Om Älvgårdens förskola

På Älvgårdens förskola får våra barn en glad, trygg och stimulerande uppväxtmiljö. Här ges gott om tid för lek. Förskolan ligger i Stigslund.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi lägger stor vikt på att lyssna till och samtala med barnen. Språk och matematik genomsyrar vår verksamhet. Sago-/språkpåsar, samlingar, skogsutflykter, problemlösningar, skapande, drama och rörelselekar är återkommande aktiviteter.

Prioriterade mål för Älvgårdens förskola är

Normer och värden

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för att alla människor har lika värde oavsett kön.

Utveckling och lärande

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande.

Barns inflytande

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att ta ansvar för förskolans miljö.

Våra avdelningar

Bikupan

Här går barn som är 1-2 år

Myrstacken

Här går barn som är 2-4 år

Getingboet

Här går barn som är 4-5 år

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Älvgårdens förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor