skriv utLyssnaTranslate Servering och försäljningInformation om att starta restaurang, öppna uteservering. Du kan anmäla försäljning av alkohol, tobak och läkemedel. Här kan du också ansöka om att bedriva torghandel och olika typer av skyltning. Starta restaurang, café och annan livsmedelsverksamhet Registrera ett företag hos Bolagsverket Om du inte har ett företag sedan tidigare behöver du först registrera ett företag hos Bolagsverket. På Verksamt.se kan du skapa en personlig checklista som ger dig en samlad bild över de uppgifter du behöver lämna, de tillstånd du behöver söka och i vilken ordning. Anmäl och registrera livsmedelsverksamhet Anmäl och registrera livsmedelsverksamhet Har du ett registrerat företag och vill starta livsmedelsverksamhet måste du anmäla och registrera din livsmedelsanläggning. Det kan du göra via e-tjänst eller blankett. Du hittar både e-tjänsten och blanketten via länken här nedanför. Gör din anmälan om registrering Anmäl och registrera livsmedelsverksamhetAnmäl och registrera din livsmedelsverksamhet. Anmäl och invänta beslut Du får starta din verksamhet när du fått din registrering från oss. Om det har gått 14 dagar sedan vi tog emot din anmälan får du starta verksamheten, även om du inte har fått något beslut ännu. Om du postar blanketten börjar dagarna alltså inte att räknas när du skickar den, utan när den kommit fram till oss. Använder du e-tjänsten måste du kolla att du fått ett bekräftelsemejl om att din anmälan är inkommen. Om du startar verksamheten utan beslutOm du startar utan att anmäla, eller utan beslut och innan de 14 dagarna har gått, kommer du att behöva betala en sanktionsavgift. Läs mer i avsnittet om avgifter nedan. Då behöver du anmäla Du måste anmäla till samhällsbyggnadsnämnden om du ska: starta en ny livsmedelsverksamhet ta över en befintlig livsmedelsverksamhet flytta till andra lokaler, så att verksamheten får ny adress. byta bolagsform, till exempel från enskild firma till aktiebolag. Eftersom verksamheten då får ett nytt organisationsnummer blir den också en ny juridisk person. Om du missar eller låter bli att anmäla din verksamhet i dessa fall kommer vi att kräva en sanktionsavgift. Läs mer om våra sanktionsavgifter under rubriken Avgifter. Då behöver du inte anmäla Om du tar över ett befintligt aktiebolag och inte ändrar organisationsnumret behöver du inte anmäla. Däremot får du gärna berätta för oss om verksamheten får nya kontaktuppgifter, till exempel ny ansvarig kontaktperson. Avgifter Kostnad för registrering Alla livsmedelsanläggningar, t.ex. restaurang, livsmedelsbutik, café, e-handelsbutik eller förskola, som är placerade i Gävle kommun ska registreras hos oss. För registreringen tar vi ut en avgift på 1072 kronor, vilket motsvarar en timmes handläggning. Årlig kontrollavgift Från och med det år du startar din livsmedelsanläggning ska du betala en årlig kontrollavgift till Gävle kommun. Hur hög kontrollavgiften blir beror på hur mycket kontrolltid din verksamhet kräver och vår timavgift enligt den taxa som kommunfullmäktige beslutat. Beräkna ungefärlig årskostnad för livsmedelskontrollBeräkna den ungefärliga årsavgift din livsmedelsverksamhet kommer att få Vår nuvarande timavgift är 1160 kronor per timme. Mängden kontrolltid din verksamhet kräver beror på vilka risker och vilken hantering verksamheten har. Din verksamhet placeras i en risk- och erfarenhetsklass enligt en modell som Livsmedelsverket tagit fram. Faktorer som påverkar riskklassningen är: Typ av verksamhet och livsmedel Produktionens storlek, antal portioner eller annat mått på detta Konsumentgrupper, alltså om verksamheten producerar/serverar livsmedel som huvudsakligen är avsedda att konsumeras av personer som tillhör känsliga konsumentgrupper. Hit räknas barn under fem år, personer med nedsatt immunförsvar och personer med livsmedelsrelaterad allergi och eller annan överkänslighet mot livsmedel. Kontakta livsmedelshandläggaren om du vill veta mer om hur årskontrollavgiften räknas ut. Först beslut, sedan faktura Först får du ett beslut om placering i risk- och erfarenhetsklass och sedan