyresstöd till drabbade idrottsföreningar

Kultur- och fritidsnämnden i Gävle kommun fattade den 28 september beslut om att dela ut 1,7 miljoner kronor i hyresstöd till föreningar som har årshyreskostnader i Kultur- och fritidsnämndens lokaler.

Även om Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer riktade mot verksamheter togs bort 29 september kvarstår fortfarande ekonomisk oro bland många föreningar. Därför har Kultur- och fritidsnämnden fattat beslut om en hyresreduktion för föreningar som på årsbasis hyr in sig i Kultur- och fritidsnämndens lokaler. I flertalet av fallen rör det sig om en sänkning med 50 % av hyran från juli 2020 till och med juli 2021. Stödet möjliggörs genom en statlig hyresreduktion och kommer att betalas ut under hösten 2021.

– Under pandemin har idrottslivet drabbats hårt och många har tvingats att anpassa sin verksamhet vilket resulterat i många inställda träningar, matcher och arrangemang. Vi vet att det betyder så oerhört mycket för barn och unga att röra på sig och att ingå i olika sociala sammanhang. Från politikens sida har vi följt pandemin och vi har försökt hitta vägar fram för att ge ett bra stöd under svåra tider. Detta är ett av sätten vi kan stötta, säger Helene Börjesson (MP), ordförande Kultur- och fritidsnämnden.

Under pandemin har många andra insatser genomförts för att underlätta för föreningslivet. Det ordinarie stödet som vanligtvis baseras på årets deltagarsiffor har i stället räknats från år 2019, och uppskov har till exempel getts kopplat till kostnader för timtaxor i Kultur- och fritidsnämndens lokaler. Det har tidigare även avsatts 1 miljon kronor till olika föreningar som kan ansöka om medel för att anordna prova-på- och kom-tillbaka-aktiviteter i syfte att underlätta för föreningar att nå fler barn och unga med sin verksamhet.

– Det är många föreningar med fasta årshyreskostnader hos oss som har haft kraftigt begränsade möjligheter att bedriva verksamhet i sina lokaler under den långa tid som restriktionerna har funnits. Vi hoppas vårt stöd underlättar en aning för våra föreningar, säger Johan Öholm, fritidschef, Gävle kommun.

Helene Börjesson (MP), ordförande Kultur- och fritidsnämnden

Johan Öholm, fritidschef, Gävle kommun