skriv utLyssnaTranslate Gävle Västra – ny tågstation vid Gävle sjukhus med kringliggande stadsutvecklingIntill Gävle sjukhus planerar vi en kompletterande tågstation – Gävle Västra – och utveckling av det kringliggande området. Här kan du läsa om projektet och hur du gör för att lämna dina synpunkter. Aktuellt Planerna för den nya tågstationen Gävle Västra går ut på samråd 22 februari–22 mars Planerna på en ny tågstation vid sjukhuset tar form och nu finns ett förslag på hur stationsområdet för Gävle Västra kan utformas och utvecklas. Den 26 januari fattade samhällsbyggnadsutskottet beslut om att förslaget ska gå ut på samråd. 27 januari, 2021 Ny tågstation och kringliggande stadsutveckling – en del av ett växande Gävle Gävle växer och fler människor vill bo, verka i och besöka staden. Nu planerar vi för framtiden genom en rad hållbara satsningar på bostäder, järnväg och verksamhetsmark. Först ut i denna planering är ett program för detaljplan för Gävle Västra, den nya tågstationen vid Gävle sjukhus. Gävle kommun har tagit fram ett planförslag som visar förslag på framtida utveckling i området kring Gävle Västra. Det här innebär planförslaget Viktiga principer för framtida utveckling Kommunens planförslag visar några viktiga principer för den framtida utvecklingen. Läs mer om varje princip här nedanför. Sammanlänkade stadsdelar Att möjliggöra rörelser i nordsydlig riktning förbi spårområdet och Hamnleden är viktigt för att hålla samman staden. Särskilt viktigt är att i samband med Gävle Västra skapa en gen och tydlig koppling mellan Gävle sjukhus och Sätra. Detta är viktigt för att skapa en tillgänglig station, men även för att länka samman stadens delar. Denna koppling behöver vara öppen under dygnets alla timmar, vara tillgänglig och upplevas som en trygg passage. Livfull plats med funktionsblandning Det är viktigt att området runt stationen fylls med innehåll. Detta tar tillvara de stora möjligheter som uppstår när platsen går från markparkering till en av regionens mest tillgängliga platser. Kommunen öppnar genom planprogrammet för en blandning av funktioner vid helikopterplattan, där sjukhusrelaterade verksamheter kan blandas med kontor eller annan verksamhet som gynnas av det stationsnära läget. Programmet undersöker även möjligheten att bebygga området med bostäder, med syfte att platsen ska vara befolkad dygnets alla timmar. Detta leder till en ökad trygghet och en ökad vilja att använda stationen. Stationsbyggnad som landmärke Det är viktigt att skapa en station som används. Gävle Västra behöver vara lätt att orientera sig till och lätt att känna igen. Kommunen använder begreppet landmärke. Ett landmärke behöver inte nödvändigtvis vara stort och pråligt, utan kan vara utformat med finess så att människors associationer direkt leds till platsen Gävle Västra vid Gävle Sjukhus. Knytpunkt för kollektivtrafik Gävle Västra ger en unik möjlighet att knyta Gävles stadsbussnät mot en tågstation. Detta innebär att det blir enklare att resa hållbart, från dörr till dörr. Bytet behöver kunna ske så smidigt som möjligt, för att underlätta valet av det hållbara resandet. Det handlar bland annat om utformning av busshållplatser, bilfria torgmiljöer, närhet till plattformsförbindelser. Vidare ser kommunen en möjlighet att avlasta stadens centrala delar från biltrafik med ärende att hämta/lämna vid Gävle Central. På norra sidan, vid Trafikplats Sätra behöver en smidig anslutning skapas även för bil, då effekterna kan bli en minskad biltrafik i centrum. Grönskande plats för infrastruktur Grönstrukturen vid Gävle Västra är en del av ett större sammanhang som en av Gävles fem gröna kilar. Området bidrar med biologiska värden, ekosystemtjänster och är spridningskorridor för växter och djur in mot stadens kärna. När platsen kommer att genomskäras av ytterligare infrastruktur behöver grönskans funktion säkerställas. Detta ställer krav på en varsamhet vid byggnationen av Ostkustbanan och en medveten plan för grönstrukturen när infrastrukturen är på plats. Även för ny byggnation i området krävs en hög grönytefaktor för att uppnå målsättningen. Rörelsestråk i grönstrukturen skapas, så att människor kan vistas i och passera igenom parker och naturområden. Markanvändning I kartan här nedanför kan du se en sammanfattning av markanvändningen i planförslaget. Planen omfattar