kommer fakturan. Kontrollera i beslutet och fakturan att klassningen stämmer med den verksamhet som du bedriver. Timavgift för uppföljande kontroll Uppföljande kontroller görs om brister har upptäckts vid ett kontrollbesök och livsmedelsinspektörerna måste komma tillbaka en extra gång för att kontrollera att bristerna inte finns kvar. Denna uppföljande kontroll ingår inte i den årliga avgiften, Gävle kommun tar därför ut en extra avgift på 1054 kronor per timme. Exempel på allvarliga brister är om en butik inte städar tillräckligt bra, om en restaurang har stora problem med skadedjur eller inte kan ge information om varifrån en råvara eller ett livsmedel kommer. Sanktionsavgifter Om du inte anmäler din verksamhet kommer du att behöva betala en sanktionsavgift. Du måste betala sanktionsavgiften även om du av misstag glömt att anmäla registrering. Om du har missat att anmäla en ny verksamhet Sanktionsavgiften ska motsvara en procent av årsomsättningen men är lägst 5 000 kronor och högst 75 000 kronor för privata företag. För landsting, statliga eller kommunala verksamheter är avgiften 40 000 kronor. Om du har missat att anmäla en befintlig verksamhet som du tar över Sanktionsavgiften ska motsvara en halv procent av årsomsättningen men lägst 2 500 kronor och högst 40 000 kronor för privata företag/verksamheter. För landsting, statliga eller kommunala verksamheter är avgiften 40 000 kronor. Livsmedelskontroll Vi kontrollerar din verksamhet Gävle kommuns livsmedelsinspektörer gör kontroller av livsmedelsanläggningar i hela kommunen. Livsmedelsinspektörerna kommer oftast på kontroller utan att berätta det i förväg och granskar bland annat personlig hygien, hur lokalen ser ut, att utrustningen som används är hel och ren och att de varor som levereras är som de ska och att maten förvaras i rätt temperatur. Kontrollerna ska säkra att personalen har rätt utbildning för jobbet och att du som företagare har nödvändiga kunskaper och rutiner för att kunna driva en säker verksamhet. Timavgift för uppföljande kontroll Uppföljande kontroller görs om brister har upptäckts vid ett kontrollbesök och livsmedelsinspektörerna måste komma tillbaka en extra gång för att kontrollera att bristerna inte finns kvar. Denna uppföljande kontroll ingår inte i den årliga avgiften, och vi tar därför ut en extra avgift, som du kan läsa mer om i avsnittet om avgifter ovan. Exempel på allvarliga brister är om en butik inte städar tillräckligt bra, om en restaurang har stora problem med skadedjur eller inte kan ge information om varifrån en råvara eller ett livsmedel kommer. Egenkontroll av livsmedel Din egen kontroll av verksamheten Du som livsmedelsföretagare ska veta att maten du säljer är säker och rätt märkt. Verksamheten ska ske i lämpliga lokaler och ha den utrustning som krävs. Du ska kontrollera din egen verksamhet och se till att den uppfylla kraven i lagstiftningen. För att din egen kontroll ska bli bra måste du först och främst tänka på hur du arbetar för att uppnå de allmänna hygienreglerna på ett bra sätt. Det är oftast tillräckligt med goda hygienrutiner för att producera säker mat. Ytor och material ska vara täta, släta och lätta att rengöra. Några exempel på områden som kan utgöra grunden för den egna kontrollen: Personalens utbildning Personlig hygien Livsmedelsanläggningens lokaler, utrustning och underhåll Rengöring Skadedjursbekämpning Kontroll av temperaturer Kunna ge rätt information om maten För att undvika onödiga risker och ha kontroll över hanteringen i din verksamhet måste du ha kunskap om vilka risker som finns i verksamheten och hur du förebygger och kontrollerar dem. Som konsument ska man även kunna lita på att man får det man betalar för. Mer information om egen kontroll av verksamheten och vilka riktlinjer som gäller för just din bransch hittar du hos Livsmedelsverket. Uteservering Om du vill sätta upp en uteservering behöver du ansöka om tillstånd hos Polisen. Om du vill göra en mer omfattande uteservering med till exempel större inhägnader, uppbyggnader och fasta markiser behöver du också söka bygglov. Vill du servera