Om Almgårdens förskola

Vi arbetar inspirerade av den pedagogiska filosofin i Reggio Emilia. Förhållningssättet kännetecknas av lyssnande, dokumentation och reflektion, liksom att se på olikhet som ett viktigt värde. Vår förskola ligger i Fridhem.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Reggio Emilia är en stad i norra Italien där de under de senast 50 åren har utvecklat sina tankar om barn och lärande. På Almgården arbetar vi utifrån Reggio Emilias förhållningssätt och en del i det är att barnets lekfulla förundran tas till vara genom att pedagogen ser sig själv som medforskande i livets alla delar som är av intresse för barnet och ställer nyfikna frågor som utmanar barnet vidare i sina tankar och lärande.

Vår avdelningar arbetar med ett gemensamt tema ”Bygg och konstruktion” och undersöker tillsammans ”Hur bygger barn möten?”. Att arbeta med ett gemensamt tema skapar möten mellan pedagoger där de tillsammans kan utmana varandra i innehåll och utveckling.

En bärande idé i filosofin är att utveckla barnens alla uttrycksmöjligheter. Att barn har hundra språk är ett vedertaget förhållningssätt, och med hundra språk menar vi att alla barn är olika och behöver många variationer och erbjudanden om möjligheter till kommunikation och dialog. Därför använder vi arbetsmaterial som fungerar att använda på många olika sätt, och som öppnar möjligheten för barnen att vrida och vända på sina tankar och teorier.

Barnet ses som rikt, kompetent och nyfiket. Skapande, observation och dokumentation har stor betydelse i verksamheten.

Vi har ett nära samarbete med Mårdvägens förskola.

Våra avdelningar

  • Roten
  • Stammen
  • Grenen
  • Kronan

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Finska i förskolan

Gävle kommun blev ett finskt förvaltningsområde 1 januari 2012. Det innebär att kommunen ska arbeta för att främja det finska kulturarvet och att sverigefinländare i kommunen ska ha inflytande i frågor som berör dem. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör den nationella minoriteten och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet.

Förskolan ska särskilt verka för att minoriteten finska lyfts i verksamheten med tanke på barnets egna kulturella identitetsutveckling. Finska språket behöver inte vara levande i hemmet för att barnet ska ha en tillhörighet. Som en förvaltningskommun har Gävle kommun ett ansvar att främja det finska språket. Den 1 januari 2019 förstärkts den nationella minoritetslagstiftningen. Det innebär att barnen får möjlighet till förskoleverksamhet helt eller till väsentlig del på finska.

Har du frågor angående rättigheterna till finska i förskolan kan du ta kontakt med personalen på förskolan eller förskolans rektor.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Almgårdens förskola, biträdande rektor och rektor