Ansökan för omsorg och stöd

Här hittar du information om hur du ansöker om omsorg och stöd och hur ansökningsprocessen går till.

Ansöka om en hjälpinsats

När du själv eller en anhörig till dig märker att du behöver omsorg och stöd kan du ansöka om det. Du kan ansöka via blankett eller genom att ringa vår kundtjänst.

När du lämnat in din ansökan gör en biståndshandläggare en utredning av dina behov, i den ingår ofta ett hembesök hos dig.

Här hittar du ansökningsblanketten.

Avgifter

Här kan du läsa mer om kostnad och avgifter för omsorg och stöd.

Besked om beslut

Vi bedömer vilka behov just du har och vi utgår alltid från Socialtjänstlagen, (SoL) när vi fattar beslut och vad för slags stöd och omvårdnad du har rätt till. Vi skickar sen beslutet och hur mycket det kommer att kosta hem till dig.

Under det första kvartalet varje år görs en ny beräkning av avgifterna och du får ett skriftligt beslut hemskickat.

Vi behöver dina inkomstuppgifter

Tillsammans med brevet du får med besked om din ansökan skickar vi även med en inkomstblankett. Där ska du bland annat fylla i dina inkomster och dina utgifter för ditt boende. Om du är gift måste även din partner lämna uppgifter. Om ni är sambor räknas era inkomster var för sig förutom bostadskostnaden. Du kan även fylla i inkomstblanketten här.

Kontakt

Har du frågor om hur du ansöker om omsorg och stöd kan du kontakta kundtjänst.