alkoholhaltiga drycker på uteserveringen behöver du serveringstillstånd. Läs mer om serveringstillstånd längre ner på sidan. Läs mer om uteservering och hur man ansöker om tillstånd här. Sälja alkohol, tobak, e-cigaretter/påfyllningsbehållare och läkemedel Serveringstillstånd, Alkoholtillstånd Ansökningsblanketter och e-tjänster Servering av spritdrycker, vin och andra jästa alkoholdrycker (exempelvis cider) samt starköl på restaurang får ske om serveringstillstånd har beviljats enligt alkohollagen. Du ansöker om serveringstillstånd via någon av blanketterna eller e-tjänsterna nedan. Ansökan om stadigvarande serveringstillstånd alkoholdryckerHär kan du ansöka om nytt stadigvarande serveringstillstånd för att servera alkoholhaltiga drycker.Permanent serveringstillstånd - ansökan om ändringHär kan du hämta blankett för ansökan om ändring i permanent serveringstillstånd.Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten - ansökanHär kan du hämta blankett för ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten.Tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap - ansökan/beslutHär kan du hämta blankett för ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap.Anmäl trängsel vid restaurang eller serveringHär kan du anmäla att du sett trängsel vid restauranger eller andra serveringar.Serveringsansvariga personer - anmälanHär kan du hämta blankett för anmälan av utsedda serveringsansvariga personer.Anmäl och registrera livsmedelsverksamhetAnmäl och registrera din livsmedelsverksamhet.Anmälan - catering till slutet sällskapHär kan du hämta blankett för anmälan - catering till slutet sällskap.Beräkna ungefärlig årskostnad för livsmedelskontrollBeräkna den ungefärliga årsavgift din livsmedelsverksamhet kommer att fåProvsmakning - anmälanHär kan du hämta blankett för anmälan om provsmakning.Ändrade ägarförhållanden - bilagaHär kan du hämta en bilaga till ansökan om ändring i gällande tillstånd vid ändrade ägandeförhållanden. Olika typer av serveringstillstånd Ett serveringstillstånd kan gälla alkoholservering till allmänheten, förening, företag eller annat slutet sällskap. Serveringstillstånd kan gälla året runt, årligen under en viss tidsperiod, enstaka tidsperiod eller vid enstaka tillfällen. Handläggningstider Gävle kommun tillämpar följande handläggningstider. Handläggningstiden räknas från och med den tidpunkt då komplett ansökan har kommit in till kommunen. Ni får besked från er handläggare när ansökan är komplett och handläggningstiden börjar löpa. Handläggningstiden används sedan till remittering av ärendet, lämplighetsprövning och övrig bedömning av ansökan, sammanställning av utredning och beslutsförslag samt beredning och behandling i Socialnämnd om beslutsrätten inte delegerats. Permanent serveringstillstånd, för servering till allmänheten inklusive pausservering: 6 – 8 veckor. Permanent serveringstillstånd till slutna sällskap inklusive cateringtillstånd till slutna sällskap: 6 – 8 veckor. Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten: 6 – 8 veckor. Ändring i permanent tillstånd då ändring rör serveringstid utanför normaltiden (kl. 11.00 – 01.00): 6 – 8 veckor. Ändring i permanent tillstånd, inom normaltiden: 4 – 5 veckor. Tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap: 2 – 3 veckor. Anmälningsärenden hanteras inom fem arbetsdagar Handläggningstiden räknas från och med att ansökan är komplett, det vill säga när du har lämnat in ansökan inklusive samtliga angivna bilagor till Tillståndsenheten. Här hittar du en guide som steg för steg förklarar hur handläggningen av en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd går till. När krävs inte serveringstillstånd? Det är viktigt att reda ut om det evenemang med alkoholförsäljning som planeras bedöms rikta sig till ett slutet sällskap eller om det ska ses som att allmänheten har tillträde. Om serveringen av alkohol sker till allmänheten behövs alltid ett serveringstillstånd. Du behöver dock inte ha serveringstillstånd om samtliga tre punkter nedan uppfylls. Om serveringen sker: under ett enstaka tillfälle i ett slutet sällskap utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker och inte heller bedrivs försäljning av varor eller tjänster. Här kan du få mer information om vad som är ett slutet sällskap och när du inte behöver ha serveringstillstånd. Vad krävs för att få ett serveringstillstånd? Personlig lämplighet att utöva verksamheten Serveringstillstånd ges till den som visar att han/hon med hänsyn till sina personliga och ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. Detta innebär bland annat att den som söker tillstånd ska ha kunskaper i alkohollagen. Kunskapsprov Den som ansöker om tillstånd för alkoholservering eller provsmakning ska göra ett kunskapsprov om alkohollagstiftningen. Det är Folkhälsomyndigheten som har tagit fram kunskapsprovet. Serveringsstället ska uppfylla alkohollagens krav Den som ansöker om serveringstillstånd ska också visa att serveringsstället uppfyller alkohollagens krav. Serveringsstället ska erbjuda ett tillfredsställande urval av lättdrycker. Om starköl serveras ska lättöl/alkoholfri öl finnas, om alkoholhaltig cider serveras ska alkoholfri cider finnas, om rött och vitt vin serveras ska likvärdig lättdryck finnas till både rött och vitt vin (alkoholfritt vin eller annan dryck som bedöms som en jämförbar måltidsdryck. Läsk bedöms inte vara ett likvärdigt alternativ till vin som måltidsdryck). Servering till allmänheten året runt eller årligen under en viss tidsperiod För servering till allmänheten året runt eller årligen under en viss tidsperiod gäller att serveringsstället ska ha: ett eget kök i anslutning till serveringslokalen ett varierat utbud av lagade eller på annat sätt tillredda maträtter. Undantag: För teater eller konsertlokal får tillstånd till servering av vin och starköl ske i foajé under pauser i föreställningen, utan krav på matservering. Servering till allmänheten under en enstaka tidsperiod eller vid ett enstaka tillfälle För servering till allmänheten under en enstaka tidsperiod eller vid ett enstaka tillfälle ska serveringsstället tillhandahålla lagad eller på annat sätt tillredd mat. Servering i slutet sällskap För servering i slutet sällskap ska serveringsstället tillhandahålla lagad eller på annat sätt tillredd mat. Ansöka om serveringstillstånd Tillstånd för servering av alkohol för krögare Via länkarna ovanför kan du som har en restaurang och vill servera alkohol ansöka om tillstånd. Det här tillståndet ska du ha om din restaurang ligger på en fast plats och verksamheten ska drivas löpande. Det kallas permanent eller stadigvarande tillstånd. Den här länken ska också användas om du söker tillstånd för att löpande servera alkohol till slutna sällskap i en fast lokal eller i din cateringverksamhet. Priset för ansökan hittar du i vår prislista för servering av alkohol. Om du blir godkänd gäller tillståndet så länge som din verksamheten uppfyller de lagar, krav och regler som gäller vid alkoholservering. Övriga ansökningar och ändringar Ändring av permanent tillstånd för servering av alkohol Det tillstånd du har fått gäller endast för den yta och under de serveringstider som du ansökte om. Om du vill göra ändringar som påverkar yta eller serveringstider, ska du skicka in en ansökan om ändring av ditt serveringstillstånd till oss. Priset för ansökan hittar du i vår prislista för servering av alkohol. Byte av ägare – försäljning av hela bolaget Om du har sålt ditt restaurangbolag så är det viktigt att köparen skickar in en ansökan om ändring av serveringstillståndet till oss. Den nya ägaren måste godkännas för att bolaget ska få behålla sitt serveringstillstånd. Under tiden vi prövar lämpligheten hos bolagets nya ägare, behåller bolaget serveringstillståndet och har alltså rätt att fortsätta servera alkohol. Utöver ansökan om ändring av tillståndet så vill vi att ni även skickar in en anmälan om ändrade ägarförhållanden. Byte av ägare – försäljning av verksamheten utan att sälja bolaget Om du bara säljer enbart din verksamhet, även kallat ett inkråm, och inte bolaget så måste den som köper inkråmet av dig ansöka om ett helt nytt serveringstillstånd för sitt bolag. Köparen får