området från E4 till Skånbergsleden samt mellan Gävle sjukhus och Sätrahöjden. Här nedanför kan du läsa om var vi föreslår olika typer av markanvändning. Områden med centrumfunktioner Att ett område föreslås ha centrumfunktioner innebär att förslaget möjliggör en blandning av exempelvis sjukhusverksamhet, kontor, bostäder och parkeringar. I planförslaget föreslår vi centrumfunktioner för området vid dagens helikopterplatta vid Gävle Sjukhus området vid Norra Brinken, vid infarten vid Skånbergsleden området vid Norrbågen vid Sätra. En försiktig komplettering med verksamheter kan även ske norr om Lexevägen vid Tolvfors bruk, på den yta som frigörs när järnvägens läge justeras. Park-, grön- och naturområden Parken bakom sjukhusets infektionsbyggnad planläggs som park. Områdena mellan infrastrukturen planläggs som grönområden. Inom grönområden är det möjligt att uppföra bland annat tekniska anläggningar, skyddsanordningar och dagvattenhantering. Vi föreslår bevarande av natur för området vid Bäckebrobäcken vid Gavleån. Alternativ i planförslaget Det finns ett antal alternativ i planförslaget som vi särskilt önskar synpunkter på. Vid tågstationen finns förslag om att antingen bygga gång- och cykelbro, eller en gemensam bro för kollektivtrafik, gång och cykel. Vid Trafikplats Sätra finns förslag om att antingen låta befintlig trafikplats finnas kvar, eller att bygga om trafikplatsen till en cirkulationsplats och komplettera området med kontorsbyggnader. Vid Lilla Lexe finns förslag om att komplettera dagens villabebyggelse med ett antal nya villatomter. Det finns också olika alternativ för nya vägkopplingar mellan stationen och Skånbergsleden. Efter samrådet och politisk beredning kommer kartan att revideras och bara omfatta ett enda förslag. Det förslaget är den politiska viljan för utvecklingen för området på en övergripande nivå och ska vara vägledande i senare prövningar. Konsekvenser av förslaget Att anlägga en ny tågstation som Gävle Västra får konsekvenser för såväl människor, djur, natur och ekonomi. Det nya stationsområdets betydelse En ny tågstation vid Gävle Sjukhus innebär en omkastning av platsens betydelse för både staden länet. Platsen går ifrån att vara en del av sjukhusområdets utkanter, till att bli en av länets mest tillgängliga platser med kollektivtrafik och en ny entré till Gävle stad. Detta ställer höga krav på platsens funktionalitet, och innebär en stor potential för utveckling. En ny tågstation innebär en ny identitet för platsen och medvetna val kommer att krävas för bland annat den strukturella funktionen av stationen utformning av byggnader utsmyckande konst utformning av torg placering och val av träd och annan växtlighet. För affärs- och jobbmöjligheter Gävle Västra blir en av regionens mest lättillgängliga platser. Detta innebär att företag med anställda eller kunder i flera regioner får en fördel vid etablering vid Gävle Västra. Kommunens planförslag innehåller olika förslag på områden tänkbara för etableringar och investeringar. Gävle Västra innebär att Gävles arbetsmarknad förstärks, och underlättar för Gävlebor att arbeta inom andra arbetsmarknader. När stationen är i bruk kommer pendling till och från Gävle Sjukhus att underlätta, samt underlätta för personer som pendlar till arbeten inom regionen och bor i Gävles norra delar. Stationen innebär även att studenter till Högskolan får en närmare koppling, samt att Gävlebor får lättare att plugga i exempelvis Uppsala. För natur- och kulturmiljö I området dominerar idag en s.k. grön kil som går från skogen norr om Hagaström och förser staden med ekosystemtjänster. Inom området finns också värden kopplade till Bäckebrobäckens ravin och till bestånd av äldre tallar. Såväl järnvägens dragning genom den gröna kilen och kommunens planer på etableringar i området påverkar dagens naturvärden. Exakt vilka värden som påverkas och hur dessa ska kompenseras kommer att redovisas i kommande järnvägsplan och miljökonsekvensbeskrivningar kopplade till kommande detaljplaner För detta program för detaljplan har ingen miljökonsekvensbeskrivning tagits fram. Det underlag som ligger till grund för planförslaget redovisas i dokumentet och riktlinjer för fortsatt arbete slås fast. Kommunen har i dialog med länsstyrelsen kommit fram till att planprogrammets övergripande nivå gör det svårt att bedöma de konkreta miljökonsekvenserna i detta skede. Istället ska miljökonsekvensbeskrivningar göras i järnvägsplanen för Ostkustbanan och i kommande detaljplaner för järnvägen, stationen och övriga exploateringar som innebär betydande miljöpåverkan. Dagens markanvändning med skog kommer att förändras inom delar av området. Det område där järnvägen kommer att gå fram kommer att avverkas för att bereda plats för järnvägen. Kommunens planprogram innehåller i samrådet olika alternativ som innebär att vissa områden antingen exploateras eller där skogen bevaras. Den historiska miljön i Tolvfors är skyddad som byggnadsminne och kommer inte att ändras i planförslaget. Däremot kommer omgivningen runt att ändras enligt planförslaget. Beroende på vad kommande detaljplaner innehåller kommer en konsekvensbeskrivning att göras på områdets kulturvärden. För kollektivtrafiken Gävle Västra har potential att bli en knytpunkt för kollektivtrafiken för hela regionen. Vid Gävle Västra kan tågen från Söderhamn/Hudiksvall, Ljusdal/Bollnäs, Falun/Borlänge och Uppsala stanna. Detta innebär att Gävle Västra även blir en viktig bytespunkt exempelvis för en resa mellan Falun och Söderhamn. Till detta kan fem stadsbusslinjer kopplas till Gävle Västra. Bussarna till/från Sätra (linjerna 2, 12, 15), bussen till/från Hille/Strömsbro (Linje 3) och bussen från Hagaström (Linje 4.) Regionen räknar med att så mycket som en buss var tredje minut kommer att angöra vid Gävle Västra, vilket ger mycket goda förutsättningar för att åka buss till Gävle Västra och sedan byta till tåg Stadsbussarna kommer att angöra Gävle Västra i huvudsak på den södra sidan av stationen. I samrådsförslaget för program för detaljplan finns två förslag på stadsbussarnas angöring. Men huvudprincipen för Gävle Västra är att angöring med hållbara transporter ska ske på den södra sidan och angöring med bil kommer att ske på den norra sidan av stationen. En ny tågstation innebär att det blir lättare att ta sig till och från Gävle med hållbara transportsätt. Läget vid Gävle Sjukhus gör att det blir lättare för patienter från regionen att ta sig med tåg till sjukhuset och lättare för anställda på sjukhuset att pendla dit. För dig som bor nära järnvägen och sjukhuset Beroende på var du bor innebär den nya järnvägen att ytterligare spår tillkommer, eller att helt nya spår passerar dig. Under byggtiden 2026 – 2032 kommer anläggandet tidvis att ha mycket stor påverkan på omgivningen då vissa vägar byggs om och nya anläggs. På lång sikt kommer boende nära sjukhuset ha en tågstation nära, vilket påverkar möjligheterna till arbete och studier i andra regioner och städer. För dig som jobbar på sjukhuset Under byggtiden 2026 – 2032 påverkas vägarna i närområdet av anläggandet av järnvägen och stationen. Detta kan innebära att du får ta andra vägar till jobbet än normalt. Efter anläggandet kommer den nya stationen erbjuda nya sätt att ta sig till arbetet med hållbara transportsätt, både med tåg från andra regioner, eller med stadsbussar inom Gävle, eller via de nya gång och cykelkopplingar som föreslås. För dig som pendlar Pendlar du med tåg idag, kommer din resa kunna starta och sluta vid Gävle Sjukhus, vilket innebär att resan blir smidigare. Du behöver inte ta dig från Gävle C till Gävle sjukhus. Pendlar du med dagens regionalbussar kommer det att finnas en möjlighet att dessa linjer går via den nya järnvägen istället och angör Gävle Västra. Pendlar du från Sandviken kan du i framtiden ta tåget till Gävle Västra istället. Pendlar du idag med bil kommer du att i framtiden få parkera din bil på en annan plats än du är van vid och vissa vägar kommer att byggas om vid Gävle Sjukhus. Går du eller cyklar du, kommer du att få välja någon av de nya cykelkopplingar som kommer att finnas över och under järnvägen. Cykelparkering kommer att vara en integrerad del av kommande stationsmiljö. Du ska kunna parkera din cykel i stationens närhet och enkelt kunna byta till tåget. Biltrafiken och bilparkeringarna kommer att koncentreras till stationens norra sida, mellan järnvägens spår och Hamnleden. Här kommer angöring att finnas för avlämning och upphämtning av resenärer, men även parkeringsplatser för längre parkering. För dig som bor i närliggande stadsdelar Gävle Västra kommer kunna avlasta Gävle C och angöringsplatser planeras vid Gävle Västras norra entré. Det