då inte servera alkohol innan ett nytt tillstånd har beviljats. Tillfälligt tillstånd för servering till allmänheten Detta tillstånd gäller bland annat för tillfälliga serveringstält eller uteserveringar som riktar sig till allmänheten. Ansvarsfull alkoholservering Att minska det restaurangrelaterade våldet görs genom att arbeta för att minska berusningsgraden inne på krogarna och att hindra alkoholservering till minderåriga. Metoden Ansvarsfull alkoholservering består av de tre delarna samverkan mellan myndigheter och bransch, utbildning av restaurangpersonal och ökad tillsyn. Läs mer om Ansvarsfull alkoholservering här. Du kan även läsa mer om alkoholservering i Gävle kommun i våra regler och riktlinjer. Om det är något du undrar över eller inte förstår – kontakta gärna alkoholhandläggarna på telefon eller via e-post. Adress:Drottninggatan 22, 803 11 GävleTelefon:026-17 80 00E-post:gavle.kommun@gavle.seÖppettider:Söndag:StängtMåndag:08:00–17:00Tisdag:08:00–17:00Onsdag:08:00–17:00Torsdag:08:00–17:00Fredag:08:00–17:00Lördag:Stängt Folköl - försäljning Enligt alkohollagen måste du anmäla till kommunen innan du ska börja sälja folköl. Du gör anmälan via blanketten nedan. Anmälan om försäljning av e-cigaretter och/eller folkölHär kan du hämta blanketten för anmälan om försäljning av e-cigaretter och/eller folköl. Du måste även sälja matvaror För att få tillstånd att sälja folköl (öl vars alkoholhalt överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent alkohol) måste du bedriva en verksamhet i en lokal som är godkänd som livsmedelslokal. Du måste också bedriva försäljning av matvaror ur det vanliga livsmedelssortimentet i lokalen. Detta räknas som matvaror Med det vanliga sortimentet menas till exempel mejeriprodukter, charkvaror, torrvaror, grönsaker och frukt, samt ett brett urval konserver och djupfrysta matvaror. Som matvaror brukar också räknas pizzor, piroger, smörgåsar och portioner av hämtmat. Kiosksortimentet är inte matvaror och med det menas glass, konfektyrer, snacks, läskedrycker, kaffe, te, kakao, frukt, produkter av frukt, honung, kex och liknande. Servering av folköl Vid servering av folköl krävs att du också serverar mat. Kiosksortiment räcker inte heller här. Som tumregel för matutbudets omfattning kan du tänka att du ska servera maträtter som fungerar som en normal lunch. Kassapersonalen har ansvar Folköl får inte säljas: Till den som inte har fyllt 18 år Till den som kan antas lämna den vidare till person under 18 år. Om kunden är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel. Kassören/kassörskan är vid tveksamma fall skyldig att kontrollera kundens ålder och känna till reglerna som är angivna i Alkohollagen och ansvarig för att de efterföljs. Egenkontrollprogram för folkölsförsäljning Egenkontrollprogram för försäljning av folkölHär kan du hämta blankett för anmälan till egenkontrollprogram för försäljning av folköl. Du som tänker sälja folköl till konsumenter ska själv kontrollera att försäljningen sker på det sättet som står i alkohollagen. Du ska skriva ned hur kontrollen av verksamheten går till hos er. Den beskrivningen kallas egenkontrollprogram och ska vara anpassad för din verksamhet. Det är du som näringsidkare som ansvarar för att det finns ett egenkontrollprogram. Programmet bör innehålla försäljningsställets rutiner för att kontrollera försäljning av folköl och för att minimera antalet överträdelser av försäljningsbestämmelserna. Ett egenkontrollprogram fungerar som ett stöd för dig som näringsidkare i egenkontrollen och är ett viktigt underlag när kommunen genomför tillsyn av försäljningen. Folkölansvariga bör utses vid varje ölförsäljningsställe och noteras i egenkontrollprogrammet. Försäljningsförbud vid överträdelse Rätten att sälja folköl kan vid överträdelse av alkohollagen dras in i 6 månader och vid upprepad eller allvarlig försummelse utökas till 12 månader. Socialnämnden i Gävle kommun fattar dessa beslut. Ägarbyte eller förändringar av verksamheten Anmälan om ägarbyten och eventuellt andra betydande förändringar ska alltid göras till Gävle kommun. Avgifter Kommunen tar varje år ut en avgift för försäljning av folköl, en så kallad tillsynsavgift som är bestämd av kommunfullmäktige. För 2019 gäller följande: Försäljning av folköl, 1 030 kronor per år. Påminnelse efter uteblivet egenkontrollprogram, 520 kronor. Återbesök för uppföljande tillsyn till följd av brister, 1 000 kronor per extra tillsynsbesök. Ingen uppräkning av avgifter under 2020 Gävle kommuns socialnämnd har beslutat att den årliga uppräkningen av tillsynsavgifter för försäljning av folköl inte ska genomföras i dagsläget. Avgifterna kommer därför att vara oförändrade under år 2020 eller till dess annat beslut tas av Socialnämnden. Tobaksförsäljning Du som vill sälja tobak i Gävle kommun måste söka tillstånd hos oss. Läs mer om tobaksförsäljning, våra avgifter och hur du ansöker om tillstånd E-cigaretter och påfyllningsbehållare - försäljning Enligt lagen om e-cigaretter och påfyllningsbehållare måste du anmäla till kommunen innan du ska börja sälja e-cigaretter eller påfyllnadsbehållare. E-cigaretter (elektroniska cigaretter) är produkter som kan användas för konsumtion av nikotinånga via ett munstycke, eller beståndsdel av den produkten. En påfyllningsbehållare är en behållare som innehåller nikotinhaltig vätska och som kan användas för att fylla på en elektronisk cigarett. Påfyllningsbehållare som innehåller en vätska utan nikotin omfattas inte av lagen. Anmälan Om du vill sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare måste du göra en anmälan till kommunen. Du gör anmälan via blanketten nedan. Anmälan om försäljning av e-cigaretter och/eller folkölHär kan du hämta blanketten för anmälan om försäljning av e-cigaretter och/eller folköl. Du ska också göra en avanmälan om du ska sluta sälja dessa produkter. Med anmälan ska du också skicka in en kopia på ert egenkontrollprogram för försäljningen. Egenkontrollprogram för försäljningen av e-cigaretter och påfyllningsbehållare Egenkontrollprogram för försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållareHär kan du hämta blankett för anmälan till egenkontrollprogram för försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. Du som tänker sälja e-cigaretter och/eller påfyllningsbehållare till konsumenter ska själv kontrollera (göra egenkontroll av) att försäljningen sker på det sättet som står i lagen. Du ska skriva ned hur kontrollen av verksamheten går till hos er. Den beskrivningen kallas egenkontrollprogram och ska vara anpassad för din verksamhet. Det är du som näringsidkare som ansvarar för att det finns ett egenkontrollprogram. Programmet fungerar som ett stöd för dig som näringsidkare i egenkontrollen och är ett viktigt underlag när kommunen genomför tillsyn av försäljningen. Åldersgräns E-cigaretter och påfyllnadsbehållare får endast säljas till personer som har fyllt 18 år. Den som lämnar ut produkterna ska kontrollera att köparen har fyllt 18 år. På försäljningsstället ska det finnas en tydlig och klart synbar dekal/skylt som talar om för de som handlar vilken åldersgräns som gäller. Krav på produkten och förpackningen Påfyllningsbehållare får inte överstiga 10 ml. För elektroniska engångscigaretter eller engångspatroner får patronerna eller tankarna inte överstiga 2 ml. Vätska som innehåller nikotin får inte innehålla: mer nikotin är 20 mg per ml. vitaminer eller andra tillsatser som ger intryck av att en elektronisk cigarett eller påfyllningsbehållare innebär en hälsofördel eller minskade hälsorisker. koffein, taurin eller andra tillsatser eller stimulerande ämnen som är förknippade med energi och vitalitet. tillsatser som färgar utsläpp. tillsatser som är cancerframkallande, mutagena eller reproduktionstoxiska i oförbränd form. Varje förpackning ska ha en svensk hälsovarning. Förpackningen ska innehålla ett informationsblad och en innehållsdeklaration. Saknas något av dessa får du inte sälja produkten. Kontroll Kommunen och Polismyndigheten ansvarar för den lokala kontrollen av försäljningsställen. Avgifter Kommunen tar ut en avgift varje år, en så kallad tillsynsavgift, som är bestämd av kommunfullmäktige. Tillsyn över försäljning av