innebär bland annat att du kommer kunna hämta och lämna dina besökare vid Gävle Västra istället för att behöva åka in till centrum och Gävle C. Om du pendlar till inom Gävleborg, eller till Uppsala/Stockholm kommer du att ha valet att starta din resa från Gävle Västra istället, om det passar dig bättre. En av kommunens inriktningsmål är att sammanlänka stadsdelar. Detta innebär att befintliga kopplingar mellan Sätra och Tolvfors/ Sätra och Gävle sjukhus ska finnas kvar, om än i ett annat läge. I planförslaget finns två alternativ för kopplingar vid stationsbygganden, antingen via en gång och cykelbro som förbinder Gävle Sjukhus med Sätra, eller via en kollektitrafikbro. Läs hela planförslaget Här nedanför får du tre alternativ för hur du vill ta del av förslaget. Det är samma förslag som presenteras i alla tre alternativen. Ta del av det digitala planförslaget Öppna det digitala planförslagets webbplats Ladda ner planförslaget för utskrift Läs planförslaget med hjälpmedel Underlagsrapporter Här nedanför hittar du de rapporter vi använt som underlag till planhandlingen. Tyck till och påverka förslaget Nu vill vi höra dina synpunkter på planförslaget. Under perioden 22 februari – 22 mars kan du berätta för oss vad du tycker och vilka av alternativen i förslaget som du föredrar. Dina åsikter är viktiga för oss i det fortsatta arbetet. Läs mer om de olika alternativen för att påverka planförslaget här nedanför. Tyck till via enkäten Du kan tycka till anonymt i vår enkät och välja vilka av de olika alternativen i förslaget som du föredrar. Där kan du också markera en plats i en karta och anonymt lämna dina synpunkter. Lämna dina synpunkter via e-tjänst I vår e-tjänst kan du fritt skriva dina synpunkter på hela eller delar av förslaget och lämna dem till oss. Du kan också ange om du vill ha ett möte med projektgruppen. I e-tjänsten är du inte anonym. Lämna synpunkter på program för detaljplan Gävle Västra - ny tågstation vid Gävle SjukhusHär kan du lämna synpunkter på programplanen för Gävle Västra under tiden 22 februari - 22 mars 2021 Lämna synpunkter till Trafikverket Till Trafikverket kan du lämna dina synpunkter på själva järnvägsanläggningen, till exempel spår räls ledningar tågtrafik buller. Läs mer om Trafikverkets planer och hur du lämnar dina synpunkter på Trafikverkets webbplats Så går processen till Det första steget - program för detaljplan Detta program för detaljplan är första steget i flera olika planeringsprocesser som leder till en ny järnväg, en ny station och en ny bebyggelsemiljö vid Gävle Sjukhus. Utvecklingen av området kring Gävle Västra kommer att ske under lång tid och flera aktörer kommer att vara inblandade, bland annat Trafikverket, Region Gävleborg, Gävle kommun och olika privata aktörer. Syftet med programmet till detaljplan är att ta fram en gemensam bild av hur området ska utvecklas få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt för projektet ge personer, bolag och myndigheter möjlighet till insyn och påverkan Planprogrammet är en del av kommunens översiktliga planering och dokumentet anger riktlinjer över vad som är viktigt att undersöka i kommande detaljplanering. I dokumentet finns riktlinjer för hur bland annat naturmiljö, kulturmiljö, stadsmijlön behöver utredas ytterligare i nästa skede. Digitalt informationsmöte 11 mars Vi kommer att anordna ett digitalt informationsmöte den 11 mars 2021 klockan 18.00. Under mötet kommer du att kunna ställa frågor till projektledare från både Gävle kommun och Trafikverket. Du kan delta anonymt, och även se en video av mötet i efterhand. Inför mötet kommer du att hitta mer information här. En eller flera detaljplaner När programmet för detaljplan är färdigt kommer en eller flera detaljplaner att skapas för området. Dessa planer utgår från programmet, men kommer att ha mer detaljerade bestämmelser för hur området i slutändan ska se ut och fungera. När vi tar fram nya detaljplaner kan du vara med och påverka genom att delta under samråds- och granskningsperioder. Tidplan för byggnation Trafikverket planerar i sin tidplan att påbörja järnvägsarbetet år 2026 och att de första tågen kan komma att stanna vid stationen år 2032. Läs mer om Trafikverkets projekt och tidplan på deras webbplats Vi bedömer att vi kommer att kunna påbörja de olika etapperna i planförslaget först efter år 2032.