elektroniska cigaretter och/eller påfyllnadsbehållare, 1000 kronor per år. Återbesök för uppföljande tillsyn till följd av brister, 1 000 kronor per extra tillsynsbesök. Påminnelse efter uteblivet egenkontroll-program, 520 kronor. För mer information om regelverket, se Riksdagens webbplats. Receptfria läkemedel - försäljning Det finns vissa receptfria läkemedel som får säljas på andra försäljningsställen än öppenvårdsapotek. Du som vill sälja receptfria läkemedel ska först göra en anmälan till Läkemedelsverket innan handeln påbörjas. Du ska också göra en avanmälan om du ska sluta sälja läkemedel. Sedan den 1 november 2009 inryms även nikotinläkemedel i begreppet vissa receptfria läkemedel. Anmälan Den som tänker börja sälja receptfria läkemedel behöver först göra en anmälan till Läkemedelsverket innan försäljningen startar. Mer information om att sälja recepfria läkemedel och anmälningsblanketter för att sälja receptfria läkemedel hittar du på Läkemedelsverkets webbplats. Avgifter Tillsynsavgift Läkemedelsverket tar ut en årlig tillsynsavgift per försäljningsställe. Avgiften är lika stor oavsett om man väljer att saluföra ett litet eller stort läkemedelssortiment. Kontrollavgift Vi tar ut en kontrollavgift för vårt kontrollarbete. Kontrollavgiften 2019: 1240 kronor per försäljningsställe och år. Återbesök för uppföljande tillsyn till följd av brister: 1 000 kronor per extra tillsynsbesök. Påminnelse efter uteblivet egenkontrollprogram: 520 kronor. Ingen uppräkning av avgifter 2020 Gävle kommuns socialnämnd har beslutat att den årliga uppräkningen av avgift för läkemedelskontroll inte ska genomföras i dagsläget. Avgiften kommer därför att vara oförändrad under år 2020 eller till dess annat beslut tas av Socialnämnden. Kontroll Kommunen ansvarar för den lokala kontrollen av försäljningsställen och Läkemedelsverket ansvarar för den övergripande tillsynen. Läkemedelsverket har bland annat möjlighet att utfärda föreläggande om åtgärder eller förbjuda verksamhet som inte bedrivs i enlighet med gällande lag och föreskrifter. Egenkontrollprogram för läkemedelsförsäljning Du som säljer receptfria läkemedel ska ha ett skriftligt egenkontrollprogram med rutiner över försäljningen. En mall som du kan använda för detta finns på Läkemedelsverkets webbplats . Den som säljer receptfria läkemedel ska försäkra sig om att kunden har fyllt 18 år. Varje försäljningsställe ska ha åldersgränsdekal/skylt som upplyser om 18-årsgränsen på receptfria läkemedel. Om det förekommer försäljning av nikotinläkemedel ska det finnas dekal/skylt som upplyser om langningsförbud på dessa produkter. De receptfria läkemedlen ska förvaras åtskilda från andra produkter och där de förvaras ska det finnas en skylt eller liknande som upplyser om att dessa produkter är receptfria läkemedel. Torghandel, skyltning och gatupratare Torghandel Torghandel bedrivs idag främst på Stortorget som är Gävles största och mest centrala torg. Men torgplatser finns även på Södermalmstorg och Agötorget på Brynäs. För att reglera torghandeln finns ordningsföreskrifter för torghandel i Gävle kommun. Dessa berättar bland annat vilka tider som gäller för försäljning, vad som får säljas, renhållning, med mera. Du hittar ordningsföreskrifterna här. Lediga torgplatser På Stortorget finns det för tillfället lediga platser för torghandel. Du som är intresserad av att hyra en torgplats kan skicka in en intresseanmälan via e-post. Vi återkommer med information om plats och hyra. Torgplatser och avgifter Följande avgifter gäller för torghandel i Gävle från och med 2020. Avgifterna indexuppräknas vid varje årsskifte. Torg Antal platser Yta m2 Avgift Stortorget 9 50 31 726 kronor per år Årsplats 4 25 15 862 kronor per år Fiskförsäljningsplats 4 8 3 295 kronor per år Plats på Bondtorget Gratis Södermalmstorg Fast plats 20 793 kronor per månad Tillfällig dagplats 20 100 kronor per dag Agötorget Fast plats 20 610 kronor per månad Tillfällig dagplats 100 kronor per dag Kostnader för elförbrukning tillkommer på års- och månadsplatser. För dagplatser är kostnader för elförbrukning inkluderad i priset. Bondtorget På Bondtorget, som är en del av Stortorget, är det gratis att stå om du säljer varor från egen tillverkning, till exempel morötter, bär, svamp och andra jord- och skogsprodukter samt vilda blommor och hembakat bröd. Utöver dessa torgplatser på Stortorget, finns tre platser för matförsäljning. Allmänna platser Med allmänna platser menas i huvudsak gator, vägar, torg, parker och liknande platser som redovisas som allmän plats i stadens detaljplaner. För att få använda allmänna platser till något annat än vad de ursprungligen upplåtits för, t ex. marknader och evenemang, krävs tillstånd av Polisen. Detta enligt de regler som gäller i Allmänna lokala ordningsföreskrifter i Gävle kommun. Livsmedelsförsäljning För försäljning av livsmedel krävs ett godkännande eller en registrering. Kontakt Adress:Drottninggatan 22, 803 11 GävleTelefon:026-17 80 00E-post:gavle.kommun@gavle.seÖppettider:Söndag:StängtMåndag:08:00–17:00Tisdag:08:00–17:00Onsdag:08:00–17:00Torsdag:08:00–17:00Fredag:08:00–17:00Lördag:Stängt Skyltning Inom detaljplanelagt område krävs bygglov för att sätta upp eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar. Utanför detaljplanelagt område krävs inte bygglov men däremot tillstånd från länsstyrelsen. Bygglov krävs också för: Större flaggor med verksamhets- och produktnamn. Fastmonterade markiser. (I vissa fall krävs lov, fråga alltid bygglovsavdelningen) Vepor, banderoller samt större reklamflaggor. Nedfällbara aluminiumridåer. I Planarkivet kan du se om ditt område är detaljplanelagt. Skylten måste placeras minst 2.5 meter över mark och får skjuta ut högst 2 meter. Över körbana eller den del av gångbana som ligger inom 0.5 meter från körbanekant gäller 4.6 meter som lägsta höjd för skyltplacering. Dessa mått är reglerade av bland annat snöröjningen. Skylten ska placeras i direkt anslutning till verksamheten. Bästa plats för skylten är ovanför entrén eller i anslutning till skyltfönstret. Ansök om lov för skyltning För att ansöka om lov använder du dig av denna blankett: Ansökan om bygglov för skylt/ljusanordningHär kan du hämta blankett för ansökan om lov för skylt/ljusanordning. För att din ansökan ska bli behandlad så fort som möjligt ska den innehålla: Ansökningsblanketten Ritning som visar skyltens mått samt utformning gällande konstruktion, material, kulör och belysning. Fasadritning med skyltens placering markerad skalenligt. Fastighetsägarens godkännande är bra att ha med. Om du kompletterar din ansökan med fotografi eller fotomontage ges en tydligare bild av slutresultatet. Läs mer om bygglov för skyltar på Boverkets webbplats. Gatupratare Gatupratare är en benämning på reklamskyltar som placeras på gatan på offentlig mark. Gatupratarna i Gävle har utformats för att underlätta framkomligheten och ge en enhetlig stadsbild. Villkor För att få placera ut gatupratare är det vissa villkor som måste följas. Villkoren berättar bland annat hur gatupratare ska placeras för att ge en bättre framkomlighet och förebygga personskador. Villkoren underlättar även för synskadade och andra funktionsnedsatta samtidigt som de bidrar till att ge en vackrare och prydligare stadsbild. Läs villkoren för gatupratare. Utformning Måtten på gatuprataren är 0,65 meter bred och 1,30 meter hög. Den har en rund sarg och finns i färgerna svart. Avgift Avgiften för gatupratare är bestämd av Gävle kommunfullmäktige och gäller upplåtelse av offentlig plats. Inom p-förbudszon 180 kronor i månaden och skylt. Utom p-förbudszon 120 kronor i månaden och skylt. Ansökan För att placera ut gatupratare och därmed ta offentlig mark i anspråk krävs tillstånd från polismyndigheten. Ansökan för detta sker skriftligen och ansökningsblankett får du här eller av din närmaste polisstation. Kontaktuppgifter: Polisen i Gävleborg Besöksadress: Södra Centralgatan 1, Gävle Postadress: Box 625, 801 26 Gävle Tel. 114 14 Telefax: 026-65 50 08 (kontorstid), 026-65 51 14 (dygnet runt) Hemsida: www.polisen.se/gavleborg E-postadress: polismyndigheten.gavleborg@polisen.se En avgift tas ut vid ansökan. Tillståndstiden är begränsad till högst tre år.